Avro Manchester
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
|název = Avro Manchester | |název = Avro Manchester | ||
|typ = [[bombardér]] | |typ = [[bombardér]] | ||
- | |výrobce = | + | |výrobce = Avro |
- | |image = | + | |image = [[Soubor:Avro Manchester Mk I of No. 207 Squadron RAF at Waddington, Lincolnshire, 12 September 1941. CH3879.jpg|240px]] |
|text = Avro Manchester | |text = Avro Manchester | ||
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = [[25. červenec|25. července]] [[1939 v letectví|1939]] | |první let = [[25. červenec|25. července]] [[1939 v letectví|1939]] | ||
|zaveden = [[1941 v letectví|1941]] | |zaveden = [[1941 v letectví|1941]] | ||
- | |vyrobeno kusů = 201 | + | |vyrobeno kusů = 201 kusů |
|hlavní uživatel = [[Royal Air Force|RAF]] | |hlavní uživatel = [[Royal Air Force|RAF]] | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
Řádka 15: | Řádka 15: | ||
==Vývoj== | ==Vývoj== | ||
- | + | Vývoj letounu byl zahájen roku [[1936]] a první prototyp vzlétl v červenci roku [[1939 v letectví|1939]]. Další prototyp s třemi střeleckými věžemi vzlétl v květnu [[1940 v letectví|1940]]. Ukázalo se, že stroj má závažné nedostatky, jeho výkony nebyly takové, aby splňovaly zadání projektu. V lednu roku [[1941 v letectví|1941]] byl dokončen a zalétán typ Manchester Mk.III, který poháněly motory [[Rolls-Royce Merlin|Rolls-Royce Merlin X]]. Ani zde se nepodařily odstranit veškeré nedostatky. Celkem bylo vyrobeno 201 kusů. | |
- | Vývoj letounu byl zahájen roku [[1936]] a první prototyp vzlétl v červenci roku [[1939 v letectví|1939]]. Další prototyp s třemi střeleckými věžemi vzlétl v květnu [[1940 v letectví|1940]]. Ukázalo se, že stroj má závažné nedostatky, jeho výkony nebyly takové, aby splňovaly zadání projektu. V lednu roku [[1941 v letectví|1941]] byl dokončen a zalétán typ Manchester Mk.III, který poháněly motory [[Rolls-Royce Merlin|Rolls-Royce Merlin X]]. Ani zde se nepodařily odstranit veškeré nedostatky. Celkem bylo vyrobeno 201 kusů. | + | |
==Bojové užití== | ==Bojové užití== | ||
+ | První Manchester Mk.I (sér. č. L7276) převzala 207. bombardovací peruť 4. bombardovací skupiny z Waddingtonu v Lincolnshiru v listopadu 1940. K prvnímu bojovému letu byly Manchestery této squadrony vyslány v noci z 24. na 25. února 1941. Jejich cílem byl německý [[křižník]] třídy Hipper kotvící v brestském přístavu. | ||
+ | |||
+ | Manchestery se v počtu 36 strojů účastnily také operace Millenium v noci z 30. na 31. května [[1942]], ve které RAF nasadila 1 047 bombardérů na [[Kolín nad Rýnem]]. | ||
+ | |||
+ | Jejich poslední bojovou akcí byl další nálet tisíce bombardérů v noci z 25. na 26. června 1942, mířícího na [[Brémy]]. | ||
Letouny '''Avro Manchester''' byly užívány bombardování měst, objektů i lodí a ke kladení min do moře. Mezi osádkami byly neoblíbené pro časté požáry motorů, nespolehlivost a vibrace. | Letouny '''Avro Manchester''' byly užívány bombardování měst, objektů i lodí a ke kladení min do moře. Mezi osádkami byly neoblíbené pro časté požáry motorů, nespolehlivost a vibrace. | ||
==Technické údaje== | ==Technické údaje== | ||
- | + | [[Soubor:Avro Manchester.png|right|280px]] | |
- | *Výrobce: A.V.Roe and Com., Ltd. Manchester | + | * Výrobce: A.V.Roe and Com., Ltd. Manchester |
- | *Typ: dvoumotorový bombardovací letoun | + | * Typ: dvoumotorový bombardovací letoun |
- | *Osádka: 7 mužů. | + | * Osádka: 7 mužů. |
- | *Motorová jednotka: dva čtyřiadvaceválcové řadové, kapalinou chlazené motory [[Rolls-Royce Vulture|Rolls-Royce Vulture II]] se vzletovým výkonem 1 356 kW (1 845 k). | + | * Motorová jednotka: dva čtyřiadvaceválcové řadové, kapalinou chlazené motory [[Rolls-Royce Vulture|Rolls-Royce Vulture II]] se vzletovým výkonem 1 356 kW (1 845 k). |
- | *Výzbroj: osm [[kulomet]]ů Browning .303 (7,7 mm) v příďové (2), hřbetní (2) a záďové (4) střelecké věži, až | + | * Výzbroj: osm [[kulomet]]ů Browning .303 (7,7 mm) v příďové (2), hřbetní (2) a záďové (4) střelecké věži, {{nowrap|až 4 695 kg pum v trupové pumovnici}} |
- | *Rozpětí: 27,46 m | + | * Rozpětí: 27,46 m |
- | *Délka: 21,14 m | + | * Délka: 21,14 m |
- | *Výška: 5,94 m | + | * Výška: 5,94 m |
- | *Nosná plocha: 105,63 | + | * Nosná plocha: 105,63 m<sup>2</sup> |
- | *Hmotnost prázdného letounu: 13 350 kg | + | * Hmotnost prázdného letounu: 13 350 kg |
- | *Vzletová hmotnost: 25 400 kg | + | * Vzletová hmotnost: 25 400 kg |
- | * | + | * Maximální rychlost: 414 km/h |
- | *Cestovní rychlost: 360 km/h | + | * Cestovní rychlost: 360 km/h |
- | *Dostup: | + | * Dostup: 6 705 m |
- | *Dolet: | + | * Dolet: 2 816 km |
- | {{ | + | {{Commonscat|Avro Manchester}}{{Britské vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}} |
- | {{Britské vojenské letouny druhé světové války}} | + | |
[[Kategorie:Letadla Avro|Avro 679 Manchester]] | [[Kategorie:Letadla Avro|Avro 679 Manchester]] | ||
[[Kategorie:Britské bombardéry]] | [[Kategorie:Britské bombardéry]] |
Aktuální verze z 16. 10. 2016, 00:51
Avro Manchester | ||
Avro Manchester | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | bombardér | |
Výrobce | Avro | |
Konstruktér | ||
První let | 25. července 1939 | |
Zařazen | 1941 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 201 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | RAF | |
Avro Manchester byl britský bombardovací letoun užívaný ve druhé světové válce.
Vývoj
Vývoj letounu byl zahájen roku 1936 a první prototyp vzlétl v červenci roku 1939. Další prototyp s třemi střeleckými věžemi vzlétl v květnu 1940. Ukázalo se, že stroj má závažné nedostatky, jeho výkony nebyly takové, aby splňovaly zadání projektu. V lednu roku 1941 byl dokončen a zalétán typ Manchester Mk.III, který poháněly motory Rolls-Royce Merlin X. Ani zde se nepodařily odstranit veškeré nedostatky. Celkem bylo vyrobeno 201 kusů.
Bojové užití
První Manchester Mk.I (sér. č. L7276) převzala 207. bombardovací peruť 4. bombardovací skupiny z Waddingtonu v Lincolnshiru v listopadu 1940. K prvnímu bojovému letu byly Manchestery této squadrony vyslány v noci z 24. na 25. února 1941. Jejich cílem byl německý křižník třídy Hipper kotvící v brestském přístavu.
Manchestery se v počtu 36 strojů účastnily také operace Millenium v noci z 30. na 31. května 1942, ve které RAF nasadila 1 047 bombardérů na Kolín nad Rýnem.
Jejich poslední bojovou akcí byl další nálet tisíce bombardérů v noci z 25. na 26. června 1942, mířícího na Brémy.
Letouny Avro Manchester byly užívány bombardování měst, objektů i lodí a ke kladení min do moře. Mezi osádkami byly neoblíbené pro časté požáry motorů, nespolehlivost a vibrace.
Technické údaje
- Výrobce: A.V.Roe and Com., Ltd. Manchester
- Typ: dvoumotorový bombardovací letoun
- Osádka: 7 mužů.
- Motorová jednotka: dva čtyřiadvaceválcové řadové, kapalinou chlazené motory Rolls-Royce Vulture II se vzletovým výkonem 1 356 kW (1 845 k).
- Výzbroj: osm kulometů Browning .303 (7,7 mm) v příďové (2), hřbetní (2) a záďové (4) střelecké věži, až 4 695 kg pum v trupové pumovnici
- Rozpětí: 27,46 m
- Délka: 21,14 m
- Výška: 5,94 m
- Nosná plocha: 105,63 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 13 350 kg
- Vzletová hmotnost: 25 400 kg
- Maximální rychlost: 414 km/h
- Cestovní rychlost: 360 km/h
- Dostup: 6 705 m
- Dolet: 2 816 km
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |