Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Náměstí Republiky (stanice metra v Praze)
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
|||
Řádka 19: | Řádka 19: | ||
Další významnou událostí, která zasáhla do podoby západního vestibulu stanice byla výstavba obchodního domu [[Obchodní dům Palladium|Palladium]]. Kvůli tomu tak byl z vestibulu uzavřen v roce [[2006]] jeden v výstupů. V roce následujícím bylo obchodní centrum dokončeno a napojeno přímo díky vestibulu na metro. | Další významnou událostí, která zasáhla do podoby západního vestibulu stanice byla výstavba obchodního domu [[Obchodní dům Palladium|Palladium]]. Kvůli tomu tak byl z vestibulu uzavřen v roce [[2006]] jeden v výstupů. V roce následujícím bylo obchodní centrum dokončeno a napojeno přímo díky vestibulu na metro. | ||
- | + | == Reference == | |
+ | <references/> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
* [http://www.blisty.cz/gal.php?id=267 Fotogalerie stanice po jejím vyplavení] | * [http://www.blisty.cz/gal.php?id=267 Fotogalerie stanice po jejím vyplavení] | ||
Řádka 30: | Řádka 31: | ||
{{Commons|Category:Náměstí Republiky (metro station)|Náměstí Republiky (stanice metra)}}{{Článek z Wikipedie}} | {{Commons|Category:Náměstí Republiky (metro station)|Náměstí Republiky (stanice metra)}}{{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Stanice metra v Praze]] | [[Kategorie:Stanice metra v Praze]] | ||
+ | [[Kategorie:B (linka metra v Praze)]] |
Verze z 27. 3. 2022, 18:21
Náměstí Republiky je stanice linky B pražského metra, otevřena roku 1985 pod stejnojmenným náměstím na úseku I. B. Umístěna je se mezi stanicemi Můstek a Florenc.
Obsah |
Charekteristika stanice
Náměstí Republiky je trojlodní stanice s 18 páry prostupů na nástupiště, ražená s plnou délkou střední lodi. Dlouhá je 110 m a je založena 40 m hluboko pod povrchem.
Má dva výstupy, dva podzemní vestibuly a tři eskalátorové tunely. Oba vestibuly mají podpovrchovou dvoupodlažní monolitickou konstrukci ze železobetonu, zčásti zastropenou prefabrikovanými předpjatými nosníky. K vestibulu pod náměstím Republiky vede jeden tunel, k vestibulu na Masarykovo nádraží vede jeden krátký tunel s eskalátory Transporta československé výroby, na níž se napojuje další dlouhý s klasickým typem ruských eskalátorů, umístěný oproti tomu prvnímu zhruba kolmo.
Obkladem stanice jsou skleněné desky, desky Ekrona (strop) a vypouklé čočky (stěny za nástupištěm).
Historie stanice
Výstavba stanice v letech 1977 – 1985 si vyžádala náklady ve výši 618 milionů Kčs. Musely vzniknout rozsáhlé zábory, při kterých došlo k uzavření v náměstí a okolí Masarykova nádraží v závěru první poloviny 80. let
Stanice byla v roce 2002 vyplavena povodní, následně tak musela být rekonstruována. Obnoveny byly i charakteristické skleněné čočky, které velká voda odnesla až do stanice Karlovo náměstí. V nové podobě je jich však umístěno méně, protože některé byly nenávratně zničeny; několik jejich řad tak bylo nahrazeno smaltovaným plechem. Místo originálního sdruženého nosiče známého z celého úseku I.B pro osvětlení byl použit modernější, prosvícený a odvozený z podobného ze stanice Kobylisy.[1]
Další významnou událostí, která zasáhla do podoby západního vestibulu stanice byla výstavba obchodního domu Palladium. Kvůli tomu tak byl z vestibulu uzavřen v roce 2006 jeden v výstupů. V roce následujícím bylo obchodní centrum dokončeno a napojeno přímo díky vestibulu na metro.
Reference
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |