Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Vickers Vimy
Z Multimediaexpo.cz
Verze z 6. 7. 2010, 00:09
Vickers F.B.27 Vimy | ||
Soubor:Vickers Vimy.jpg | ||
Vickers Vimy | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | těžký bombardér | |
Výrobce | Vickers | |
Konstruktér | Reginald Kirshaw Pierson | |
První let | 30. listopadu 1917 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | RAF | |
Vickers F.B.27 Vimy bylo britské těžké bombardovací letadlo konce první světové války.
Obsah |
Prototypy
Konstrukci typu Vimy navrhl šéfkonstruktér Reginald Kirshaw „Rex“ Pierson. První prototyp vzlétl 30. listopadu 1917. Navzdory tomu, že ze tří prototypů byly dva zničeny, typ přesvědčil dobrými výkony a v březnu 1918 byla objednána výroba nejen v mateřské továrně ale i licenční výroba v dalších třech firmách (celkem bylo během války objednáno 1130 kusů). Na konci války, 31. října 1918, RAF vlastnilo jen tři kusy v operačním stavu – dva se nacházely u zkušebních jednotek a třetí patřil Independent Force ve francouzském Nancy a byl připraven k náletům na cíle v Německu. Na základě Vickers Vimy vznikly civilní stroje Vimy Commercial a Vernon.
Celkem 25 kusů bombardérů Vimy vyrobila v licenci firma Westland.[1]
Služba
První jednotkou RAF vyzbrojenou letouny Vickers Vimy se stala až v červenci 1919 58. peruť v Egyptě. Vickers Vimy sloužil v rámci Royal Air Force na středním východě do roku 1925, kdy byl nahrazen typem Vickers Virginia. V severním Irsku dosloužil v roce 1929.
Civilní verze, Vimy Commercial, se zvětšeným trupem, byla vyráběna v roce 1919, většinou pro zahraniční zákazníky. První Vimy-Commercial vzlétl 13. dubna 1919. Stroj zprvu dostal prozatimní civilní registraci K-107, později dostal přidělenu civilní registrační značku G-EAAV. Hlavně Čína objednala typ ve velkém množství 100 kusů, ale problémy s placením pravděpodobně způsobily nedokončení objednávky.
Dálkové lety
Více než vojenským použitím se Vickers Vimy proslavil dálkovými přelety.
- Nejvýznamnějším byl první non-stop přelet Atlantického oceánu britskými piloty Johnem Alcockem a Arthurem W. Brownem. Přelet uskutečnili v červnu 1919 se startem na Newfoundlandu. V Irsku nouzově přistáli 15. června 1919 po 16 hodinách a 27 minutách letu. Letadlo je dnes vystavené v London Science Museum. Piloti tímto výkonem o pouhé 2 týdny předstihli posádku vzducholodi R 34.
- Ross Smith a Keith Smith s dvěma mechaniky uskutečnili přelet z Británie do Austrálie. Získali tak odměnu 10 000 liber vypsanou australskou vládou. Přelet trval 720 hodín (čistý letový čas byl 135 hodin a 55 minut). Po 14 mezipřistáních přistálo jejich letadlo 10. prosince 1919 v australském Darwinu. (jejich letadlo je vystavené v Smithově rodném Adelaide v Austrálii).
- V roce 1922 se van Rynevald a Brand pokusili o výhru jiné ceny prvním přeletem z Británie do Jižní Afriky. Jejich Vimy v Africe havaroval a piloti dokončili přelet s náhradním strojem. Kvůli výměně letadla však byli diskvalifikováni.
- 3. července 2005 na replice Vickers Vimy zopakovali Steve Fossett a Mark Rebholz historický let přes Atlantik z Kanady do západního Irska.
Technická data
Vimy Mk.II (Vickers F.B.27A)
- Posádka: 3 muži
- Motory: 2x Rolls-Royce Eagle VIII, každý o výkonu 360 hp (268,5 kW)
- Rozpětí křídel: 20,726
- Délka: 13,271 m
- Výška: 4,762 m
- Nosná plocha: 123,56 m²
- Hmotnost prázdného stroje: 3221 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 5670 kg
- Maximální rychost:
- 166 km/h (u země)
- 153 km/h ve výšce 1981 m
- Praktický dostup: 3200 m
- Čas výstupu do výšky 1524 m: 22 min
- Vytrvalost: 11 hodin
- Výzbroj:
- jeden pohyblivý kulomet Lewis 0.303" (ráže 7,7 mm) v oběžném kruhu Scarff na přídi a druhý kulomet Lewis v oběžném kruhu Scarff uprostřed trupu
- až 1123 kg pum
Reference
Externí odkazy
- (slovensky) Prvý let cez Atlantik… na aero.sme.sk
- (slovensky) Let cez Atlantik s replikou, 2005 na aero.sme.sk
- (anglicky) RAF Muzeum
- (anglicky) Alcockův a Brownův Vickers Vimy, London Science Museum
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |