Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Airbus Beluga
Z Multimediaexpo.cz
(+ Výrazné vylepšení) |
(Výrazné vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
|název = Airbus A300-600ST Beluga | |název = Airbus A300-600ST Beluga | ||
|typ = nákladní letoun pro přepravu<br />rozměrného nákladu | |typ = nákladní letoun pro přepravu<br />rozměrného nákladu | ||
- | |výrobce = | + | |výrobce = Airbus S.A.S. |
- | |image = [[Soubor: | + | |image = [[Soubor:BGA Beluga F-GSTB 2jul15 LFBO.jpg|250px]] |
- | |text = Airbus Beluga v nových barvách | + | |text = Airbus Beluga v nových barvách (2015) |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = [[13. září]] [[1994 v letectví|1994]]<ref name="LK">PAVLÁK, René. Airbus A300-600ST Beluga. Letectví a kosmonautika, 1994, roč. LXX, čís. 22, s. 46-47. ISSN 0024-1156</ref> | |první let = [[13. září]] [[1994 v letectví|1994]]<ref name="LK">PAVLÁK, René. Airbus A300-600ST Beluga. Letectví a kosmonautika, 1994, roč. LXX, čís. 22, s. 46-47. ISSN 0024-1156</ref> | ||
Řádka 16: | Řádka 16: | ||
|hlavní uživatel = Airbus Transport International | |hlavní uživatel = Airbus Transport International | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
- | }} | + | }}[[Soubor:BGA Beluga F-GSTD 5jul14 LFBO-2.jpg|thumb|230px|Airbus Beluga za letu]] |
- | '''Airbus A300-600ST''' ('''''S'''uper '''T'''ransporter'') neboli '''Beluga''' (''Běluha'') je speciální verzí standardního velkokapacitního [[dopravní letoun|dopravního letounu]] [[Airbus A300]]. Je upraven k převážení částí konstrukce letadel a rozměrných a neskladných nákladů. Přepravní prostor A300-600ST má 7,4 metrů v průměru a je 37,7 metrů dlouhý; maximální hmotnost nákladu je 47 tun. Maximální vzletová hmotnost 155 tun je srovnatelná s maximální vzletovou hmotností normálního A300, což napovídá, že letoun je určen k převážení rozměrných, ale relativně lehkých nákladů. | + | '''Airbus A300-600ST''' ('''''S'''uper '''T'''ransporter'') neboli '''Beluga''' (''Běluha'') je speciální verzí standardního velkokapacitního [[dopravní letoun|dopravního letounu]] [[Airbus A300]]. Je upraven k převážení částí konstrukce letadel a rozměrných a neskladných nákladů. Přepravní prostor A300-600ST má 7,4 metrů v průměru a je 37,7 metrů dlouhý; maximální hmotnost nákladu je 47 tun. Maximální vzletová hmotnost 155 tun je srovnatelná s maximální vzletovou hmotností normálního A300, což napovídá, že letoun je určen k převážení rozměrných, ale relativně lehkých nákladů. |
== Historie == | == Historie == | ||
- | |||
Mnozí velcí [[Letecký výrobce|letečtí výrobci]] jsou nadnárodními společnostmi a není pro ně neobvyklé, že mají své výrobní závody na vzájemně velmi vzdálených místech. Situace u [[Airbus]]u je ovšem unikátní, protože byl založen jako konsorcium leteckých výrobců z [[Francie]], [[Spojené království|Velké Británie]], [[Německo|Německa]] a [[Španělsko|Španělska]] a geografické rozmístění jeho závodů není jen otázkou nákladů a výhodnosti, je to také záležitost historie, národních zájmů a hrdosti. Důsledkem je, že každý z partnerů vyrábí celou jednu sekci konstrukce letounu, které pak musí být převezeny na jedno místo s montážní linkou. Detaily se liší u jednotlivých modelů, ale typicky se křídla vyrábějí v Británii, ocasní část ve Španělsku, [[Trup letadla|trup]] v Německu a příď a centrální část ve Francii; všechny musí být smontovány v [[Toulouse]] nebo v [[Hamburk]]u. | Mnozí velcí [[Letecký výrobce|letečtí výrobci]] jsou nadnárodními společnostmi a není pro ně neobvyklé, že mají své výrobní závody na vzájemně velmi vzdálených místech. Situace u [[Airbus]]u je ovšem unikátní, protože byl založen jako konsorcium leteckých výrobců z [[Francie]], [[Spojené království|Velké Británie]], [[Německo|Německa]] a [[Španělsko|Španělska]] a geografické rozmístění jeho závodů není jen otázkou nákladů a výhodnosti, je to také záležitost historie, národních zájmů a hrdosti. Důsledkem je, že každý z partnerů vyrábí celou jednu sekci konstrukce letounu, které pak musí být převezeny na jedno místo s montážní linkou. Detaily se liší u jednotlivých modelů, ale typicky se křídla vyrábějí v Británii, ocasní část ve Španělsku, [[Trup letadla|trup]] v Německu a příď a centrální část ve Francii; všechny musí být smontovány v [[Toulouse]] nebo v [[Hamburk]]u. | ||
Když v roce [[1970]] začal Airbus s výrobou, první komponenty byly přepravovány po silnici, ale rostoucí výroba si brzy vynutila změnu k rychlejší a levnější přepravě vzduchem. Od roku [[1972]] Airbus používal flotilu čtyř výrazně upravených letounů „[[Super Guppy]]“ - původně [[Boeing Stratocruiser|Boeingů Stratocruiser]] ze 40. let. S předělanými rozměrnými trupy a [[turbovrtulový motor|turbovrtulovými motory]] převážely v 60. letech objemné náklady pro vesmírný program [[NASA]]. Po určitém čase ale Super Guppies přestaly postačovat. Jejich stáří neustále zvyšovalo provozní náklady (náklady na přepravu dílů činily 0,4 až 0,5 % z prodejní ceny letadel Airbus)<ref name="LK" /> a vzrůstající objem výroby u Airbusu vyžadoval větší přepravní kapacitu. | Když v roce [[1970]] začal Airbus s výrobou, první komponenty byly přepravovány po silnici, ale rostoucí výroba si brzy vynutila změnu k rychlejší a levnější přepravě vzduchem. Od roku [[1972]] Airbus používal flotilu čtyř výrazně upravených letounů „[[Super Guppy]]“ - původně [[Boeing Stratocruiser|Boeingů Stratocruiser]] ze 40. let. S předělanými rozměrnými trupy a [[turbovrtulový motor|turbovrtulovými motory]] převážely v 60. letech objemné náklady pro vesmírný program [[NASA]]. Po určitém čase ale Super Guppies přestaly postačovat. Jejich stáří neustále zvyšovalo provozní náklady (náklady na přepravu dílů činily 0,4 až 0,5 % z prodejní ceny letadel Airbus)<ref name="LK" /> a vzrůstající objem výroby u Airbusu vyžadoval větší přepravní kapacitu. | ||
- | |||
- | V roce [[1991]] | + | V roce [[1991]] Aérospatiale a DASA, dva z hlavních partnerů v Airbusu, začaly společně vyvíjet náhradu. Za základ posloužil standardní velkokapacitní dvoumotorový [[Airbus A300]]: křídla, motory, [[Podvozek letadla|podvozek]] a spodní část trupu byly zachovány a horní část trupu byla nahrazena obrovskou konstrukcí ve tvaru podkovy, která měla 7,7 m v průměru. Aby byl umožněn nerušený přístup do nákladového prostoru, byla [[pilotní kabina]] standardního A300 posunuta pod podlahu nákladového prostoru a nad kabinu byly instalovány vzhůru se otevírající vrata. Ocasní část byla zvětšena a zesílena, aby byla zajištěna směrová stabilita při letu. |
Práce na letounu začala v září [[1992]] a o dva roky později, [[13. září]] [[1994 v letectví|1994]] v 9:02 hodin, se uskutečnil první let trvající 4 hodiny a 21 minut.<ref name="LK" /> Po 335 hodinách zkušebních letů získal letoun v září [[1995]] všechna potřebná povolení a A300-600ST, nyní známý jako ''„bílá velryba“'' neboli ''Beluga'', vstoupil do služby. Byly vyrobeny ještě čtyři další Belugy, tempem asi jedné za rok a všech pět je v pravidelné službě. Jejich hlavním úkolem je převážet komponenty Airbusů z výroby na montážní linky v [[Toulouse]] a [[Hamburk]]u, ale jsou k dispozici i pro charterové lety. Byly už použity pro přepravu mnoha speciálních nákladů, např. částí [[vesmírná stanice|vesmírné stanice]], rozměrných a křehkých uměleckých děl, průmyslových strojů a kompletních [[vrtulník|helikoptér]]. (Beluga na spodním obrázku přepravila tři vrtulníky, dva [[NHI NH90]] a jeden [[Eurocopter Tiger]] z [[Evropa|Evropy]] do [[Austrálie]] a zpět.) | Práce na letounu začala v září [[1992]] a o dva roky později, [[13. září]] [[1994 v letectví|1994]] v 9:02 hodin, se uskutečnil první let trvající 4 hodiny a 21 minut.<ref name="LK" /> Po 335 hodinách zkušebních letů získal letoun v září [[1995]] všechna potřebná povolení a A300-600ST, nyní známý jako ''„bílá velryba“'' neboli ''Beluga'', vstoupil do služby. Byly vyrobeny ještě čtyři další Belugy, tempem asi jedné za rok a všech pět je v pravidelné službě. Jejich hlavním úkolem je převážet komponenty Airbusů z výroby na montážní linky v [[Toulouse]] a [[Hamburk]]u, ale jsou k dispozici i pro charterové lety. Byly už použity pro přepravu mnoha speciálních nákladů, např. částí [[vesmírná stanice|vesmírné stanice]], rozměrných a křehkých uměleckých děl, průmyslových strojů a kompletních [[vrtulník|helikoptér]]. (Beluga na spodním obrázku přepravila tři vrtulníky, dva [[NHI NH90]] a jeden [[Eurocopter Tiger]] z [[Evropa|Evropy]] do [[Austrálie]] a zpět.) | ||
==Specifikace (A300-600ST)== | ==Specifikace (A300-600ST)== | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:F-GSTB - 2 Airbus A.300B4-608ST Beluga Airbus (8634655670).jpg|thumb|230px|Airbus Beluga při nakládání/vykládání]] |
+ | [[Soubor:F-GSTD Beluga Airbus 4 loading (7806805468).jpg|thumb|230px|Airbus Beluga při nakládání/vykládání]] | ||
===Technické údaje=== | ===Technické údaje=== | ||
* '''Posádka:''' 4 | * '''Posádka:''' 4 |
Aktuální verze z 22. 4. 2016, 09:19
Airbus A300-600ST Beluga | ||
Airbus Beluga v nových barvách (2015) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | nákladní letoun pro přepravu rozměrného nákladu | |
Výrobce | Airbus S.A.S. | |
Konstruktér | ||
První let | 13. září 1994[1] | |
Zařazen | září 1995 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 5 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | Airbus Transport International | |
Airbus A300-600ST (Super Transporter) neboli Beluga (Běluha) je speciální verzí standardního velkokapacitního dopravního letounu Airbus A300. Je upraven k převážení částí konstrukce letadel a rozměrných a neskladných nákladů. Přepravní prostor A300-600ST má 7,4 metrů v průměru a je 37,7 metrů dlouhý; maximální hmotnost nákladu je 47 tun. Maximální vzletová hmotnost 155 tun je srovnatelná s maximální vzletovou hmotností normálního A300, což napovídá, že letoun je určen k převážení rozměrných, ale relativně lehkých nákladů.
Obsah |
Historie
Mnozí velcí letečtí výrobci jsou nadnárodními společnostmi a není pro ně neobvyklé, že mají své výrobní závody na vzájemně velmi vzdálených místech. Situace u Airbusu je ovšem unikátní, protože byl založen jako konsorcium leteckých výrobců z Francie, Velké Británie, Německa a Španělska a geografické rozmístění jeho závodů není jen otázkou nákladů a výhodnosti, je to také záležitost historie, národních zájmů a hrdosti. Důsledkem je, že každý z partnerů vyrábí celou jednu sekci konstrukce letounu, které pak musí být převezeny na jedno místo s montážní linkou. Detaily se liší u jednotlivých modelů, ale typicky se křídla vyrábějí v Británii, ocasní část ve Španělsku, trup v Německu a příď a centrální část ve Francii; všechny musí být smontovány v Toulouse nebo v Hamburku.
Když v roce 1970 začal Airbus s výrobou, první komponenty byly přepravovány po silnici, ale rostoucí výroba si brzy vynutila změnu k rychlejší a levnější přepravě vzduchem. Od roku 1972 Airbus používal flotilu čtyř výrazně upravených letounů „Super Guppy“ - původně Boeingů Stratocruiser ze 40. let. S předělanými rozměrnými trupy a turbovrtulovými motory převážely v 60. letech objemné náklady pro vesmírný program NASA. Po určitém čase ale Super Guppies přestaly postačovat. Jejich stáří neustále zvyšovalo provozní náklady (náklady na přepravu dílů činily 0,4 až 0,5 % z prodejní ceny letadel Airbus)[1] a vzrůstající objem výroby u Airbusu vyžadoval větší přepravní kapacitu.
V roce 1991 Aérospatiale a DASA, dva z hlavních partnerů v Airbusu, začaly společně vyvíjet náhradu. Za základ posloužil standardní velkokapacitní dvoumotorový Airbus A300: křídla, motory, podvozek a spodní část trupu byly zachovány a horní část trupu byla nahrazena obrovskou konstrukcí ve tvaru podkovy, která měla 7,7 m v průměru. Aby byl umožněn nerušený přístup do nákladového prostoru, byla pilotní kabina standardního A300 posunuta pod podlahu nákladového prostoru a nad kabinu byly instalovány vzhůru se otevírající vrata. Ocasní část byla zvětšena a zesílena, aby byla zajištěna směrová stabilita při letu.
Práce na letounu začala v září 1992 a o dva roky později, 13. září 1994 v 9:02 hodin, se uskutečnil první let trvající 4 hodiny a 21 minut.[1] Po 335 hodinách zkušebních letů získal letoun v září 1995 všechna potřebná povolení a A300-600ST, nyní známý jako „bílá velryba“ neboli Beluga, vstoupil do služby. Byly vyrobeny ještě čtyři další Belugy, tempem asi jedné za rok a všech pět je v pravidelné službě. Jejich hlavním úkolem je převážet komponenty Airbusů z výroby na montážní linky v Toulouse a Hamburku, ale jsou k dispozici i pro charterové lety. Byly už použity pro přepravu mnoha speciálních nákladů, např. částí vesmírné stanice, rozměrných a křehkých uměleckých děl, průmyslových strojů a kompletních helikoptér. (Beluga na spodním obrázku přepravila tři vrtulníky, dva NHI NH90 a jeden Eurocopter Tiger z Evropy do Austrálie a zpět.)
Specifikace (A300-600ST)
Technické údaje
- Posádka: 4
- Délka: 56,16 m
- Rozpětí: 44,84 m
- Výška: 17,34 m
- Plocha křídel: 258,8 m2
- Průměr trupu: 7,7 m
- Prázdná hmotnost: 86,0 tun
- Maximální vzletová hmotnost : 155 tun
- Hmotnost nákladu: 47 tun
- Objem nákladu: 1 365 m3
Výkony
- Nejvyšší cestovní rychlost: 780 km/h
- Dolet (s nákladem 40 t): 2 780 km
- Dolet (s nákladem 26 t): 4 630 km
Reference
- ↑ 1,0 1,1 1,2 PAVLÁK, René. Airbus A300-600ST Beluga. Letectví a kosmonautika, 1994, roč. LXX, čís. 22, s. 46-47. ISSN 0024-1156
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |