Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Brewster F2A Buffalo
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = [[stíhací letoun]] | |typ = [[stíhací letoun]] | ||
|výrobce = [[Brewster]] | |výrobce = [[Brewster]] | ||
- | |image = | + | |image = [[Soubor:Brewster F2A-3 g16055.jpg|250px]] |
|text = Brewster F2A Buffalo | |text = Brewster F2A Buffalo | ||
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
Řádka 18: | Řádka 18: | ||
== Vývoj == | == Vývoj == | ||
- | [[Image:Brewster XF2A-1 fighter g03807.jpg|thumb|Prototyp XF2A-1]] | + | [[Image:Brewster XF2A-1 fighter g03807.jpg|thumb|220px|Prototyp XF2A-1]] |
Byl vyprojektován firmou [[Brewster]] na základě zadání z 15. listopadu [[1935]] na vývoj palubního stíhacího letounu, který by nahradil dosavadní typ [[Grumman F3F]].<ref name="Schmid17">{{Citace monografie | Byl vyprojektován firmou [[Brewster]] na základě zadání z 15. listopadu [[1935]] na vývoj palubního stíhacího letounu, který by nahradil dosavadní typ [[Grumman F3F]].<ref name="Schmid17">{{Citace monografie | ||
| příjmení = Schmid | | příjmení = Schmid | ||
Řádka 39: | Řádka 39: | ||
== Operační služba == | == Operační služba == | ||
=== US Navy === | === US Navy === | ||
- | [[Image:Brewster F2A-3 g16053.jpg|thumb|F2A-3 amerického námořnictva]] | + | [[Image:Brewster F2A-3 g16053.jpg|thumb|220px|F2A-3 amerického námořnictva]] |
Námořní letectvo nakonec odebralo jen jedenáct kusů F2A-1, které sloužily u jednotky VF-3 na letadlové lodi [[USS Saratoga (CV-3)|USS ''Saratoga'']]. Ostatní letouny byly dodávány do [[Holandsko|Holandska]], [[Belgie]] a [[Finsko|Finska]]. Kompletně převzalo až následující sérii 108 kusů verze '''F2A-3''' (dalších 20 kusů této verze převzalo Holandsko). Dvacet letadel '''F2A-3''' [[USMC|americké námořní pěchoty]] se podílelo na obraně atolu Midway během [[bitva u Midway|bitvy o Midway]].<ref name="Schmid18">{{Citace monografie | Námořní letectvo nakonec odebralo jen jedenáct kusů F2A-1, které sloužily u jednotky VF-3 na letadlové lodi [[USS Saratoga (CV-3)|USS ''Saratoga'']]. Ostatní letouny byly dodávány do [[Holandsko|Holandska]], [[Belgie]] a [[Finsko|Finska]]. Kompletně převzalo až následující sérii 108 kusů verze '''F2A-3''' (dalších 20 kusů této verze převzalo Holandsko). Dvacet letadel '''F2A-3''' [[USMC|americké námořní pěchoty]] se podílelo na obraně atolu Midway během [[bitva u Midway|bitvy o Midway]].<ref name="Schmid18">{{Citace monografie | ||
| příjmení = Schmid | | příjmení = Schmid | ||
Řádka 58: | Řádka 58: | ||
=== Velká Británie === | === Velká Británie === | ||
- | [[Image:Brewster 239 formation.png|thumb|Trojice finských B-239]] | + | [[Image:Brewster 239 formation.png|thumb|220px|Trojice finských B-239]] |
Velká Británie v roce 1940 převzala 38 kusů (ze 40 vyrobených, dva byly Němci ukořistěny) pro Belgii určených strojů '''B-339B''' (denavalizované F2A-2, v Británii '''Buffalo Mk I''') a provozovala je ve Středomoří. Dalších 170 kusů verze '''B-339E''' bylo dodáno na Dálný východ,<ref name=" Schmid17" /> kde je po vypuknutí války v Japonskem, [[Royal Air Force]], australské a novozélandské letectvo nasadily v bojích v [[Malajsie|Malajsii]], [[Barma|Barmě]], [[Indonésie|Indonésii]] a obraně [[Singapur]]u. Vzhledem k lepším výkonům modernějších japonských stíhacích letounů, zde Buffala utrpěla velké ztráty a brzy byla nahrazována modernějšími typy. | Velká Británie v roce 1940 převzala 38 kusů (ze 40 vyrobených, dva byly Němci ukořistěny) pro Belgii určených strojů '''B-339B''' (denavalizované F2A-2, v Británii '''Buffalo Mk I''') a provozovala je ve Středomoří. Dalších 170 kusů verze '''B-339E''' bylo dodáno na Dálný východ,<ref name=" Schmid17" /> kde je po vypuknutí války v Japonskem, [[Royal Air Force]], australské a novozélandské letectvo nasadily v bojích v [[Malajsie|Malajsii]], [[Barma|Barmě]], [[Indonésie|Indonésii]] a obraně [[Singapur]]u. Vzhledem k lepším výkonům modernějších japonských stíhacích letounů, zde Buffala utrpěla velké ztráty a brzy byla nahrazována modernějšími typy. | ||
=== Nizozemsko === | === Nizozemsko === | ||
- | [[Image:BrewsterBuffalosMkIRAAFSingaporeOctober1941.jpg|thumb|Britská Buffala v Singapuru, 12. říjen 1941]] | + | [[Image:BrewsterBuffalosMkIRAAFSingaporeOctober1941.jpg|thumb|220px|Britská Buffala v Singapuru, 12. říjen 1941]] |
Nizozemsko zakoupilo 72 kusů označených '''B-339D''' (dodány od března 1941) a 20 kusů verze '''B-439''' (F2A-3) dodaných v březnu 1942.<ref name=" Schmid18" /> Letouny byly nasazeny při obraně [[Nizozemská východní Indie|Nizozemské východní Indie]]. | Nizozemsko zakoupilo 72 kusů označených '''B-339D''' (dodány od března 1941) a 20 kusů verze '''B-439''' (F2A-3) dodaných v březnu 1942.<ref name=" Schmid18" /> Letouny byly nasazeny při obraně [[Nizozemská východní Indie|Nizozemské východní Indie]]. | ||
Řádka 81: | Řádka 81: | ||
* '''Délka:''' 7,925 m | * '''Délka:''' 7,925 m | ||
* '''Výška:''' 3,632 m | * '''Výška:''' 3,632 m | ||
- | * '''Nosná plocha:''' 19,408 | + | * '''Nosná plocha:''' 19,408 m<sup>2</sup> |
- | * '''Hmotnost prázdného letounu:''' | + | * '''Hmotnost prázdného letounu:''' 1 717 kg |
- | * '''Vzletová hmotnost:''' | + | * '''Vzletová hmotnost:''' 2 286 kg |
* '''Maximální rychlost:''' 500 km/h ve výšce 5486 m | * '''Maximální rychlost:''' 500 km/h ve výšce 5486 m | ||
* '''Cestovní rychlost:''' 257 km/h | * '''Cestovní rychlost:''' 257 km/h | ||
Řádka 103: | Řádka 103: | ||
* '''Délka:''' 8,026 m | * '''Délka:''' 8,026 m | ||
* '''Výška:''' 3,683 m | * '''Výška:''' 3,683 m | ||
- | * '''Nosná plocha:''' 19,408 | + | * '''Nosná plocha:''' 19,408 m<sup>2</sup> |
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 2 146 kg | * '''Hmotnost prázdného letounu:''' 2 146 kg | ||
* '''Max. vzletová hmotnost:''' 2 867 kg | * '''Max. vzletová hmotnost:''' 2 867 kg | ||
* '''Maximální rychlost:''' 457 km/h na úrovni moře (517 km/h ve výšce 5029 m) | * '''Maximální rychlost:''' 457 km/h na úrovni moře (517 km/h ve výšce 5029 m) | ||
* '''Cestovní rychlost:''' 257 km/h | * '''Cestovní rychlost:''' 257 km/h | ||
- | * '''Dostup:''' | + | * '''Dostup:''' 9 144 m |
* '''Stoupavost:''' 673 m/min | * '''Stoupavost:''' 673 m/min | ||
* '''Dolet:''' 1 553 km | * '''Dolet:''' 1 553 km | ||
Řádka 121: | Řádka 121: | ||
* 90 kg pum | * 90 kg pum | ||
+ | == Reference == | ||
+ | <references/> | ||
- | {{Americké vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}} | + | |
+ | {{Commonscat|Brewster F2A}}{{Americké vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Palubní letadla]] | [[Kategorie:Palubní letadla]] | ||
[[Kategorie:Americká stíhací letadla]] | [[Kategorie:Americká stíhací letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Brewster|F2F Buffalo]] | [[Kategorie:Letadla Brewster|F2F Buffalo]] |
Verze z 28. 11. 2013, 22:51
Brewster F2A Buffalo | ||
Brewster F2A Buffalo | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací letoun | |
Výrobce | Brewster | |
Konstruktér | ||
První let | 2. prosince 1937 | |
Zařazen | Duben 1939 | |
Vyřazen | 1948 | |
Výroba | 1938-1941 | |
Vyrobeno | 507 ks | |
Varianty | VL Humu | |
Uživatel | US Navy | |
Nizozemsko Finsko Velká Británie |
Brewster F2A Buffalo byl americký palubní stíhací letoun vyvinutý koncem 30. let 20. století. Letoun byl prvním stíhacím palubním jednoplošníkem US Navy.
Obsah |
Vývoj
Byl vyprojektován firmou Brewster na základě zadání z 15. listopadu 1935 na vývoj palubního stíhacího letounu, který by nahradil dosavadní typ Grumman F3F.[1] Projekt Brewsteru byl vybrán na úkor stíhacího dvouplošníku Grumman XF4F-1 firmy Grumman, ze kterého kompletním přepracováním vznikl slavný F4F Wildcat.
Prototyp XF2A-1 byl robusní celokovový středoplošník s krytým kokpitem a zatahovacím podvozkem. Poháněl ho hvězdicový vzduchem chlazený devítiválec Wright R-1820-22 Cyclone o výkonu 850 hp (625 kW). U prototypu tvořila výzbroj dvojice synchronizovaných kulometů, z nichž jeden byl ráže 7,62 mm a druhý 12,7 mm.[1]
V červnu 1938 byla objednána první série 54 kusů varianty F2A-1 a později dalších 43 kusů verze F2A-2. U obou verzí byla výzbroj zesílena přidáním dalších dvou nesynchronizovaných 12,7mm kulometů v křídlech.[1] Stroj byl hodnocen příznivě z hlediska pilotáže a letových vlastností. Potíže nastaly, když byla doplňována výzbroj a narůstala hmotnost, což snižovalo výkony typu.
Operační služba
Námořní letectvo nakonec odebralo jen jedenáct kusů F2A-1, které sloužily u jednotky VF-3 na letadlové lodi USS Saratoga. Ostatní letouny byly dodávány do Holandska, Belgie a Finska. Kompletně převzalo až následující sérii 108 kusů verze F2A-3 (dalších 20 kusů této verze převzalo Holandsko). Dvacet letadel F2A-3 americké námořní pěchoty se podílelo na obraně atolu Midway během bitvy o Midway.[2]
Finsko
Do Finska bylo přes Švédsko dodáno 44 kusů F2A-1 označených B-239. Ve Finsku byly tyto letouny vysoce hodnoceny, když se s úspěchem dokázaly v Zimní válce a Pokračovací válce postavit sovětským letadlům. Na každý dodaný stroj zde připadlo v průměru deset sestřelených letounů Rudé armády. Oblíbenost typu vedla až k úvahám o jeho domácí výrobě, finská modifikace letounů VL Humu s ruským motorem Švecov M-63 však nakonec zůstala jen v prototypu.
Velká Británie
Velká Británie v roce 1940 převzala 38 kusů (ze 40 vyrobených, dva byly Němci ukořistěny) pro Belgii určených strojů B-339B (denavalizované F2A-2, v Británii Buffalo Mk I) a provozovala je ve Středomoří. Dalších 170 kusů verze B-339E bylo dodáno na Dálný východ,[1] kde je po vypuknutí války v Japonskem, Royal Air Force, australské a novozélandské letectvo nasadily v bojích v Malajsii, Barmě, Indonésii a obraně Singapuru. Vzhledem k lepším výkonům modernějších japonských stíhacích letounů, zde Buffala utrpěla velké ztráty a brzy byla nahrazována modernějšími typy.
Nizozemsko
Nizozemsko zakoupilo 72 kusů označených B-339D (dodány od března 1941) a 20 kusů verze B-439 (F2A-3) dodaných v březnu 1942.[2] Letouny byly nasazeny při obraně Nizozemské východní Indie.
Uživatelé
- Austrálie
- Finsko
- Indonésie
- Japonsko - testy ukořistěných kusů
- Nizozemsko
- Nový Zéland
- Velká Británie
- USA
Hlavní technické údaje
F2A-1
- Posádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 10,668 m
- Délka: 7,925 m
- Výška: 3,632 m
- Nosná plocha: 19,408 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 1 717 kg
- Vzletová hmotnost: 2 286 kg
- Maximální rychlost: 500 km/h ve výšce 5486 m
- Cestovní rychlost: 257 km/h
- Dostup: 10 058 m
- Stoupavost: 993 m/min
- Dolet: 1609 km
Pohonná jednotka
- 1× hvězdicový vzduchem chlazený devítiválec Wright R-1820-34 Cyclone 9
- Výkon motoru: 950 k
Výzbroj
- 1× kulomet ráže 7,62 mm (ve Finsku nahrazen kulometem ráže 12,7 mm)
- 3× kulomet ráže 12,7 mm (1× synchronizovaný v trupu, 2× nesynchronizovaný v křídlech)
F2A-3
- Posádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 10,668 m
- Délka: 8,026 m
- Výška: 3,683 m
- Nosná plocha: 19,408 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 2 146 kg
- Max. vzletová hmotnost: 2 867 kg
- Maximální rychlost: 457 km/h na úrovni moře (517 km/h ve výšce 5029 m)
- Cestovní rychlost: 257 km/h
- Dostup: 9 144 m
- Stoupavost: 673 m/min
- Dolet: 1 553 km
Pohonná jednotka
- 1× hvězdicový vzduchem chlazený devítiválec Wright R-1820-34 Cyclone 9
- Výkon motoru: 950 k
Výzbroj
- 2× 12,7 mm synchronizovaný kulomet v trupu
- 2× 12,7 mm nesynchronizovaný kulomet v křídlech
- 90 kg pum
Reference
- ↑ 1,0 1,1 1,2 1,3 SCHMID, Jaroslav. Letadla 1939-45 Stíhací a bombardovací letadla USA. Plzeň : Fraus, 1992. ISBN 80-85784-01-7. Kapitola Brewster F2A Buffalo, s. 17.
- ↑ 2,0 2,1 SCHMID, Jaroslav. Letadla 1939-45 Stíhací a bombardovací letadla USA. Plzeň : Fraus, 1992. ISBN 80-85784-01-7. Kapitola Brewster F2A Buffalo, s. 18.
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |