V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

STS-9

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Masivní vylepšení)
 
Řádka 15: Řádka 15:
   předcházející = [[STS-8]] |
   předcházející = [[STS-8]] |
   následující = [[STS-41-B]]
   následující = [[STS-41-B]]
-
}}
+
}}[[Soubor:Sts-9-patch.png|thumb|240px|Znak expedice]]
-
 
+
[[Soubor:Sts-9 crew.jpg|thumb|240px|Fotografie posádky:<br />Zleva doprava: Garriott, Lichtenberg, Shaw, Young, Merbold, Parker]]
'''STS-9''' byla 6. mise [[Spojené státy americké|amerického]] [[Space Shuttle|raketoplánu]] [[Columbia (raketoplán)|Columbia]] a celkově 9. let v rámci programu [[Space Shuttle]]. Jeho cílem byl první let [[Evropa|evropské]] kosmické laboratoře [[Spacelab]] uloženého v nákladním prostoru [[družicový stupeň raketoplánu|družicového stupně]].
'''STS-9''' byla 6. mise [[Spojené státy americké|amerického]] [[Space Shuttle|raketoplánu]] [[Columbia (raketoplán)|Columbia]] a celkově 9. let v rámci programu [[Space Shuttle]]. Jeho cílem byl první let [[Evropa|evropské]] kosmické laboratoře [[Spacelab]] uloženého v nákladním prostoru [[družicový stupeň raketoplánu|družicového stupně]].
Řádka 25: Řádka 25:
* [[Soubor:Flag of the United States.png|24px]] [[Robert Parker]] (1), letový specialista 2
* [[Soubor:Flag of the United States.png|24px]] [[Robert Parker]] (1), letový specialista 2
* [[Soubor:Flag of Germany.png|24px]] [[Ulf Merbold]] (1), specialista pro užitečné zažížení 1 - [[Evropská kosmická agentura|ESA]]
* [[Soubor:Flag of Germany.png|24px]] [[Ulf Merbold]] (1), specialista pro užitečné zažížení 1 - [[Evropská kosmická agentura|ESA]]
-
* [[Soubor:Flag of the United States.png|24px]] [[Byron Lichtenberg]] (1), specialista pro užitečné zatížení 2
+
* [[Soubor:Flag of the United States.png|24px]] [[Byron K. Lichtenberg|Byron Lichtenberg]] (1), specialista pro užitečné zatížení 2
(v závorkách je uveden celkový počet letů do vesmíru včetně této mise)
(v závorkách je uveden celkový počet letů do vesmíru včetně této mise)
== Příprava na start ==
== Příprava na start ==
-
Přípravy raketoplánu Columbia na jeho další let začaly přemístěním raketoplánu z [[Edwardsova letecká základna|Edwardsovy letecké základny]], kde přistál po předchozí misi [[STS-5]] na [[Florida|Floridu]]. V průběhu příprav byly původní motory [[SSME]] nahrazeny novým typem, který byl schopen trvale pracovat na 104% výkonu. Při předcházejících letech letěla v Columbii nejvýše čtyřčlenná posádka. Nyní přibyla dvě nové křesla, spací vaky a skříňky na osobní věci [[kosmonaut]]ů. Vzhledem k předpokládané větší spotřebě energie vrostla kapacita palivových [[Palivová baterie|baterií]] o 33% a namísto třech byla Columbia tentokrát vybavena pěti dvojicemi nádrží na kyslík a vodík.  
+
Přípravy raketoplánu Columbia na jeho další let začaly přemístěním raketoplánu z [[Edwardsova letecká základna|Edwardsovy letecké základny]], kde přistál po předchozí misi [[STS-5]] na [[Florida|Floridu]]. V průběhu příprav byly původní motory [[Space Shuttle Main Engine|SSME]] nahrazeny novým typem, který byl schopen trvale pracovat na 104% výkonu. Při předcházejících letech letěla v Columbii nejvýše čtyřčlenná posádka. Nyní přibyla dvě nové křesla, spací vaky a skříňky na osobní věci [[kosmonaut]]ů. Vzhledem k předpokládané větší spotřebě energie vrostla kapacita palivových [[Palivová baterie|baterií]] o 33% a namísto třech byla Columbia tentokrát vybavena pěti dvojicemi nádrží na kyslík a vodík.  
Další konstrukční změny se týkaly přítomnosti Spacelabu: přibyl spojovací tunel s laboratoří a adaptér. První část vědecké laboratoře Spacelab přišla na [[Kennedyho vesmírné středisko]] začátkem [[říjen|října]] [[1981]]. První komplexní zkoušky proběhly v [[listopad]]u [[1982]] a v [[srpen|srpnu]] [[1983]] byla laboratoř v hangáru OPF vložena do nákladového prostoru Columbie. Před samotným letem došlo [[12. říjen|12. října]] ke zkušebnímu odpočítávání, po jehož skončení se startovací sestava vrátila do haly [[Vehicle Assembly Building|VAB]], kde byla rozmontována. Po výměně trysky motoru SRB byla sestava opět smontována a [[8. listopad]]u se dostala na startovací rampu, tentokrát již připravena na start. Odpočítávání byla zahájeno [[26. listopad]]u ve stavu T-44 hodin. Po dobu odpočítávání došlo k několika závadám. Odpočítávání však pokračovalo dále a Columbia vzlétla [[28. listopad]]u 1983 přesně na začátku startovacího okna v 16:00 UT.
Další konstrukční změny se týkaly přítomnosti Spacelabu: přibyl spojovací tunel s laboratoří a adaptér. První část vědecké laboratoře Spacelab přišla na [[Kennedyho vesmírné středisko]] začátkem [[říjen|října]] [[1981]]. První komplexní zkoušky proběhly v [[listopad]]u [[1982]] a v [[srpen|srpnu]] [[1983]] byla laboratoř v hangáru OPF vložena do nákladového prostoru Columbie. Před samotným letem došlo [[12. říjen|12. října]] ke zkušebnímu odpočítávání, po jehož skončení se startovací sestava vrátila do haly [[Vehicle Assembly Building|VAB]], kde byla rozmontována. Po výměně trysky motoru SRB byla sestava opět smontována a [[8. listopad]]u se dostala na startovací rampu, tentokrát již připravena na start. Odpočítávání byla zahájeno [[26. listopad]]u ve stavu T-44 hodin. Po dobu odpočítávání došlo k několika závadám. Odpočítávání však pokračovalo dále a Columbia vzlétla [[28. listopad]]u 1983 přesně na začátku startovacího okna v 16:00 UT.
== Průběh letu ==
== Průběh letu ==
-
[[Soubor:Sts-9lift.jpg|left|thumb|Start raketoplánu]]
+
[[Soubor:Sts-9lift.jpg|thumb|220px|Start raketoplánu]]
-
Hlavní motory SSME byly vypnuty v čase T+513. Po odhození nádrže [[Space_Shuttle_External_Tank|ET]] Columbia zahájila první manévr za pomoci motorů OMS, čímž se dostala na [[oběžná dráha|oběžnou dráhu]] 83-250 km. Na téměř kruhovou dráhu ve výšce 250 km se dostala druhým manévrem motorů OMS. Po další jemné korekci se raketoplán dostal na dráhu 248-248 km s oběžnou dobou 89,43 minut. Krátce po druhém korekčním manévru došlo k otevření dveří do nákladového prostoru a k aktivaci Spacelabu. Posádka se rozdělila na modrou (Shaw, Garriott a Lichtenberg) a červenou (Young, Parker a Merbold) směnu. Práci zahájila modrá směna, která o 03.42 GET začala zapínat přístroje. Spacelab měl spojení se samostatným vědeckým řídícím střediskem [[POCC]] sídlícím ve stejné budově v [[Houston]]u jako řídící středisku MCC.
+
[[Soubor:STS-9 Spacelab 1.jpg|thumb|220px|[[Spacelab]] v nákladovém prostoru]]
 +
Hlavní motory SSME byly vypnuty v čase T+513. Po odhození nádrže [[Space Shuttle External Tank|ET]] Columbia zahájila první manévr za pomoci motorů OMS, čímž se dostala na [[oběžná dráha|oběžnou dráhu]] 83-250 km. Na téměř kruhovou dráhu ve výšce 250 km se dostala druhým manévrem motorů OMS. Po další jemné korekci se raketoplán dostal na dráhu 248-248 km s oběžnou dobou 89,43 minut. Krátce po druhém korekčním manévru došlo k otevření dveří do nákladového prostoru a k aktivaci Spacelabu. Posádka se rozdělila na modrou (Shaw, Garriott a Lichtenberg) a červenou (Young, Parker a Merbold) směnu. Práci zahájila modrá směna, která o 03.42 GET začala zapínat přístroje. Spacelab měl spojení se samostatným vědeckým řídícím střediskem [[POCC]] sídlícím ve stejné budově v [[Houston]]u jako řídící středisku MCC.
-
ESA společně s NASA připravila přibližně 70 experimentů, které se týkaly [[astronomie]], [[fyzika|fyziky]], pozorování [[Země]], [[biologie]] a pokusů na materiálech. Uskutečnilo se například snímkování oblohy v oblastech [[ultrafialové záření|ultrafialového záření]], detailní studium zdrojů [[rentgenové záření|rentgenového záření]], měření [[sluneční spektrum|slunečního spektra]] s rozsahem 170-3200 mm a celkového toku slunečního záření, studium slabých optickým emisí přírodního a umělého původu v atmosféře Země, měření intenzity [[magnetické pole|magnetického pole]] v okolí raketoplánu, globální studium zemské atmosféry, měření koncentrace [[vodík]]u a [[Deuterium|deuteria]] v atmosféře za pomoci [[spektroskop]]u, vliv [[kosmické záření|kosmického záření]] na biologické materiály, vliv beztíže na změny imunitního systému, pozorování pohybu kapalin v beztížném stavu a jiné. První den letu se vyskytl problém s elektronickým blokem RAU-21, kterého poruchu se podařilo vyřešit otočením nákladového prostoru do stínu. Další výzkum komplikovalo ještě několik malých poruch. Sedmý až desátý den letu proto posádku kromě pokusů zaměstnávaly též opravy. Jedenáctý den letu se začaly přípravy na přistání a Spacelab byl odpojen. Přes problémy, které si vynutily až 800 změn v průběhu [[experiment]]ů, se kosmonautům podařilo získat celkem 2.10<sup>12</sup> bitů vědeckých údajů, více jak 20 miliónů oken televizního záznamu a několik tisíc [[fotografie|fotografií]].
+
ESA společně s NASA připravila přibližně 70 experimentů, které se týkaly [[astronomie]], [[fyzika|fyziky]], pozorování [[Země]], [[biologie]] a&nbsp;pokusů na materiálech. Uskutečnilo se například snímkování oblohy v oblastech [[ultrafialové záření|ultrafialového záření]], detailní studium zdrojů [[rentgenové záření|rentgenového záření]], měření [[sluneční spektrum|slunečního spektra]] s rozsahem 170-3200 mm a celkového toku slunečního záření, studium slabých optickým emisí přírodního a umělého původu v atmosféře Země, měření intenzity [[magnetické pole|magnetického pole]] v okolí raketoplánu, globální studium zemské atmosféry, měření koncentrace [[vodík]]u a [[Deuterium|deuteria]] v atmosféře za pomoci [[spektroskop]]u, vliv [[kosmické záření|kosmického záření]] na biologické materiály, vliv beztíže na změny imunitního systému, pozorování pohybu kapalin v beztížném stavu a jiné. První den letu se vyskytl problém s elektronickým blokem RAU-21, kterého poruchu se podařilo vyřešit otočením nákladového prostoru do stínu. Další výzkum komplikovalo ještě několik malých poruch. Sedmý až desátý den letu proto posádku kromě pokusů zaměstnávaly též opravy. Jedenáctý den letu se začaly přípravy na přistání a Spacelab byl odpojen. Přes problémy, které si vynutily až 800 změn v průběhu [[experiment]]ů, se kosmonautům podařilo získat celkem 2.10<sup>12</sup> bitů vědeckých údajů, více jak 20 miliónů oken televizního záznamu a několik tisíc [[fotografie|fotografií]].
=== Přistání ===
=== Přistání ===
-
[[Soubor:STS-9 Spacelab 1.jpg|thumb|[[Spacelab]] v nákladovém prostoru]]
 
Při pokusu o přistání došlo k dalšímu vážnému problému. Astronauti seděli na svých místech připraveni na přistání a velitel Young se chystal raketoplán namířit motory OMS proti směru letu. Tento manévr probíhající za pomoci motorů RCS je nutný pro začátek přistávání. Zážeh motorů OMS po otočení raketoplánu těmito motory napřed totiž sníží orbitální rychlost stroje, čímž mu umožní vrátit se do [[atmosféra|atmosféry]]. Když dal velitel Young příkaz k zážehu manévrovacích motorů RCS, zážeh se sice uskutečnil, ale ozvala se tupá rána, raketoplán se otřásl a vypadl jeden ze 4 palubních [[počítač]]ů. Krátce na to vypadla též jednotka IMU. Řídící středisko odvolalo přistání o osm hodin později. Za ten čas proběhly analýzy problému a odstraňování závad. Jeden z počítačů se nakonec podařilo oživit. Druhý pokus o přistání byl už úspěšný, ale také se neobešel bez komplikací. Zážeh motorů OMS se uskutečnil ve 22.55 UT a skončil po 156 sekundách. Columbia opustila oběžnou dráhu a začala klesat k Edwardsově letecké základně v [[Kalifornie|Kalifornii]]. Zhruba dvě minuty před přistáním došlo k selhání těsnění a úniku hydrazínu ze dvou čerpadel APU. V důsledku toho vznikl na palubě požár, který však posádka Columbie ani nezaregistrovala. Stroj dosedl na přistávací dráhu 17 na základně Edwards AFB v 23.47.23 UT. Asi deset minut po přistání došlo následkem požáru v motorové sekci k výbuchu. Kdyby exploze nastala ještě v době letu, mohlo to posádku Columbie vážně ohrozit.
Při pokusu o přistání došlo k dalšímu vážnému problému. Astronauti seděli na svých místech připraveni na přistání a velitel Young se chystal raketoplán namířit motory OMS proti směru letu. Tento manévr probíhající za pomoci motorů RCS je nutný pro začátek přistávání. Zážeh motorů OMS po otočení raketoplánu těmito motory napřed totiž sníží orbitální rychlost stroje, čímž mu umožní vrátit se do [[atmosféra|atmosféry]]. Když dal velitel Young příkaz k zážehu manévrovacích motorů RCS, zážeh se sice uskutečnil, ale ozvala se tupá rána, raketoplán se otřásl a vypadl jeden ze 4 palubních [[počítač]]ů. Krátce na to vypadla též jednotka IMU. Řídící středisko odvolalo přistání o osm hodin později. Za ten čas proběhly analýzy problému a odstraňování závad. Jeden z počítačů se nakonec podařilo oživit. Druhý pokus o přistání byl už úspěšný, ale také se neobešel bez komplikací. Zážeh motorů OMS se uskutečnil ve 22.55 UT a skončil po 156 sekundách. Columbia opustila oběžnou dráhu a začala klesat k Edwardsově letecké základně v [[Kalifornie|Kalifornii]]. Zhruba dvě minuty před přistáním došlo k selhání těsnění a úniku hydrazínu ze dvou čerpadel APU. V důsledku toho vznikl na palubě požár, který však posádka Columbie ani nezaregistrovala. Stroj dosedl na přistávací dráhu 17 na základně Edwards AFB v 23.47.23 UT. Asi deset minut po přistání došlo následkem požáru v motorové sekci k výbuchu. Kdyby exploze nastala ještě v době letu, mohlo to posádku Columbie vážně ohrozit.
 +
 +
== YouTube ==
 +
{| border="4" width="442" align="left"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=BaATwXGiX_0}}
 +
|- align="center"
 +
| '''1983: STS-9 Columbia (NASA)'''
 +
|}
 +
{| border="4" width="442" align="right"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=MYPr_exFeQk}}
 +
|- align="center"
 +
| '''STS-9 launch & landing (11-28-83)'''
 +
|}
 +
<br style="clear: both;" />
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
* [http://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-41a/index.htm Informace o letu STS-9]
* [http://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-41a/index.htm Informace o letu STS-9]
-
* (anglicky) [http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/shuttlemissions/archives/sts-9.html Stránka o STS-9 na webu NASA]
+
* [http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/shuttlemissions/archives/sts-9.html Stránka o STS-9 na webu NASA (anglicky)]
 +
 
-
{{commonscat|STS-9}}{{Raketoplán Columbia}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Commonscat|STS-9}}{{Raketoplán Columbia}}{{Článek z Wikipedie}}
{{DEFAULTSORT:STS-009}}
{{DEFAULTSORT:STS-009}}
[[Kategorie:Mise Space Shuttle]]
[[Kategorie:Mise Space Shuttle]]
 +
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]]

Aktuální verze z 28. 11. 2016, 11:34

Znak expedice
Fotografie posádky:
Zleva doprava: Garriott, Lichtenberg, Shaw, Young, Merbold, Parker

STS-9 byla 6. mise amerického raketoplánu Columbia a celkově 9. let v rámci programu Space Shuttle. Jeho cílem byl první let evropské kosmické laboratoře Spacelab uloženého v nákladním prostoru družicového stupně.

Obsah

Posádka

(v závorkách je uveden celkový počet letů do vesmíru včetně této mise)

Příprava na start

Přípravy raketoplánu Columbia na jeho další let začaly přemístěním raketoplánu z Edwardsovy letecké základny, kde přistál po předchozí misi STS-5 na Floridu. V průběhu příprav byly původní motory SSME nahrazeny novým typem, který byl schopen trvale pracovat na 104% výkonu. Při předcházejících letech letěla v Columbii nejvýše čtyřčlenná posádka. Nyní přibyla dvě nové křesla, spací vaky a skříňky na osobní věci kosmonautů. Vzhledem k předpokládané větší spotřebě energie vrostla kapacita palivových baterií o 33% a namísto třech byla Columbia tentokrát vybavena pěti dvojicemi nádrží na kyslík a vodík.

Další konstrukční změny se týkaly přítomnosti Spacelabu: přibyl spojovací tunel s laboratoří a adaptér. První část vědecké laboratoře Spacelab přišla na Kennedyho vesmírné středisko začátkem října 1981. První komplexní zkoušky proběhly v listopadu 1982 a v srpnu 1983 byla laboratoř v hangáru OPF vložena do nákladového prostoru Columbie. Před samotným letem došlo 12. října ke zkušebnímu odpočítávání, po jehož skončení se startovací sestava vrátila do haly VAB, kde byla rozmontována. Po výměně trysky motoru SRB byla sestava opět smontována a 8. listopadu se dostala na startovací rampu, tentokrát již připravena na start. Odpočítávání byla zahájeno 26. listopadu ve stavu T-44 hodin. Po dobu odpočítávání došlo k několika závadám. Odpočítávání však pokračovalo dále a Columbia vzlétla 28. listopadu 1983 přesně na začátku startovacího okna v 16:00 UT.

Průběh letu

Start raketoplánu
Spacelab v nákladovém prostoru

Hlavní motory SSME byly vypnuty v čase T+513. Po odhození nádrže ET Columbia zahájila první manévr za pomoci motorů OMS, čímž se dostala na oběžnou dráhu 83-250 km. Na téměř kruhovou dráhu ve výšce 250 km se dostala druhým manévrem motorů OMS. Po další jemné korekci se raketoplán dostal na dráhu 248-248 km s oběžnou dobou 89,43 minut. Krátce po druhém korekčním manévru došlo k otevření dveří do nákladového prostoru a k aktivaci Spacelabu. Posádka se rozdělila na modrou (Shaw, Garriott a Lichtenberg) a červenou (Young, Parker a Merbold) směnu. Práci zahájila modrá směna, která o 03.42 GET začala zapínat přístroje. Spacelab měl spojení se samostatným vědeckým řídícím střediskem POCC sídlícím ve stejné budově v Houstonu jako řídící středisku MCC.

ESA společně s NASA připravila přibližně 70 experimentů, které se týkaly astronomie, fyziky, pozorování Země, biologie a pokusů na materiálech. Uskutečnilo se například snímkování oblohy v oblastech ultrafialového záření, detailní studium zdrojů rentgenového záření, měření slunečního spektra s rozsahem 170-3200 mm a celkového toku slunečního záření, studium slabých optickým emisí přírodního a umělého původu v atmosféře Země, měření intenzity magnetického pole v okolí raketoplánu, globální studium zemské atmosféry, měření koncentrace vodíku a deuteria v atmosféře za pomoci spektroskopu, vliv kosmického záření na biologické materiály, vliv beztíže na změny imunitního systému, pozorování pohybu kapalin v beztížném stavu a jiné. První den letu se vyskytl problém s elektronickým blokem RAU-21, kterého poruchu se podařilo vyřešit otočením nákladového prostoru do stínu. Další výzkum komplikovalo ještě několik malých poruch. Sedmý až desátý den letu proto posádku kromě pokusů zaměstnávaly též opravy. Jedenáctý den letu se začaly přípravy na přistání a Spacelab byl odpojen. Přes problémy, které si vynutily až 800 změn v průběhu experimentů, se kosmonautům podařilo získat celkem 2.1012 bitů vědeckých údajů, více jak 20 miliónů oken televizního záznamu a několik tisíc fotografií.

Přistání

Při pokusu o přistání došlo k dalšímu vážnému problému. Astronauti seděli na svých místech připraveni na přistání a velitel Young se chystal raketoplán namířit motory OMS proti směru letu. Tento manévr probíhající za pomoci motorů RCS je nutný pro začátek přistávání. Zážeh motorů OMS po otočení raketoplánu těmito motory napřed totiž sníží orbitální rychlost stroje, čímž mu umožní vrátit se do atmosféry. Když dal velitel Young příkaz k zážehu manévrovacích motorů RCS, zážeh se sice uskutečnil, ale ozvala se tupá rána, raketoplán se otřásl a vypadl jeden ze 4 palubních počítačů. Krátce na to vypadla též jednotka IMU. Řídící středisko odvolalo přistání o osm hodin později. Za ten čas proběhly analýzy problému a odstraňování závad. Jeden z počítačů se nakonec podařilo oživit. Druhý pokus o přistání byl už úspěšný, ale také se neobešel bez komplikací. Zážeh motorů OMS se uskutečnil ve 22.55 UT a skončil po 156 sekundách. Columbia opustila oběžnou dráhu a začala klesat k Edwardsově letecké základně v Kalifornii. Zhruba dvě minuty před přistáním došlo k selhání těsnění a úniku hydrazínu ze dvou čerpadel APU. V důsledku toho vznikl na palubě požár, který však posádka Columbie ani nezaregistrovala. Stroj dosedl na přistávací dráhu 17 na základně Edwards AFB v 23.47.23 UT. Asi deset minut po přistání došlo následkem požáru v motorové sekci k výbuchu. Kdyby exploze nastala ještě v době letu, mohlo to posádku Columbie vážně ohrozit.

YouTube

1983: STS-9 Columbia (NASA)
STS-9 launch & landing (11-28-83)


Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
STS-9
Raketoplán Columbia (OV-102)

STS-1STS-2STS-3STS-4STS-5STS-9STS-61-CSTS-28STS-32STS-35STS-40 • STS-50 • STS-52STS-55 • STS-58 • STS-62 • STS-65 • STS-73 • STS-75 • STS-78 • STS-80 • STS-83 • STS-94 • STS-87STS-90 • STS-93 • STS-109 • STS-107