Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Sopwith Cuckoo
Z Multimediaexpo.cz
(+ Fotografie) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 5. 11. 2013, 17:22
Sopwith Cuckoo | ||
Sopwith Cuckoo odhazuje torpédo | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | Torpédový bombardér | |
Výrobce | Sopwith Aviation Company | |
Konstruktér | ||
První let | červen 1917 | |
Zařazen | září 1918 | |
Vyřazen | 1923 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 232 | |
Varianty | ||
Uživatel | Royal Air Force | |
Japonsko |
Sopwith Cuckoo (česky: Kukačka) byl dvouplošný torpédový bombardér používaný britským Royal Air Force (RAF). Cuckoo byl vyráběn společností Sopwith Aviation Company známou výrobou slavných stíhacích letounů Sopwith Camel a Sopwith Pup. I když byl Cuckoo zdařilým typem, jeho kariéra byla relativně krátká. Vyráběl se ve dvou variantách: Sopwith B.1 Cuckoo a Sopwith T.1 Cuckoo.
Obsah |
Vývoj a služba
První let Cuckoo uskutečnil v červnu 1917 a první kusy byly RAF dodány v září 1918, což znamenalo, že do bojů první světové války už nezasáhly. Ještě v říjnu 1918 plánoval velitel britské Grand Fleet, admirál Sir David Beatty, útok na kotvící německou Hochseeflotte pomocí bombardérů Cuckoo, které měly startovat z nové letadlové lodě HMS Argus. Plán byl nakonec zamítnut a vzápětí skončila válka. Podobná operace provedená britskou Středomořskou flotou v roce 1940 proti italskému loďstvu v přístavu Taranto skončila nečekaně velkým úspěchem.
Původně bylo objednáno přes 300 letounů Cuckoo, ale stejně jako u ostatních letounů vyráběných na konci války byla po uzavření příměří objednávka zredukována. Nakonec se vyrobilo přes 140 strojů, i když jen necelá stovka vstoupila do služby u RAF. Cuckoo byl první letoun s kolovým podvozkem navržený pro operace z palub letadlových lodí jako torpédový bombardér a jeho křídla byla proto skládací. Pod svým trupem mohl nést jedno 18palcové (457 mm) torpédo. Letoun poháněl motor Sunbeam Arab o výkonu 200 hp (149 kW) a dokázal letounu udělit maximální rychlost 160 km/h. Kariéra bombardéru skončila už 1. dubna 1923, kdy byla rozpuštěna poslední peruť používající Cuckoo.
Perutě vyzbrojené letouny Sopwith Cuckoo
- 185. peruť RAF – používala Cuckoo od října 1918 až do svého zrušení následujícího roku.
- 186. peruť RAF – používala Cuckoo od konce roku 1918. V roce 1920 byla přejmenována na 210. peruť.
- 210. peruť RAF – vznikla v roce 1920 přeměnou ze 186. perutě a používala Cuckoo až do 1. dubna 1923, kdy byla rozpuštěna.
Uživatelé
- Japonsko
- Spojené království – Royal Naval Air Service, Royal Air Force
Hlavní technické údaje
Sopwith T.1 Cuckoo
- Posádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 14,249 m
- Délka: 8,687 m
- Výška: 3,251 m
- Nosná plocha: 52,58 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 997 kg
- Vzletová hmotnost: 1761 kg
- Maximální rychlost: 166 km/h
- Operační dostup: 3688 m
- Čas výstupu do výšky 1981 m: 15 minut 40 sekund
- Vytrvalost: 4 hodiny
Pohonná jednotka
- vidlicový vodou chlazený osmiválec Sunbeam Arab I
- Výkon motoru: 200 hp (149 kW)
Výzbroj
- 1x 18palcové (457mm) torpédo Mk.IX o hmotnosti 454 kg
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |