Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Kokpit
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ FLICKR) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:Cockpit of Concorde 102 G-BOAA-AWFlickr.jpg|thumb|240px|Kokpit letounu [[Concorde]] (2017)]] |
'''Kokpit''' (též v letectví '''pilotní kabina''') je část [[Letadlo|letadla]], která obsahuje přístroje a řídící ovládací prvky, které [[pilot]]ovi umožňují řízení letadla při všech letových režimech - startu, letu a přistání. U velkých dopravních letadel je kokpit od prostoru určeného pro pasažéry oddělen přepážkou a dveřmi. Kokpit může být otevřený i uzavřený, první letoun s uzavřeným kokpitem byl vyroben v roce [[1913]], nicméně běžným se stal teprve ve čtyřicátých letech [[20. století|20. století]]. | '''Kokpit''' (též v letectví '''pilotní kabina''') je část [[Letadlo|letadla]], která obsahuje přístroje a řídící ovládací prvky, které [[pilot]]ovi umožňují řízení letadla při všech letových režimech - startu, letu a přistání. U velkých dopravních letadel je kokpit od prostoru určeného pro pasažéry oddělen přepážkou a dveřmi. Kokpit může být otevřený i uzavřený, první letoun s uzavřeným kokpitem byl vyroben v roce [[1913]], nicméně běžným se stal teprve ve čtyřicátých letech [[20. století|20. století]]. | ||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Cockpits}}{{Commonscat|Aircraft cockpits}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Konstrukce letadel]] | [[Kategorie:Konstrukce letadel]] | ||
[[Kategorie:Letecká terminologie]] | [[Kategorie:Letecká terminologie]] |
Aktuální verze z 26. 11. 2020, 11:18
Kokpit (též v letectví pilotní kabina) je část letadla, která obsahuje přístroje a řídící ovládací prvky, které pilotovi umožňují řízení letadla při všech letových režimech - startu, letu a přistání. U velkých dopravních letadel je kokpit od prostoru určeného pro pasažéry oddělen přepážkou a dveřmi. Kokpit může být otevřený i uzavřený, první letoun s uzavřeným kokpitem byl vyroben v roce 1913, nicméně běžným se stal teprve ve čtyřicátých letech 20. století.
V kokpitu „malých“ letadel se nacházejí přístroje jako rychloměr, výškoměr, zatáčkoměr, umělý horizont, variometr (přístroj, který určuje rychlost stoupání či klesání), ukazetele motoru (otáčky, teplota a tlak oleje, teplota hlav válců, teplota výstupních plynů). Dále v letadle můžeme nalézt navigační přístroje kompas, gyrokompas, VOR - navigační přístroj, který po naladění na příslušnou frekvenci pozemního VORu dopomáhá k nalezení potřebné radiály k tomuto zařízení. Dále v „malých“ letadlech můžeme nalézt spínače predevším k ovládádní elektroniky v letadle, světel, odmrazování, rádia, odpovídače a dalších.
Kokpity velkých dopravních letadel obsahují veškeré tyto údaje na několika multifunkčních monitorech, kterými jsou primární letový display (PFD), navigační display (ND) a jiné, lišící se dle typu letadla. Dále velká letadla obsahují takzvaný Flight manegement computer (FMC). Do tohoto počítače zadá pilot veškeré údaje o letu, hmotnost letadla, trasu, rychlost, množství paliva a mnoho dalších údajů, díky kterým je počítač s pomocí autopilota schopen odletět téměř celou trať bez zásahů pilota.
Kokpitem se též označují řídící kabiny automobilových závodních strojů, jako např. ve vozech závodů Formule 1.
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |