V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Turboméca Marboré

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
m (1 revizi)
 

Aktuální verze z 16. 10. 2013, 11:37

Turboméca Marboré je malý proudový motor s radiálním kompresorem, vyráběný francouzskou společností Turboméca v 50.–70. letech 20. století. Motor se dočkal uplatnění především při konstrukci cvičných letounů. Hmotnost suchého motoru je pouhých 140 kg. Byl použit u typů Fouga Magister, Morane-Saulnier MS-760 Paris a jeho licenční verze Teledyne Continental J69, u které byl ke kompresoru přidán jeden axiální stupeň, pohání typ Cessna T-37.

Motor byl vyvinut v roce 1950 a poprvé testován v roce 1951. První sériová verze, označená Marboré II, měla nejvyšší tah 3,9 kN. Modernější verze Marboré VI měla tah zvýšený na 4,8 kN. Při síle tahu zvětšené o 23% se spotřeba paliva zvýšila jen o 9%. Touto variantou byla nahrazena většina instalovaných motorů verze Marboré II, které díky tomu za výhodnou cenu kupují lidé pro své experimentální konstrukce. Ostatní varianty Marboré III, Marboré IV a Marboré V, nebyly stavěny ve významnějším počtu. Bez licenčních kusů J69 bylo vyrobeno celkem 5 547 kusů originálních motorů.

Parametry Turboméca Marboré

  • Typ: jednohřídelový jednoproudový turbokompresorový motor
  • Kompresor: radiální
  • Spalovací komora:
  • Turbína:
  • Palivo:
  • Maximální tah: 3,9 kN (Marboré IV: 4,8 kN)
  • Průměr motoru:
  • Délka motoru:
  • Hmotnost suchého motoru: 140 kg

Parametry Continental J69

  • Typ: jednohřídelový jednoproudový turbokompresorový motor
  • Kompresor: radiální s přidaným axiálním stupněm
  • Spalovací komora:
  • Turbína:
  • Palivo:
  • Maximální tah: J69-T-25: 4,6 kN (J69-T-29: 7,6 kN)
  • Průměr motoru:
  • Délka motoru:
  • Hmotnost suchého motoru: 140 kg

Externí odkazy