Antonín Charouz

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
m (1 revizi)
 

Aktuální verze z 2. 1. 2014, 10:29

Stop hand.png   Neutralita tohoto článku je celkově zpochybněna.
  Podrobnější zdůvodnění najdete v diskusi.
  Pro vkladatele šablony: Vložte prosím na diskusní stránku zdůvodnění.
Stop hand.png

Antonín Charouz (narozen 1. července 1954), automobilový závodník a podnikatel. Synové Jan Charouz a Petr Charouz, oba automobiloví závodníci.

  • 41 mistrovských titulů
  • mistr Evropy v závodech automobilů do vrchu sk. B (1985)
  • mistr Evropy v závodech automobilů do vrchu sk. N (1992)
  • mistr FIA - Zóna Střední Evropa v závodech automobilů na okruzích (2005)
  • 8x mistr Československa v závodech do vrchu
  • 7x mistr Československa v závodech automobilů na okruzích
  • 16x mistr České republiky v závodech automobilů na okruzích
  • vítěz závodu Pikes Peak (1994)
  • vítěz závodu mistrovství světa cestovních vozů na okruzích (1987)
  • mistr Rakouska v závodech do vrchu (1992)
  • mistr ČSR v automobilových soutěžích (1976)
  • zakladatel agentury BPA sport marketing
  • manažer závodních jezdců Tomáše Engeho, Jarka Janiše, Erika Janiše, Jana Charouze a Stefana Mückeho
  • zakladatel závodu Ford Fiesta Cup v ČR
  • pořadatelství závodu Euro F3000, DTM a A1GP v ČR
  • 5x vítězem ankety Zlatý volant
  • cena Fair play od mezinárodního olympijského výboru

Automobilový závodník

Automobilový závodník Antonín Charouz se může pochlubit rozsáhlým výčtem úspěchů. V sezoně 2008 rozšířil svou neobyčejnou sbírku titulů již na osmatřicet! K největším milníkům jeho kariéry patří dva tituly evropského šampióna v závodech do vrchu z let 1985 (skupina B) a 1992 (skupiny N). Třikrát startoval v Americe v závodě do vrchu Pikes Peak, který je považován za neoficiální mistrovství světa v závodech automobilů do vrchu. V roce 1994 zde vyhrál svou kategorii a vytvořil nový traťový rekord. Antonín Charouz je také jediným českým jezdcem, jenž dokázal vyhrát závod mistrovství světa v závodech cestovních automobilů na okruzích. K dalším významným úspěchům Antonína Charouze na zahraničních tratích patří titul mistra Rakouska v závodech do vrchu (1992) nebo vítězství v Poháru FIA - Zóna Střední Evropa v závodech na okruzích (2005). Na domácí scéně automobilového sportu již více než třicet mistrovských titulů a to jak na okruzích, tak v závodech do vrchu i v automobilových soutěžích. Svou sbírku úspěchů rozšiřuje dodnes, neboť se s vozem Mercedes-Benz AMG C-Klasse DTM pravidelně účastní podniků Mezinárodního mistrovství České republiky v závodech na okruzích Divize 4 a stále zůstává pro své soupeře měřítkem. Antonín Charouz je také pětinásobným vítězem prestižní ankety Zlatý volant (1985, 1988, 1989, 1990 a 1992) a držitelem mnoha dalších trofejí, včetně ceny Fair play udělované Mezinárodním olympijským výborem.

Manažer závodních jezdců

V motoristickém sportu projevil také své organizační a manažerské schopnosti. V roce 1993 založil agenturu Bohemian Promotion Agency (později BPA sport marketing a.s.), původně za účelem organizačně i finančně podporovat české závodní jezdce. Postupně se aktivity BPA sport marketing rozrostly v organizaci dalších motoristickýcj akcí, které podpořily rozvoj motoristického sportu v České republice. Prostřednictvím agentury BPA se Antonín Chraouz podílel nejen na konání domácích automobilových šampionátů, které po společenské stránce pozvedl na evropskou úroveň, ale také na naše tratě přivedl celou řadu zajímavých závodů. Nejprve Ford Fiesta Cup, který se svého času stal hitem domácí motoristické scény, a později i další série: formuli Ford, formuli BMW, závod seriálu Euro F3000, v letech 2004 a 2005 to byl prestižní šampionát DTM a v letech 2006 a 2007 také seriál A1GP Světový pohár motoristického sportu. BPA se starala a stará i o řadu našich jezdců, kteří se postupně začali prosazovat na zahraničních tratích. Asi nejznámějším z nich je Tomáš Enge, který se v roce 2001 stal prvním Čechem závodícím ve formuli 1 a později se pravidelně objevoval v elitní americké sérii IRL, zářil při „čtyřiadvacetihodinovce“ v Le Mans a v současnosti patří k nejlepším jezdcům světa ve vytrvalostních závodech sportovních vozů Grand Turismo. Tomáš Enge ale není zdaleka jediným jezdcem, o kterého se Charouzova společnost stará. V roce 2005 dovedl do světového šampionátu rallye Romana Krestu, Jarek Janiš startoval v šampionátech F3000, DTM, FIA GT i Le Mans Series, jeho mladší bratr Erik vyhrál mistrovství Evropy motokár třídy ICC125, Škoda Octavia Cup, stal se (2007/2008) jedničkou českého národního týmu v šampionátu A1GP Světový pohár motoristického sportu a posléze se koncentroval hlavně na formulové šamiponáty jako Formula 3 Euro Series nebo Formula Master. Ve skupině jezdců nechybí ani Jan Charouz, který od sezony 2007 ohromuje svými výkony v Le Mans Series v prestižní kategorii LMP1, kde patří k absolutně nejrychlejším pilotům vozů s benzinovými motory.

Zakladatel Charouz Racing System

Antonín Chraouz je také zakladatelem týmu Charouz Racing System. Ten ve vlastní režii připravuje závodní, stejně jako soutěžní vozy a nasazuje je do prestižních seriálů, jakými v minulosti byly např. evropský šampionát Formule 3000. Antonín Charouz stál také v čele českého týmu v A1GP a tým Škoda Charouz Racing System - Lola/Judd sbíral úspěchy v sezoně 2007 v seriálu Le Mans Series a zazářil i v legendárním závodě 24 hodin Le Mans, kde v téže sezoně vybojoval při svém debutu fantastické 8. místo absolutně. Také v následující sezoně 2008 Charouz Racing System nasazoval prototypy LMP1 do Le Mans Series (5. místo) a 24 hodin Le Mans (9. místo). V roce 2009 je Charouz Racing System technickým partnerem Aston Martin Racing a s tímto britským týmem spolupracuje na projektech Le Mans Series a 24 hodin Le Mans. Úvodní podnik Le Mans Series v Barceloně dokázala česko-německá posádka prototypu s bondovským startovním číslem 007 vyhrát a v závodě 24 hodin Le Mans skončila na skvělém 4. místě. Manažerské schopnosti Antonína Charouze se nezastavily u žádné z těchto bran. Není proto nejmenších pochyb o tom, že bez jména Charouz a bez jím založené agentury BPA by naše motoristická scéna nejspíš vypadala jinak. Přinejmenším by byla neúplná.