Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Grumman F4F Wildcat
Z Multimediaexpo.cz
(++) |
|||
Řádka 24: | Řádka 24: | ||
== Bojové nasazení == | == Bojové nasazení == | ||
- | [[Soubor:F4F Wildcat USS Sable.jpg|thumb|Nepodařené přistání FM-2 Wildcatu na letadlové lodi]] | + | [[Soubor:F4F-4 CV-4 11 1942.jpg|thumb|240px|Americké stíhací letouny F4F Wildcat, připravené na palubě letadlové lodi USS ''Ranger'', před operací Torch]] |
+ | [[Soubor:Barrier crash of a General Motors FM-2 Wildcat aboard USS Sable in May 1945 (80-G-354753).jpg|thumb|240px|Nepodařené přistání FM-2 Wildcatu na letadlové lodi]] | ||
Letoun Grumman F4F Wildcat se účastnil všech důležitých námořních operací od [[bitva v Korálovém moři|bitvy v Korálovém moři]], přes [[bitva u Midway|bitvu u Midway]] a [[Bitva o Guadalcanal|Guadalcanal]], vylodění v severní [[Afrika|Africe]] i ochrany konvojů přes [[Atlantský oceán|Atlantik]]. Při vzájemných soubojích v [[Tichý oceán|Pacifiku]] byla japonská letadla [[Mitsubishi A6M|Micubiši A6M2 Zero]] lepší v doletu a obratnosti, ovšem Wildcat byl rychlejší ve střemhlavém letu, robustní, spolehlivý a snášel i těžká poškození. | Letoun Grumman F4F Wildcat se účastnil všech důležitých námořních operací od [[bitva v Korálovém moři|bitvy v Korálovém moři]], přes [[bitva u Midway|bitvu u Midway]] a [[Bitva o Guadalcanal|Guadalcanal]], vylodění v severní [[Afrika|Africe]] i ochrany konvojů přes [[Atlantský oceán|Atlantik]]. Při vzájemných soubojích v [[Tichý oceán|Pacifiku]] byla japonská letadla [[Mitsubishi A6M|Micubiši A6M2 Zero]] lepší v doletu a obratnosti, ovšem Wildcat byl rychlejší ve střemhlavém letu, robustní, spolehlivý a snášel i těžká poškození. | ||
Řádka 63: | Řádka 64: | ||
<references/> | <references/> | ||
- | {{Americké vojenské letouny druhé světové války}} | + | |
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Grumman+F4F+Wildcat}}{{Commonscat|Category:Grumman F4F Wildcat}}{{Americké vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Palubní letadla]] | [[Kategorie:Palubní letadla]] | ||
[[Kategorie:Americká stíhací letadla]] | [[Kategorie:Americká stíhací letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Grumman|F4F Wildcat]] | [[Kategorie:Letadla Grumman|F4F Wildcat]] |
Aktuální verze z 12. 3. 2021, 10:58
Grumman F4F Wildcat | ||
Wildcat 846. squadrony FAA s invazními pruhy | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací letoun | |
Výrobce | Grumman | |
Konstruktér | ||
První let | 2. září 1937 (XF4F-2) | |
Zařazen | prosinec 1940 | |
Vyřazen | 1945 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 7 815 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | USA (US Navy, US Marine Corps) | |
Velká Británie (FAA) Kanada (RCAF) |
Grumman F4F Wildcat byl na počátku druhé světové války nejdůležitějším palubním stíhacím letadlem, které sloužilo u leteckých sil USMC, US Navy a jako Martlet i u FAA. U posledních dvou jmenovaných subjektů operoval i z letadlových lodí. Až do příchodu svých nástupců F6F Hellcat a F4U Corsair v roce 1943 byl jediným strojem ve výzbroji leteckých sil amerického námořnictva a námořní pěchoty, který se dokázal alespoň vyrovnat japonským Zerům. I po příchodu výkonnějších nástupců však zůstal (ve variantě FM Wildcat) ve výzbroji eskortních letadlových lodí po zbytek války.
Obsah |
Vývoj
Přímým předchůdcem letounu Wildcat byl dvouplošník XF4F-1[1] zkonstruovaný roku 1935 na podkladě vypsané soutěže. V ní se ale objevil vážný konkurent v podobě jednoplošného XF2A-1. Firma Grumman Aircraft Engineering Corporation se ale nevzdávala a pokračovala ve vývoji a ve zdokonalování svého stroje. Byla opuštěna dvouplošná konfigurace a v roce 1936[2] vznikl jednoplošník XF4F-2[1]. První prototyp XF4F-2 vzlétl 2. září 1937. Letoun poháněl hvězdicový motor Pratt & Whitney R-1830-66 Twin Wasp o výkonu 1050 hp. Vyzbrojen byl dvojicí kulometů ráže 7,62 mm v trupu a další dvojicí kulometů ráže 12,7 mm v křídlech. Soutěž nakonec vyhrál konkurenční XF2A-1, ale v říjnu 1938 byl u Grummanu objednán vývoj dalšího prototypu XF4F-3. Zdokonalený prototyp byl vybaven motorem XR-1830-76 Twin Wasp o výkonu 1200 hp a došlo ke konstrukčním úpravám. Křídlo dostalo nový tvar („useknuté“ konce, místo koncových oblouků) a rovněž ocasní plochy byly předělány. XF4F-3 poprvé vzlétl 12. února 1939.[2] O tento zmodernizovaný stroj nakonec projevilo americké námořní letectvo zájem a dalo mu přednost před letounem Buffalo.
V roce 1939 získala firma Grumman objednávky od amerického námořnictva (na 78 kusů)[2] i od Francie (81 kusů + 10 na náhradní díly)[2], která měla po vypuknutí války nedostatek moderních letounů. Verze pro Francii byla označována jako G-36A a lišila se mimo jiné motorem (devítiválec Wright R-1820-G205A Cyclone) a výzbrojí (šest 7,5mm kulometů: po dvou v každém křídle a nad motorem). Po kapitulaci Francie objednané stroje převzala Velká Británie, která jimi vyzbrojila svoje letadlové lodě, přičemž stroje dostaly název Martlet Mk.I a byly přezbrojeny na 4x12,7mm.[2][1]
Výzbroj se u různých verzí lišila. Britové požadovali jako výzbroj 4 křídelní kulomety ráže 12,7 mm. Američané později verzi F4F-4 s 6 křídelními kulomety ráže 12,7 mm a se sklopnými křídly. Celkem bylo vyrobeno 7815 kusů všech verzí.
Bojové nasazení
Letoun Grumman F4F Wildcat se účastnil všech důležitých námořních operací od bitvy v Korálovém moři, přes bitvu u Midway a Guadalcanal, vylodění v severní Africe i ochrany konvojů přes Atlantik. Při vzájemných soubojích v Pacifiku byla japonská letadla Micubiši A6M2 Zero lepší v doletu a obratnosti, ovšem Wildcat byl rychlejší ve střemhlavém letu, robustní, spolehlivý a snášel i těžká poškození.
Hlavní technické údaje F4F-4
- Posádka: 1 (pilot)
- Pohonná jednotka: vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec Pratt & Whitney R-1830-86
- Výkon motoru: 1200 hp (895 kW)
- Rozpětí: 11,582 m
- Délka: 8,763 m
- Výška: 3,454 m
- Nosná plocha: 24,155 m2
- Rozpětí se složenými křídly: 4,369 m
- Prázdná hmotnost: 2 612 kg
- Vzletová hmotnost : 3 612 kg
- Maximální vzletová hmotnost : 3 974 kg
- Maximální rychlost:
- 442 km/h u hladiny moře
- 512 km/h ve výšce 5 913 m
- Praktický dostup: 10 272 m
- Čas výstupu do výšky 6096 m: 12,4 min
- Dolet: 1 240 km
- Max. dolet: 2051 km (s přídavnými nádržemi při rychlosti 246 km/h)
- Výzbroj:
- 6 × kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm (240 nábojů na hlaveň)
- 2 pumy po 45,4 kg
Literatura
- Charles A. Mendenhall Gallant Grummans in World War II, ISBN 0-87938-177-9
- Ing. Vlastimil Ehrman Grumman Wildcat, Modelpres, ISBN 80-901328-7-1
- Adam Jarski F4F Wildcat, Monografie Lotnicze, ISBN 83-86208-29-5
- VÁLKA, Zbyněk. Stíhací letadla 1939-45/USA-Japonsko. Olomouc : Votobia, 1996. 88 s. ISBN 80-7198-091-9.
- TILLMAN, Barrett. Stíhací esa na Wildcatech. Plzeň : Mustang, 1996. Překlad Ospreye Wildcat Aces of World War II. ISBN 80-7191-121-6.
Reference
- ↑ 1,0 1,1 1,2 Grumman F4F "Wildcat" Fighters na history.navy.mil
- ↑ 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 The Grumman F4F Wildcat na vectorsite.net
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |