Kawaniši H8K
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = [[průzkumný letoun|hlídkový]] [[létající člun]] | |typ = [[průzkumný letoun|hlídkový]] [[létající člun]] | ||
|výrobce = [[Kawaniši]] | |výrobce = [[Kawaniši]] | ||
- | |image = Soubor:Kawanishi H8K Flying Boat Emily h8k-1.jpg | + | |image = [[Soubor:Kawanishi H8K Flying Boat Emily h8k-1.jpg|250px]] |
|text = | |text = | ||
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
|vyřazen = [[1945 v letectví|1945]] | |vyřazen = [[1945 v letectví|1945]] | ||
|výroba = | |výroba = | ||
- | |vyrobeno kusů = 167 | + | |vyrobeno kusů = 167 kusů |
|hlavní uživatel = [[Japonsko]] | |hlavní uživatel = [[Japonsko]] | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
}} | }} | ||
- | '''Kawaniši H8K''' (japonsky: 二式飛行艇, ''Nišiki hikótei'', Létající člun typu 2; 二式大型飛行艇, ''Nišiki daikei hikótei'', Velký létající člun typu 2; 二式大艇, ''Nišiki daitei'' nebo ''Nišiki taitei'', Velký člun typu 2) byl [[létající člun]] [[Japonské císařské námořnictvo|Japonského císařského námořnictva]] používaný během [[Druhá světová válka|druhé světové války]] k hlídkování nad oceánem. [[Spojenci (druhá světová válka)|Spojenecké]] kódové označení pro tento typ bylo '''Emily'''. | + | '''Kawaniši H8K''' (japonsky: 二式飛行艇, ''Nišiki hikótei'', Létající člun typu 2; 二式大型飛行艇, ''Nišiki daikei hikótei'', Velký létající člun typu 2; 二式大艇, ''Nišiki daitei'' nebo ''Nišiki taitei'', Velký člun typu 2) byl [[létající člun]] [[Japonské císařské námořnictvo|Japonského císařského námořnictva]] používaný během [[Druhá světová válka|druhé světové války]] k hlídkování nad oceánem. [[Spojenci (druhá světová válka)|Spojenecké]] kódové označení pro tento typ bylo '''Emily'''. |
== Vývoj == | == Vývoj == | ||
Řádka 50: | Řádka 50: | ||
=== Avionika === | === Avionika === | ||
- | * [[ | + | * [[Radar]] Vzor VI Model 1 |
== Výzbroj == | == Výzbroj == |
Aktuální verze z 12. 4. 2014, 14:10
Kawaniši H8K | ||
![]() | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | hlídkový létající člun | |
Výrobce | Kawaniši | |
Konstruktér | ||
První let | leden 1941 | |
Zařazen | únor 1942 | |
Vyřazen | 1945 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 167 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | Japonsko | |
Kawaniši H8K (japonsky: 二式飛行艇, Nišiki hikótei, Létající člun typu 2; 二式大型飛行艇, Nišiki daikei hikótei, Velký létající člun typu 2; 二式大艇, Nišiki daitei nebo Nišiki taitei, Velký člun typu 2) byl létající člun Japonského císařského námořnictva používaný během druhé světové války k hlídkování nad oceánem. Spojenecké kódové označení pro tento typ bylo Emily.
Obsah |
Vývoj
Ve stejné době, kdy v roce 1938 vstupoval do služby Kawaniši H6K, si námořnictvo objednalo vývoj většího hlídkového letounu s delším doletem. Výsledkem byl velký hornoplošník považovaný za nejlepší létající člun celého konfliktu. Vývoj letounu ale nebyl idylický. První prototyp vykazoval velmi špatné vlastnosti na vodě a teprve až změny tvaru trupu u dalších prototypů vedly ke zlepšení.
H8K se začal vyrábět v roce 1941 a na první bojovou operaci se vydal v noci na 4. března 1942 při pokusu o druhý útok na Pearl Harbor. Protože cíl ležel mimo dolet létajících člunů, počítal tento smělý plán s doplněním paliva z ponorky na smluveném místě v oceánu. Útok nakonec nemohl být proveden kvůli špatnému počasí.
Verze
Brzy se objevila vylepšená verze H8K2 a její extrémně těžká obranná výzbroj jí mezi spojeneckými letci vysloužila přezdívku „Létající dikobraz“ (Flying Porcupine). Se 112 vyrobenými kusy byla H8K2 konečnou výrobní verzí. Těmto strojům bylo v průběhu války v Pacifiku přidělováno široké spektrum úkolů sahající od hlídkování a průzkumu až po bombardování a transportní lety. Bylo také postaveno skoro 40 strojů čistě transportní verze H8K2-L schopné přepravit až 62 vojáků. Tyto letouny byly známé také jako Seikú (晴空, Čistá obloha).
Celkem bylo vyrobeno 167 kusů a jen čtyři se dočkaly konce války. Jeden z nich, H8K2, padl na konci války do rukou amerických jednotek a byl zkoušen ve Spojených státech. Nakonec byl v roce 1979 vrácen do Japonska a vystaven v tokijském Muzeu námořní vědy (Museum of Maritime Science) až do roku 2004, kdy byl přemístěn do muzea v Kagošimě.
Specifikace (H8K2)
Technické údaje
- Posádka: 10
- Délka: 28,15 m
- Rozpětí: 38,00 m
- Výška: 9,15 m
- Plocha křídel: 160 m²
- Prázdná hmotnost: 18 380 kg
- Plná hmotnost: 24 500 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 32 500 kg
- Pohonná jednotka: 4x 14-válcový hvězdicový motor Micubiši Kasei 22
- Výkon pohonné jednotky: 1 380 kW (1 850 k)
Výkony
- Maximální rychlost: 465 km/h
- Dolet: 7 150 km
- Dostup: 8 760 m
- Stoupavost: 8,1 m/s
- Plošné zatížení: 153 kg/m²
- Poměr výkon/hmotnost: 0,22 kW/kg
Avionika
- Radar Vzor VI Model 1
Výzbroj
- 5× kanón Typ 99 ráže 20 mm (po jednom v příďové, hřbetní a ocasní věži plus jeden v každé ze dvou bočních výdutí)
- 5× kulomet Typ 97 ráže 7,7 mm v otvorech v trupu
- 2× torpédo po 800 kg nebo 1 000 kg bomb či hlubinných náloží
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |