Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Junkers Jumo 211
Z Multimediaexpo.cz
(+ Vylepšení) |
(+ FLICKR) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:Junkers Jumo 211D.jpg | + | [[Soubor:Junkers Jumo 211D Engine.jpg|thumb|240px|Jumo 211D]] |
- | [[Soubor:Jumo 211C.JPG|thumb|Jumo 211C v Leteckém muzeu Kbely]] | + | [[Soubor:Bundesarchiv Bild 146-2005-0015, Flugzeugbau, Arbeit an Flugmotoren.jpg|thumb|240px|1939 – výroba motoru Jumo 211]] |
+ | [[Soubor:Jumo 211C.JPG|thumb|240px|Jumo 211C v Leteckém muzeu Kbely]] | ||
Letecký motor '''Junkers Jumo 211''' byl zážehový čtyřdobý invertní kapalinou chlazený přeplňovaný dvanáctiválec s válci uspořádanými do V, vybavený reduktorem. Šlo o současníka slavného motoru [[Daimler-Benz DB 601]]; ten byl z větší části používán hlavně ve [[stíhací letoun|stíhačkách]], zatímco Jumo 211 v [[bombardér]]ech jako např. v [[Heinkel He 111|He 111]], [[Junkers Ju 87|Ju 87]] či [[Junkers Ju 88|Ju 88]]. | Letecký motor '''Junkers Jumo 211''' byl zážehový čtyřdobý invertní kapalinou chlazený přeplňovaný dvanáctiválec s válci uspořádanými do V, vybavený reduktorem. Šlo o současníka slavného motoru [[Daimler-Benz DB 601]]; ten byl z větší části používán hlavně ve [[stíhací letoun|stíhačkách]], zatímco Jumo 211 v [[bombardér]]ech jako např. v [[Heinkel He 111|He 111]], [[Junkers Ju 87|Ju 87]] či [[Junkers Ju 88|Ju 88]]. | ||
Řádka 8: | Řádka 9: | ||
Výsledný prototyp motoru '''Jumo 211''' byl dokončen roku 1935 v továrně v Dessau a testy začaly v dubnu 1936. Omezená produkce varianty '''Jumo 211A''' o výkonu 1 100 k začala v dubnu 1937 v Dessau, v červenci, po dokončení 1 000 kusů, výroba začala v Magdeburgu. Tři modely byly, kvůli dvoustupňovému turbokompresoru, různě seřízeny (verze pro nízký a vysoký dostup). První letoun poháněný tímto motorem se objevil v listopadu. | Výsledný prototyp motoru '''Jumo 211''' byl dokončen roku 1935 v továrně v Dessau a testy začaly v dubnu 1936. Omezená produkce varianty '''Jumo 211A''' o výkonu 1 100 k začala v dubnu 1937 v Dessau, v červenci, po dokončení 1 000 kusů, výroba začala v Magdeburgu. Tři modely byly, kvůli dvoustupňovému turbokompresoru, různě seřízeny (verze pro nízký a vysoký dostup). První letoun poháněný tímto motorem se objevil v listopadu. | ||
- | Ale tou dobou už byl motor DB 600 kompletně dokončen. Na rozdíl od motoru Jumo 211, byl DB 600 zbrusu nově navržen a představil mnoho nových rysů. Významné bylo přetlakované chlazení vodou, které umožnilo ke chlazení použít znatelně méně vody, a tak byl DB 600 celkově menší a lehčí motor. Vyšší tlak dodatečně umožnil to, že voda zůstala v kapalném stavu ve všech výškách, a tak byl motor účinně chlazen i při větším nastavení výkonu. Nepřetlakovanému motoru Jumo 211 se voda mohla začít vařit se stoupající výškou, čímž klesala schopnost chlazení a motor musel být nastaven pro nízký výkon. Motor DB 600, s účinnějším kompresorem, Jumo 211 překonával ve vyšších výškách. I když předchozí typ Jumo 210 používala řada typů, jako např. stíhačky [[Bf 109|Bf 109D]] a [[Bf 110|Bf 110B]], stejně byl rychle vyměněn za [[Daimler-Benz DB 601|DB 601]]. Jumo 211 se tak stal hlavním motorem pro bombardéry; ne z malé části, protože firmy [[Junkers]] a Heinkel stavěly velké série bombardérů, které tento motor poháněl. | + | Ale tou dobou už byl motor DB 600 kompletně dokončen. Na rozdíl od motoru Jumo 211, byl DB 600 zbrusu nově navržen a představil mnoho nových rysů. Významné bylo přetlakované chlazení vodou, které umožnilo ke chlazení použít znatelně méně vody, a tak byl DB 600 celkově menší a lehčí motor. Vyšší tlak dodatečně umožnil to, že voda zůstala v kapalném stavu ve všech výškách, a tak byl motor účinně chlazen i při větším nastavení výkonu. Nepřetlakovanému motoru Jumo 211 se voda mohla začít vařit se stoupající výškou, čímž klesala schopnost chlazení a motor musel být nastaven pro nízký výkon. Motor DB 600, s účinnějším kompresorem, Jumo 211 překonával ve vyšších výškách. I když předchozí typ Jumo 210 používala řada typů, jako např. stíhačky [[Messerschmitt Bf 109|Bf 109D]] a [[Messerschmitt Bf 110|Bf 110B]], stejně byl rychle vyměněn za [[Daimler-Benz DB 601|DB 601]]. Jumo 211 se tak stal hlavním motorem pro bombardéry; ne z malé části, protože firmy [[Junkers]] a Heinkel stavěly velké série bombardérů, které tento motor poháněl. |
Vývoj motoru Jumo 211 pokračoval variantou '''Jumo 211B''', ktará se objevila roku 1938, s mírně zvýšenými max. otáčkami na 2 400/min, což zvýšilo výkon na 1 200 k (883 kW). Verze '''211C''' a '''211D''' se lišily hlavně v [[reduktor]]ové části a dalších rysech. | Vývoj motoru Jumo 211 pokračoval variantou '''Jumo 211B''', ktará se objevila roku 1938, s mírně zvýšenými max. otáčkami na 2 400/min, což zvýšilo výkon na 1 200 k (883 kW). Verze '''211C''' a '''211D''' se lišily hlavně v [[reduktor]]ové části a dalších rysech. | ||
Řádka 17: | Řádka 18: | ||
==Varianty== | ==Varianty== | ||
- | [[Soubor:Jumo 211F side.jpg | + | [[File:Jumo 211F front.jpg|thumb|240px|Jumo 211F]] |
+ | [[Soubor:Jumo 211F side.jpg|thumb|240px|Jumo 211F]] | ||
* Jumo 211 A-1 | * Jumo 211 A-1 | ||
* Jumo 211 A-3 | * Jumo 211 A-3 | ||
Řádka 31: | Řádka 33: | ||
==Specifikace (Jumo 211F)== | ==Specifikace (Jumo 211F)== | ||
- | |||
===Technické údaje=== | ===Technické údaje=== | ||
*'''Typ''': Kapalinou chlazený, přeplňovaný, pístový, invertní, letadlový dvanáctiválec do V | *'''Typ''': Kapalinou chlazený, přeplňovaný, pístový, invertní, letadlový dvanáctiválec do V | ||
Řádka 51: | Řádka 52: | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Jumo+211}}{{Commonscat|Junkers Jumo 211}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Letecké motory]] | [[Kategorie:Letecké motory]] |
Aktuální verze z 26. 3. 2022, 12:11
Letecký motor Junkers Jumo 211 byl zážehový čtyřdobý invertní kapalinou chlazený přeplňovaný dvanáctiválec s válci uspořádanými do V, vybavený reduktorem. Šlo o současníka slavného motoru Daimler-Benz DB 601; ten byl z větší části používán hlavně ve stíhačkách, zatímco Jumo 211 v bombardérech jako např. v He 111, Ju 87 či Ju 88.
Obsah |
Historie
Tento motor vyvinul Dr. Neugebauer, když zvětšil jeho předchůdce Jumo 210. V roce 1934, ještě před dokončením testu k motoru Jumo 210, RLM vydalo požadavky na konstrukci nového motoru s výkonem alespoň 1 000 koní (735,5 kW) a hmotností okolo 500 kg. Firmy Junkers Flugzeug-und-Motorenwerke A.G. (Jumo) a Daimler-Benz odpověděly, přičemž konstruktéři Junkerse, aby dosáhli zavedení motoru před novým motorem Daimler-Benz DB 600, se rozhodli přidržet se koncepce typu Jumo 210.
