V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

USS Lexington (CV-2)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Vylepšení)
(++)
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze.)
Řádka 23: Řádka 23:
|-
|-
|Standardní výtlak:
|Standardní výtlak:
-
|41 000 t
+
|41 000 tun
|-
|-
|Délka:
|Délka:
Řádka 35: Řádka 35:
|-
|-
|Pohon:
|Pohon:
-
|16 kotlů, turboelektrický pohon, 135 000 kW (156380 kW dosaženo v reálném provozu)
+
|16 kotlů, turboelektrický pohon, 135 000 kW (156 380 kW dosaženo v reálném provozu)
|-
|-
|Palivo: nafta
|Palivo: nafta
Řádka 53: Řádka 53:
|-
|-
|Výzbroj:
|Výzbroj:
-
| 8 × 203 mm (do roku 1942), 12 × 127 mm, různý počet protiletadlových kanónů 28 mm, 20 mm, 12,7 mm<br /> až 90 letounů
+
| 8 × 203 mm (do roku 1942), 12 × 127 mm, různý počet protiletadlových kanónů 28 mm, 20 mm, 12,7&nbsp;mm<br /> až 90 letounů
|-
|-
|}
|}
-
'''USS Lexington (CV-2)''' byla čtvrtou lodí toho jména v [[Námořnictvo Spojených států|Námořnictvu Spojených států]].<br /> Pro její majestátní eleganci se jí přezdívalo "Gray Lady" nebo také "Lady Lex".
+
'''USS Lexington (CV-2)''' byla čtvrtou lodí toho jména v [[Námořnictvo Spojených států amerických|Námořnictvu Spojených států]].<br />Pro její majestátní eleganci se jí přezdívalo "Gray Lady" nebo také "Lady Lex".
-
V roce [[1916]] na základě poznatků z dosavadních námořních bitev [[První světová válka|první světové války]] zadala [[Námořnictvo Spojených států|US Navy]] stavbu šesti rychlých a moderních [[bitevní křižník|bitevních křižníků]] třídy Lexington. Do konce světového konfliktu však nebyla zahájena stavba ani jedné z nich. Teprve [[8. leden|8.&nbsp;ledna]] [[1921]] byl položen kýl jednotky CC-1 Lexington v loděnici Fore River Shipbuilding Co. v Quincy ve státě Massachusetts. Na základě výsledků [[Washingtonská konference|mezinárodní odzbrojovací konference ve Washingtonu]] bylo v roce [[1922]] zadání projektu změněno na stavbu [[letadlová loď|letadlové lodi]] stejného jména a označení CV-2. Stejný osud čekal rozestavěný trup sesterské lodi [[USS Saratoga (CV-3)|USS Saratoga]] (ex CC-3), stavba ostatních jednotek stejné třídy byla zrušena.
+
V roce [[1916]] na základě poznatků z dosavadních námořních bitev [[První světová válka|první světové války]] zadala [[Námořnictvo Spojených států amerických|US&nbsp;Navy]] stavbu šesti rychlých a moderních [[bitevní křižník|bitevních křižníků]] třídy Lexington. Do konce světového konfliktu však nebyla zahájena stavba ani jedné z nich. Teprve [[8. leden|8.&nbsp;ledna]] [[1921]] byl položen kýl jednotky CC-1 Lexington v loděnici Fore River Shipbuilding Co. v Quincy ve státě Massachusetts. Na základě výsledků [[Washingtonská konference|mezinárodní odzbrojovací konference ve Washingtonu]] bylo v roce [[1922]] zadání projektu změněno na stavbu [[letadlová loď|letadlové lodi]] stejného jména a označení CV-2. Stejný osud čekal rozestavěný trup sesterské lodi [[USS Saratoga (CV-3)|USS Saratoga]] (ex&nbsp;CC-3), stavba ostatních jednotek stejné třídy byla zrušena.
Konstrukce trupu i solidní pancéřování zůstalo zachováno, ale přibyla vzletová a přistávací paluba o délce 266 m. Odvod spalin z kotelen obstarával mohutný, téměř 25 vysoký komín, který dodával lodím této třídy typickou siluetu. Výkon hybridního pohonného systému o síle cca 135 000 kW umožňoval lodi plout rychlostí 34 uzlů. Osm děl ráže 203 mm ve čtyřech dvouhlavňových věžích umístěných před a za ostrůvkem na pravoboku bylo při úpravách v roce 1942 nahrazeno lehčí protiletadlovou výzbrojí, střední ráži zastupovalo 12 děl ráže 127 mm po jednom stojích na bocích mírně pod úrovní letové paluby. Hlavní výzbroj ovšem tvořilo až 90 bojových letounů, které loď nesla v prostorném hangáru, který obsluhovaly dva elektricky poháněné výtahy v ose lodi. Posádku tvořilo 2&nbsp;327 důstojníků a námořníků.
Konstrukce trupu i solidní pancéřování zůstalo zachováno, ale přibyla vzletová a přistávací paluba o délce 266 m. Odvod spalin z kotelen obstarával mohutný, téměř 25 vysoký komín, který dodával lodím této třídy typickou siluetu. Výkon hybridního pohonného systému o síle cca 135 000 kW umožňoval lodi plout rychlostí 34 uzlů. Osm děl ráže 203 mm ve čtyřech dvouhlavňových věžích umístěných před a za ostrůvkem na pravoboku bylo při úpravách v roce 1942 nahrazeno lehčí protiletadlovou výzbrojí, střední ráži zastupovalo 12 děl ráže 127 mm po jednom stojích na bocích mírně pod úrovní letové paluby. Hlavní výzbroj ovšem tvořilo až 90 bojových letounů, které loď nesla v prostorném hangáru, který obsluhovaly dva elektricky poháněné výtahy v ose lodi. Posádku tvořilo 2&nbsp;327 důstojníků a námořníků.
Řádka 72: Řádka 72:
-
{{commonscat|USS Lexington (CV-2)}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Commonscat|USS Lexington (CV-2)}}{{Americké letadlové lodě třídy Lexington}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Americké letadlové lodě|Lexington (CV-2)]]
[[Kategorie:Americké letadlové lodě|Lexington (CV-2)]]
[[Kategorie:Vraky lodí]]
[[Kategorie:Vraky lodí]]

Aktuální verze z 29. 1. 2024, 15:25

USS Lexington (CV-2)
Základní údaje
Loděnice Fore River Shipbuilding Co.
Zahájení stavby: 8. ledna 1921
Spuštěna na vodu: 3. října 1925
Aktivní od: 14. prosince 1927
Osud: Potopena japonskými letouny v bitvě v Korálovém moři 8. května 1942
Technicko-taktická data
Standardní výtlak: 41 000 tun
Délka: 270 m (888 stop)
Šířka: 32 m
Ponor (Langley): 9,75 m
Pohon: 16 kotlů, turboelektrický pohon, 135 000 kW (156 380 kW dosaženo v reálném provozu)
Palivo: nafta
Rychlost: 34 uzlů
Dosah: 10 000 námořních mil při rychlosti 10 uzlů
Posádka: 2 327
Pancíř: Boky 127 mm–178 mm, letová paluba 25,4 mm, horní hangárová paluba 51 mm, pancéřová paluba o síle 89 mm
Výzbroj: 8 × 203 mm (do roku 1942), 12 × 127 mm, různý počet protiletadlových kanónů 28 mm, 20 mm, 12,7 mm
až 90 letounů

USS Lexington (CV-2) byla čtvrtou lodí toho jména v Námořnictvu Spojených států.
Pro její majestátní eleganci se jí přezdívalo "Gray Lady" nebo také "Lady Lex".

V roce 1916 na základě poznatků z dosavadních námořních bitev první světové války zadala US Navy stavbu šesti rychlých a moderních bitevních křižníků třídy Lexington. Do konce světového konfliktu však nebyla zahájena stavba ani jedné z nich. Teprve 8. ledna 1921 byl položen kýl jednotky CC-1 Lexington v loděnici Fore River Shipbuilding Co. v Quincy ve státě Massachusetts. Na základě výsledků mezinárodní odzbrojovací konference ve Washingtonu bylo v roce 1922 zadání projektu změněno na stavbu letadlové lodi stejného jména a označení CV-2. Stejný osud čekal rozestavěný trup sesterské lodi USS Saratoga (ex CC-3), stavba ostatních jednotek stejné třídy byla zrušena.

Konstrukce trupu i solidní pancéřování zůstalo zachováno, ale přibyla vzletová a přistávací paluba o délce 266 m. Odvod spalin z kotelen obstarával mohutný, téměř 25 vysoký komín, který dodával lodím této třídy typickou siluetu. Výkon hybridního pohonného systému o síle cca 135 000 kW umožňoval lodi plout rychlostí 34 uzlů. Osm děl ráže 203 mm ve čtyřech dvouhlavňových věžích umístěných před a za ostrůvkem na pravoboku bylo při úpravách v roce 1942 nahrazeno lehčí protiletadlovou výzbrojí, střední ráži zastupovalo 12 děl ráže 127 mm po jednom stojích na bocích mírně pod úrovní letové paluby. Hlavní výzbroj ovšem tvořilo až 90 bojových letounů, které loď nesla v prostorném hangáru, který obsluhovaly dva elektricky poháněné výtahy v ose lodi. Posádku tvořilo 2 327 důstojníků a námořníků.

Lexington vstoupila do činné služby 14. prosince 1927. Za druhé světové války zasáhla do úvodních bojů v tichomoří, ale dne 8. května 1942 byla v bitvě v Korálovém moři potopena japonskými letouny.

Související články

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
USS Lexington (CV-2)
  Americké letadlové lodě třídy Lexington  

Lexington • Saratoga