Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Píst
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Vylepšení) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
+ | [[Soubor:Pistons by MAHLE.jpg|thumb|230px|Různé typy pístů]] | ||
+ | [[Soubor:4-Stroke-Engine.gif|thumb|154px|Animace pracovního cyklu pístu ve čtyřdobém spalovacím motoru]] | ||
'''Píst''' je pohyblivá součást [[stroj]]ů, která slouží k přenosu síly mezi mechanickým zařízením a tekutým či plynným médiem. | '''Píst''' je pohyblivá součást [[stroj]]ů, která slouží k přenosu síly mezi mechanickým zařízením a tekutým či plynným médiem. | ||
- | + | ||
Obvykle má píst tvar kruhové desky nebo válce, ale existují i speciální písty, jako je třeba trojhranný píst [[Wankelův motor|Wankelova motoru]] nebo čtvercové písty vzduchových čerpadel starých [[hamr]]ů. | Obvykle má píst tvar kruhové desky nebo válce, ale existují i speciální písty, jako je třeba trojhranný píst [[Wankelův motor|Wankelova motoru]] nebo čtvercové písty vzduchových čerpadel starých [[hamr]]ů. | ||
Nejjednodušším druhem pístu je [[plunžr]], který je vlastně zároveň i [[pístní tyč]]í. | Nejjednodušším druhem pístu je [[plunžr]], který je vlastně zároveň i [[pístní tyč]]í. | ||
Pohybuje se ve válci a je obvykle připevněn k [[pístní tyč]]i nebo přímo k [[ojnice|ojnici]]. Na obvodu bývá zatěsněn [[pístní kroužek|pístními kroužky]]. | Pohybuje se ve válci a je obvykle připevněn k [[pístní tyč]]i nebo přímo k [[ojnice|ojnici]]. Na obvodu bývá zatěsněn [[pístní kroužek|pístními kroužky]]. | ||
Píst je pracovní částí mnoha strojů, jako jsou například [[pístové čerpadlo|pístová čerpadla]], [[pístový motor|pístové motory]], hydraulická zařízení a mnoho dalších. | Píst je pracovní částí mnoha strojů, jako jsou například [[pístové čerpadlo|pístová čerpadla]], [[pístový motor|pístové motory]], hydraulická zařízení a mnoho dalších. | ||
+ | |||
Pokud je pracovní jen jedna strana pístu, mluvíme o jednočinném pístu, pokud přenášejí sílu obě strany pístu, mluvíme o pístu dvojčinném. Jednočinný píst je typickou součástí většiny druhů [[spalovací motor|spalovacích motorů]] a řady typů [[čerpadlo|čerpadel]], dvojčinný píst je obvykle součástí [[parní stroj|parních strojů]], [[stirlingův motor|stirlingova motoru]] a některých čerpadel. | Pokud je pracovní jen jedna strana pístu, mluvíme o jednočinném pístu, pokud přenášejí sílu obě strany pístu, mluvíme o pístu dvojčinném. Jednočinný píst je typickou součástí většiny druhů [[spalovací motor|spalovacích motorů]] a řady typů [[čerpadlo|čerpadel]], dvojčinný píst je obvykle součástí [[parní stroj|parních strojů]], [[stirlingův motor|stirlingova motoru]] a některých čerpadel. | ||
- | Písty jsou nejčastěji vyráběny z [[ocel]]i nebo (především u spalovacích motorů) ze slitin [[hliník]]u s přísadou křemíku. Křemík sníží tepelnou roztažnost slitiny. | + | Písty jsou nejčastěji vyráběny z [[ocel]]i nebo (především u spalovacích motorů) ze slitin [[hliník]]u s přísadou křemíku. Křemík sníží tepelnou roztažnost slitiny. |
== Související články == | == Související články == | ||
- | + | * [[Píst parního stroje]] | |
Aktuální verze z 8. 9. 2016, 08:41
Píst je pohyblivá součást strojů, která slouží k přenosu síly mezi mechanickým zařízením a tekutým či plynným médiem.
Obvykle má píst tvar kruhové desky nebo válce, ale existují i speciální písty, jako je třeba trojhranný píst Wankelova motoru nebo čtvercové písty vzduchových čerpadel starých hamrů. Nejjednodušším druhem pístu je plunžr, který je vlastně zároveň i pístní tyčí. Pohybuje se ve válci a je obvykle připevněn k pístní tyči nebo přímo k ojnici. Na obvodu bývá zatěsněn pístními kroužky. Píst je pracovní částí mnoha strojů, jako jsou například pístová čerpadla, pístové motory, hydraulická zařízení a mnoho dalších.
Pokud je pracovní jen jedna strana pístu, mluvíme o jednočinném pístu, pokud přenášejí sílu obě strany pístu, mluvíme o pístu dvojčinném. Jednočinný píst je typickou součástí většiny druhů spalovacích motorů a řady typů čerpadel, dvojčinný píst je obvykle součástí parních strojů, stirlingova motoru a některých čerpadel. Písty jsou nejčastěji vyráběny z oceli nebo (především u spalovacích motorů) ze slitin hliníku s přísadou křemíku. Křemík sníží tepelnou roztažnost slitiny.
Související články
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |