Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Maserati 4CLT
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
(Výrazné vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
! colspan="2" style="text-align: center; font-size: larger; color: black; background:#DEC89D;" | Maserati | ! colspan="2" style="text-align: center; font-size: larger; color: black; background:#DEC89D;" | Maserati | ||
|- | |- | ||
- | | colspan="2" style="text-align: center;" |[[ | + | | colspan="2" style="text-align: center;" |[[File:Maserati 4CLT ex-Parnell.jpg|center|250px|Maserati 4CLT/48]] |
|- | |- | ||
| colspan="2" style="text-align: center;" | '''Formule 1''' | | colspan="2" style="text-align: center;" | '''Formule 1''' | ||
Řádka 31: | Řádka 31: | ||
===4CLT/48 ''Sanremo''=== | ===4CLT/48 ''Sanremo''=== | ||
- | [[ | + | [[Soubor:Maserati 4CLT at Goodwood Festival of Speed 2010.jpg|thumb|220px|Maserati 4CLT v roce 2010]] |
První varianta tohoto vozu získala [[přezdívka|přezdívku]] podle svého debutu na [[Grand Prix San Rema 1948]], kde dokázala zvítězit<ref>[http://www.ultimatecarpage.com/frame.php?file=car.php&carnum=761 Anglicky]</ref>. Jezdci Villoresi a [[Reg Parnell]] dokázali ještě zvítězit v pěti závodech této sezóny. Automobily Maserati 4CLT/48 se pak objevovaly na závodech celkem pravidelně, v roce [[1950]] s tímto vozem [[Louis Chiron]] získal třetí místo na [[Grand Prix Monaka 1950|Grand Prix Monaka]]. Poslední závodem pro 4CLT/48 byla [[Grand Prix Itálie 1955]], kam se nedokázaly kvalifikovat. | První varianta tohoto vozu získala [[přezdívka|přezdívku]] podle svého debutu na [[Grand Prix San Rema 1948]], kde dokázala zvítězit<ref>[http://www.ultimatecarpage.com/frame.php?file=car.php&carnum=761 Anglicky]</ref>. Jezdci Villoresi a [[Reg Parnell]] dokázali ještě zvítězit v pěti závodech této sezóny. Automobily Maserati 4CLT/48 se pak objevovaly na závodech celkem pravidelně, v roce [[1950]] s tímto vozem [[Louis Chiron]] získal třetí místo na [[Grand Prix Monaka 1950|Grand Prix Monaka]]. Poslední závodem pro 4CLT/48 byla [[Grand Prix Itálie 1955]], kam se nedokázaly kvalifikovat. | ||
Řádka 76: | Řádka 76: | ||
* 1 x 1. řada | * 1 x 1. řada | ||
+ | == Reference == | ||
+ | <references/> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
- | *[http://www.atspeedimages.com/pebble_2006/pebble_beach_concours/1949_maserati_4clt-48_1599/ Obrázky 4CLT] | + | * [http://www.atspeedimages.com/pebble_2006/pebble_beach_concours/1949_maserati_4clt-48_1599/ Obrázky 4CLT] |
- | *[http://en.f1-facts.com/gallery/d/2121 Maserati-Platé F2] | + | * [http://en.f1-facts.com/gallery/d/2121 Maserati-Platé F2] |
- | {{Commonscat|Maserati 4CL}}{{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Maserati+4CL}}{{Commonscat|Maserati 4CL}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Vozy F1|Maserati]] | [[Kategorie:Vozy F1|Maserati]] |
Aktuální verze z 1. 2. 2016, 14:31
Maserati | |
---|---|
Formule 1 | |
Výrobce | Maserati |
Rok výroby | 1948-1950 |
Motor | Maserati čtyřválcový |
Konstruktér | Ernesto Maserati |
Maserati 4CLT byl jednosedadlový závodní vůz vyráběný firmou Maserati v letech 1948-1950. Jeho konstruktéři Ernesto Maserati a Alberto Massimini vyšli z vozu Maserati 4CL. Každý rok po dobu jeho výroby docházelo k určitým změnám, proto se za označení 4CLT vkládá ještě /rok výroby (pouze poslední dvě číslice).
Model vozu Maserati 4CLT vychází koncepčně ze svého předchůdce Maserati 4CL. Ernesto Maserati značně zeštíhlil trubkovitou příď vozu a zcela přepracoval motor, který vybavil demontovatelnou klikovou hřídelí na válečkových ložiscích. Motor také disponoval dvěma kompresory, což vozu umožňovalo dosahovat rychlosti okolo 260 km/h. Poprvé tento vůz představil Luigi Villoresi v závodě Temporada Argentine v roce 1947. Pro následující rok se koncepce celého vozu modifikovala, listové pružiny nahradil hydraulický tlumič a rychlost vozu vzrostla na 270 km/h. Vůz označený jako 4CLT/48, poprvé debutoval v Grand Prix San Rema 1948.
Obsah |
Jednotlivé typy
Stáj Maserati přicházela každý rok s určitým technickým vylepšení, tato vylepšení však nebyla příliš velká a v rozdíly mezi jednotlivými typy jsou poměrně malé. Jednotlivé typy jsou označovány základním označením 4CLT a za něj se pak přidávají /poslední dvě číslice z letopočtu, kdy byl typ uveden do provozu (respektive v kterém roce byla jeho hlavní závodní činnost).
4CLT/48 Sanremo
První varianta tohoto vozu získala přezdívku podle svého debutu na Grand Prix San Rema 1948, kde dokázala zvítězit[1]. Jezdci Villoresi a Reg Parnell dokázali ještě zvítězit v pěti závodech této sezóny. Automobily Maserati 4CLT/48 se pak objevovaly na závodech celkem pravidelně, v roce 1950 s tímto vozem Louis Chiron získal třetí místo na Grand Prix Monaka. Poslední závodem pro 4CLT/48 byla Grand Prix Itálie 1955, kam se nedokázaly kvalifikovat.
4CLT/49
U tohoto typu došlo k relativně malým úpravám v kabině pilota, dále byly upraveny brzdové bubny a přepínání na chlazení. Trio jezdců Alberto Ascari, Luigie Villoresi a Reg Parnell se spojili s Juanem Manuelem Fangio a Toulo de Graffenriedem a dokázali získat devět z prvních patnácti závodů roku 1949, včetně Grand Prix Velké Británie. Druhá polovina závodů však byla výrazně méně úspěšná a Maserati dokázalo vyhrát jen tři závody.
4CLT/50
V roce 1950 zavedla FIA mistrovství světa Formule 1. V tomto roce došlo ke zlepšení vozů Ferrari, Talbot a Alfy 158, což donutilo Maserati vylepšit motor a pokusit se snížit celkovou váhu vozu[2]. Tyto úkoly se sice podařilo splnit a celková váha vozu klesla o deset kilogramů, což spolu s vylepšením motoru vedlo k tomu, že vůz byl konkurenceschopný. Jeho slabinou však byla vysoká poruchovost motoru a tak přes některé úspěchy mimo formuli 1 se největším úspěchem stalo třetí místo ve Velké ceně Monaka. Jezdci Princ Bira a Louis Chiron se umístili na osmém a devátém místě se čtyřmi a pěti body, což Maserati považovalo za neúspěch.
Platé 4CLT
Za vznikem tohoto typu stojí Enrico Platé, který pochopil, že Maserati 4CLT není vhodné (resp. je zastaralé) pro seriál Formule 1 a rozhodl se ho přestavět pro Formuli 2.
Technické údaje
- Motor: Maserati
- Řadový
- 4 válce
- Objem: 1491 cc
- Výkon: 194 kW
- Otáčky: 7 000 min
- Rychlost: 270 km/h
- Palivo: Schell
- Hmotnost: 630 kg
- Pneumatiky: Pirelli
Piloti
- Princ Bira - 8. místo 1950 - 5 bodů
- Louis Chiron - 9. místo 1950 - 4 body
- Toulo de Graffenried - bez bodů
- Reg Parnell - bez bodů
- Jose Froilan Gonzalez - bez bodů
- David Hampshire - bez bodů
- David Murray- bez bodů
- Nello Pagani- bez bodů
- Paul Pietsch- bez bodů
- Franco Rol- bez bodů
Statistika
- 11 Grand Prix
- 0 vítězství - nejlépe 3. místo Chiron při Grand Prix Monaka 1950
- 0 pole positions
- 0 nejrychlejších kol
- 9 bodů
- 1 x podium
- 1 x 1. řada
Reference
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |