V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Šablona:Článek dne/2016/02

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Nový servisní článek)
 
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí.)
Řádka 1: Řádka 1:
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
-
[[Soubor:SUN-Ultra40-2014-002.jpg|right|160px|Dvojice konektorů IEEE 1394a na předním panelu serveru SUN Ultra 40 M2.]]
+
[[Soubor:Civilization-1-Win16-01.png|right|160px|Počáteční menu hry Civilization]]
-
'''[[FireWire]]''' ('''IEEE 1394''') je standardní sériová [[sběrnice]] pro připojení periférií k [[počítač]]i. Díky své technické jednoduchosti a pořizovací ceně nahrazuje dříve používané způsoby připojení, především [[SCSI]].
+
'''[[Civilization|Sid Meier's Civilization]]''' (v&nbsp;češtině zvaná ''Civilizace'') je prvním dílem úspěšné série [[Tahová strategie|tahových]] [[Strategická počítačová hra|strategických počítačových her]] typu [[4X]] od společnosti [[Civilization (série)|MicroProse]].  
-
V současné době jsou k dispozici dvě verze FireWire: původní s šestipinovým kabelem označovaná dnes jako FireWire 400 neboli IEEE&nbsp;1394a s rychlostí 400 Mbit/s a FireWire 800 neboli IEEE&nbsp;1394b s rychlostí až 800&nbsp;Mbit/s a devítipinovým kabelem. Nyní se schvaluje nový&nbsp;standard IEEE 1394c s rychlostí až 3&nbsp;200&nbsp;Mbit/s. FireWire na rozdíl od USB není ale prozatím tak rozšířen a patrně už nikdy nebude. Dnes se používání tohoto rozhraní pro běžné uživatele zúžilo zejména k připojení digitálních videokamer, v profesionální sféře se používá k rychlému připojení externích disků a optických mechanik.
+
Byla vydána v roce [[1991]] pro [[MS-DOS]]. A díky mimořádnému úspěchu byla v roce [[1993]] portována do [[Windows 3.x|Windows 3.1]].
-
FireWire může spojit až 63 zařízení ve stromové nebo daisy chain topologii (na rozdíl od sběrnicové topologie paralelního SCSI). To umožňuje komunikaci zařízení na principu [[peer-to-peer]], například mezi [[Scanner|skenerem]] a [[Počítačová tiskárna|tiskárnou]], bez potřeby využití systémové paměti nebo [[Procesor|procesoru]] počítače. FireWire také podporuje více hostitelských zařízení na jedné sběrnici. USB potřebuje na stejnou funkci speciální čipset, což v praxi znamená, že potřebuje speciální drahý kabel, přičemž FireWire postačuje běžný kabel se správným počtem pinů (standardně šest). FireWire podporuje technologie [[plug-and-play]] a hot swapping. Měděný kabel, který je použit nejčastěji, může mít délku až 4,5 metru a je flexibilnější než většina kabelů pro paralelní SCSI. Kabel se šesti nebo devíti piny dokáže napájet port až 45 [[watt]]y a 30&nbsp;[[volt]]y, což umožňuje energeticky středně náročným zařízením pracovat bez samostatného napájecího zdroje.
+
Pro svůj úspěch a oblíbenost měla velký vliv na podobu dalších strategických her. Vzniklo též několik jejích klonů, které převzaly většinu pravidel beze změny – například [[Freeciv]] a [[C-evo]].
-
Dodatek IEEE 1394a, vydaný v roce 2000, upřesnil a vylepšil původní specifikaci. Přidal podporu pro asynchronní&nbsp;streaming, rychlejší rekonfiguraci sběrnice, spojování paketů a úsporný režim spánku. IEEE 1394a nabízí několik výhod oproti IEEE 1394. 1394a je schopen rozhodčích zrychlení, což sběrnici umožňuje urychlit rozhodčí řízení cyklů, což vede ke zlepšení efektivity. To také umožňuje řídit krátký restart sběrnice, při kterém mohou být přidány nebo odebrány uzly, aniž by došlo k&nbsp;velkému poklesu v isochronním přenosu.
+
Civilizace má oproti jiným hrám široký záběr co do [[epocha|epochy]], v níž se odehrává. Hra začíná v roce 4&nbsp;000&nbsp;před n.&nbsp;l. a hráč postupně vynalézá mnoho desítek [[technologie|technologií]], jako železo, psaní, jízdu na koni, později střelný prach, železnici a spalovací motor a nakonec [[Tank|tanky]], [[Bombardér|bombardéry]], [[Jaderná zbraň|jadernou bombu]] a [[Kosmický let|let&nbsp;do&nbsp;vesmíru]].
-
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
+
 
 +
Hráč začíná s jednou jednotkou osadníků. Z nich postaví město, které produkuje vojenské jednotky a další osadníky, nebo též budovy zvyšující produktivitu města. Podstatou hry je úspěšně řídit říši a moudře rozdělit prostředky mezi armádu, vědu, rozvoj měst, průzkum, zabírání nových území apod.
 +
 
 +
Hráč se při hře setkává s jinými civilizacemi, které jsou řízené [[počítač]]em. S nimi může soupeřit o zabrání území, bojovat pomocí [[vojenská jednotka|vojenských jednotek]], vyjednávat [[mír]], nebo spolupracovat (například výměnou technologií).
 +
 
 +
Každé město spravuje v závislosti na své velikosti jistý počet políček. Různá pole generují různá množství výše uvedeného, například pastviny generují hodně jídla, lesy poskytují suroviny. Existují též bonusová políčka: například les se zvěří produkuje více jídla než běžný&nbsp;les.
 +
 
 +
Obyvatelé města jsou na počátku hry nespokojení a&nbsp;je nutné je změnit na spokojené nebo šťastné pomocí budov, vojenských jednotek ve městě, divů nebo luxusu. Pokud v některém městě je více nespokojených obyvatel než šťastných, dojde k&nbsp;'''revoltě''' a město přestane produkovat.
 +
<noinclude>[[Kategorie:Archiv Článků DNE]]</noinclude>

Aktuální verze z 10. 1. 2018, 15:54

Počáteční menu hry Civilization

Sid Meier's Civilization (v češtině zvaná Civilizace) je prvním dílem úspěšné série tahových strategických počítačových her typu 4X od společnosti MicroProse.

Byla vydána v roce 1991 pro MS-DOS. A díky mimořádnému úspěchu byla v roce 1993 portována do Windows 3.1.

Pro svůj úspěch a oblíbenost měla velký vliv na podobu dalších strategických her. Vzniklo též několik jejích klonů, které převzaly většinu pravidel beze změny – například Freeciv a C-evo.

Civilizace má oproti jiným hrám široký záběr co do epochy, v níž se odehrává. Hra začíná v roce 4 000 před n. l. a hráč postupně vynalézá mnoho desítek technologií, jako železo, psaní, jízdu na koni, později střelný prach, železnici a spalovací motor a nakonec tanky, bombardéry, jadernou bombu a let do vesmíru.

Hráč začíná s jednou jednotkou osadníků. Z nich postaví město, které produkuje vojenské jednotky a další osadníky, nebo též budovy zvyšující produktivitu města. Podstatou hry je úspěšně řídit říši a moudře rozdělit prostředky mezi armádu, vědu, rozvoj měst, průzkum, zabírání nových území apod.

Hráč se při hře setkává s jinými civilizacemi, které jsou řízené počítačem. S nimi může soupeřit o zabrání území, bojovat pomocí vojenských jednotek, vyjednávat mír, nebo spolupracovat (například výměnou technologií).

Každé město spravuje v závislosti na své velikosti jistý počet políček. Různá pole generují různá množství výše uvedeného, například pastviny generují hodně jídla, lesy poskytují suroviny. Existují též bonusová políčka: například les se zvěří produkuje více jídla než běžný les.

Obyvatelé města jsou na počátku hry nespokojení a je nutné je změnit na spokojené nebo šťastné pomocí budov, vojenských jednotek ve městě, divů nebo luxusu. Pokud v některém městě je více nespokojených obyvatel než šťastných, dojde k revoltě a město přestane produkovat.