Výsledný prototyp motoru Jumo 211 byl dokončen roku 1935 v továrně v Dessau a testy začaly v dubnu 1936. Omezená produkce varianty Jumo 211A o výkonu 1 100 k začala v dubnu 1937 v Dessau, v červenci, po dokončení 1 000 kusů, výroba začala v Magdeburgu. Tři modely byly, kvůli dvoustupňovému turbokompresoru, různě seřízeny (verze pro nízký a vysoký dostup). První letoun poháněný tímto motorem se objevil v listopadu.
Ale tou dobou už byl motor DB 600 kompletně dokončen. Na rozdíl od motoru Jumo 211, byl DB 600 zbrusu nově navržen a představil mnoho nových rysů. Významné bylo přetlakované chlazení vodou, které umožnilo ke chlazení použít znatelně méně vody, a tak byl DB 600 celkově menší a lehčí motor. Vyšší tlak dodatečně umožnil to, že voda zůstala v kapalném stavu ve všech výškách, a tak byl motor účinně chlazen i při větším nastavení výkonu. Nepřetlakovanému motoru Jumo 211 se voda mohla začít vařit se stoupající výškou, čímž klesala schopnost chlazení a motor musel být nastaven pro nízký výkon. Motor DB 600, s účinnějším kompresorem, Jumo 211 překonával ve vyšších výškách. I když předchozí typ Jumo 210 používala řada typů, jako např. stíhačky Bf 109D a Bf 110B, stejně byl rychle vyměněn za DB 601. Jumo 211 se tak stal hlavním motorem pro bombardéry; ne z malé části, protože firmy Junkers a Heinkel stavěly velké série bombardérů, které tento motor poháněl.
Vývoj motoru Jumo 211 pokračoval variantou Jumo 211B, ktará se objevila roku 1938, s mírně zvýšenými max. otáčkami na 2 400/min, což zvýšilo výkon na 1 200 k (883 kW). Verze 211C a 211D se lišily hlavně v reduktorové části a dalších rysech.
Hlavní zdokonalení přišlo v roce 1940, jako lepší konkurence pro motor DB 601, kdy bylo u motoru Jumo 211 použito přetlakované chlazení. Výsledná verze 211E dokázala běžet bez přehřívání i s větším nastavení výkonu a byla rychle následována verzí 211F, která měla zesílenou klikovou hřídel a zcela nový kompresor, vyvinutý u DVL, který měl vyšší mechanickou účinnost. Verze F při 2 600 ot/min a mezichladičem vybavená verze J dodaly výkon 1 370 resp. 1420 k (1008 resp. 1044 kW). Další zlepšení vedly k výkonu 1 425 k u verzí 211N a 1 500 k u 211P. Pokračující vývoj motoru Jumo 211 skončil ve prospěch motoru Junkers Jumo 213.
Celková produkce sérií motorů Jumo 211 dosáhla 68 248 ks s vrcholnou výrobou 1 700 ks motorů za měsíc na podzim roku 1942.
Varianty
- Jumo 211 A-1
- Jumo 211 A-3
- Jumo 211 Ba
- Jumo 211 D
- Jumo 211 Da
- Jumo 211 H, G
- Jumo 211 F (L, M, R)
- Jumo 211 J
- Jumo 211 N
- Jumo 211 P
- Jumo 211 Q
Specifikace (Jumo 211F)
Technické údaje
- Typ: Kapalinou chlazený, přeplňovaný, pístový, invertní, letadlový dvanáctiválec do V
- Vrtání: 150 mm
- Zdvih: 165 mm
- Zdvihový objem: 34,989 litru
- Hmotnost suchého motoru: 720 kg (Jumo 211F-2)
- Rozvod: tříventilový (se dvěma sacími a jedním výfukovým ventilem na válec), OHC
- Mazání: se suchou klikovou skříní
- Zapalování: zdvojené, magnety
Výkony
- Max. výkon: 1 370 k (1008 kW) při 2600 ot/min
- Kompresní poměr: 6,5:1
- Měrná spotřeba paliva: cca 205 g.k.h/280 g.kW.h (0,462 lb/hp/hr)
Externí odkazy
- (anglicky) Junkers Engines – Jumo 211
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |