Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Jakovlev Jak-11
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
|název = Jakovlev Jak-11 | |název = Jakovlev Jak-11 | ||
|typ = [[cvičný letoun]] | |typ = [[cvičný letoun]] | ||
- | |výrobce = | + | |výrobce = Jakovlev |
- | |image = | + | |image = [[File:Jak 11 F-AZFJ.jpg|250px]] |
|text = Jakovlev Jak-11 | |text = Jakovlev Jak-11 | ||
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
Řádka 11: | Řádka 11: | ||
|více uživatelů = [[Československo]] | |více uživatelů = [[Československo]] | ||
}} | }} | ||
- | '''Jakovlev Jak-11''' byl sovětský [[cvičný letoun]], dvoumístný dolnoplošník se záďovým zatahovacím podvozkem poháněný hvězdicovým motorem [[Švecov AŠ-21]]. | + | '''Jakovlev Jak-11''' byl sovětský [[cvičný letoun]], dvoumístný dolnoplošník se záďovým zatahovacím podvozkem poháněný hvězdicovým motorem [[Švecov AŠ-21]]. |
==Vývoj== | ==Vývoj== | ||
Řádka 19: | Řádka 19: | ||
==Použití== | ==Použití== | ||
- | [[Soubor:Yak11.jpg|thumb| | + | [[Soubor:Yak11.jpg|thumb|220px|Jak-11]] |
- | + | Letoun se používal pro výcvik pilotů stíhacích letadel, pro nácvik střelby, fotoprůzkum i bombardování. Kromě SSSR a Československa bylo letadlo používání v zemích [[Varšavská smlouva|Varšavské smlouvy]], ve spřátelených rozvojových zemích, ale též i v [[Rakousko|Rakousku]]. | |
- | Letoun se používal pro výcvik pilotů stíhacích letadel, pro nácvik střelby, fotoprůzkum i bombardování. Kromě SSSR a Československa bylo letadlo používání v zemích [[Varšavská smlouva|Varšavské smlouvy]], ve spřátelených rozvojových zemích, ale též i v [[Rakousko|Rakousku]]. | + | |
==Ostatní uživatelé== | ==Ostatní uživatelé== | ||
Řádka 27: | Řádka 26: | ||
==Technické údaje== | ==Technické údaje== | ||
- | [[Soubor:Jak 11 D-FYAK.jpg|thumb| | + | [[Soubor:Jak 11 D-FYAK.jpg|thumb|220px|LET C-11]] |
- | + | ||
*Osádka: 2 | *Osádka: 2 | ||
*Rozpětí: 9,40 m | *Rozpětí: 9,40 m | ||
*Délka: 8,50 m | *Délka: 8,50 m | ||
*Výška: 3,28 m | *Výška: 3,28 m | ||
- | *Nosná plocha: 15,40 m | + | *Nosná plocha: 15,40 m<sup>2</sup> |
*Hmotnost prázdného stroje: 1950 kg | *Hmotnost prázdného stroje: 1950 kg | ||
*Užitečné celkové zatížení: 550 kg | *Užitečné celkové zatížení: 550 kg | ||
*Max. rychlost (ve výšce 2500 m): 460 km/hod. | *Max. rychlost (ve výšce 2500 m): 460 km/hod. | ||
*Absolutní dostup (ve dvojím obsazení): 7 100 m | *Absolutní dostup (ve dvojím obsazení): 7 100 m | ||
- | * | + | *Maximální dolet: 1 260 km |
*Typ motoru: [[Švecov AŠ-21]] (v Československu vyráběný v licenci jako M-21) | *Typ motoru: [[Švecov AŠ-21]] (v Československu vyráběný v licenci jako M-21) | ||
*Vzletový výkon: 700 k (515 kW) | *Vzletový výkon: 700 k (515 kW) | ||
*Předepsané palivo: etylizovaný letecký benzín s oktanovým číslem 95 | *Předepsané palivo: etylizovaný letecký benzín s oktanovým číslem 95 | ||
- | *Výzbroj: 1× kulomet ráže 12,7 mm, 2× | + | *Výzbroj: 1× kulomet ráže 12,7 mm, 2× 50 kg puma |
+ | == Externí odkazy == | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Commonscat|Yakovlev Yak-11}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Sovětská a ruská cvičná letadla]] | [[Kategorie:Sovětská a ruská cvičná letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Jakovlev]] | [[Kategorie:Letadla Jakovlev]] |
Aktuální verze z 17. 1. 2015, 00:07
Jakovlev Jak-11 | ||
Jakovlev Jak-11 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | cvičný letoun | |
Výrobce | Jakovlev | |
Konstruktér | ||
První let | 1946 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 4566 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Československo |
Jakovlev Jak-11 byl sovětský cvičný letoun, dvoumístný dolnoplošník se záďovým zatahovacím podvozkem poháněný hvězdicovým motorem Švecov AŠ-21.
Obsah |
Vývoj
Letoun Jakovlev Jak-11 vychází typově ze sovětského stíhacího letounu Jak-3, který s hvězdicovým motorem AŠ-82FN vzlétl již 10. listopadu 1945. Tento stroj se však do výroby nedostal, ale došlo k jeho další modernizaci a vznikl tak nový letoun, který se podrobil zkouškám na jaře roku 1946. V Sovětském svazu se vyráběl v letech 1947–1956 a celkem zde bylo vyrobeno 3859 kusů.
Roku 1953 prodal Sovětský svaz licenci letounu Československu a v továrně Let Kunovice byl stroj vyráběn pod označením LET C-11. V letech 1953–1956 zde bylo vyrobeno 707 kusů.
Použití
Letoun se používal pro výcvik pilotů stíhacích letadel, pro nácvik střelby, fotoprůzkum i bombardování. Kromě SSSR a Československa bylo letadlo používání v zemích Varšavské smlouvy, ve spřátelených rozvojových zemích, ale též i v Rakousku.
Ostatní uživatelé
- Československo, Afghanistán, Albánie, Alžírsko, Bulharsko, Čína, Egypt, Indonésie, Irák, Jemen, Maďarsko, NDR, Polsko, Rakousko, Rumunsko, Severní Korea, Somálsko, Sýrie, Vietnam
Technické údaje
- Osádka: 2
- Rozpětí: 9,40 m
- Délka: 8,50 m
- Výška: 3,28 m
- Nosná plocha: 15,40 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 1950 kg
- Užitečné celkové zatížení: 550 kg
- Max. rychlost (ve výšce 2500 m): 460 km/hod.
- Absolutní dostup (ve dvojím obsazení): 7 100 m
- Maximální dolet: 1 260 km
- Typ motoru: Švecov AŠ-21 (v Československu vyráběný v licenci jako M-21)
- Vzletový výkon: 700 k (515 kW)
- Předepsané palivo: etylizovaný letecký benzín s oktanovým číslem 95
- Výzbroj: 1× kulomet ráže 12,7 mm, 2× 50 kg puma
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |