Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Airbus A400M
Z Multimediaexpo.cz
(+ Masivní vylepšení) |
m (Nahrazení textu „Aérospatiale“ textem „Aérospatiale“) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 5: | Řádka 5: | ||
== Pozadí projektu == | == Pozadí projektu == | ||
- | Na počátku projektu byla skupina firem ''Future International Military Airlifter'' (FIMA) založená v roce [[1982]], kterou tvořily | + | Na počátku projektu byla skupina firem ''Future International Military Airlifter'' (FIMA) založená v roce [[1982]], kterou tvořily Aérospatiale, [[British Aerospace]], [[Lockheed Corporation]] a [[MBB]]. FIMA měla vyvinout náhradu za stroje [[C-130 Hercules]] a [[C-160 Transall]]. Měnící se požadavky a komplikace mezinárodní politiky se podepsaly na pomalém pokroku. V roce [[1989]] Lockheed skupinu opustil a soustředil se na vývoj druhé generace C-130 Hercules (C-130J). Poté, co se přidaly [[Alenia]] a [[Construcciones Aeronáuticas SA|CASA]], se ze skupiny Future International Military Airlifter stala [[Euroflag]]. |
Na počátku požadovaly partnerské země, Francie, Německo, Itálie, Španělsko, Velká Británie, Turecko, Belgie a Lucembursko celkem 212 letadel. Poté, co od projektu odstoupila Itálie a ostatní státy přehodnotily své požadavky, bylo objednáno celkem 180 letadel. První let nového typu je naplánován na rok [[2008]] a první dodávky na rok [[2009]]. [[28. duben|28. dubna]] [[2005]] se k projektu připojila Jihoafrická republika. | Na počátku požadovaly partnerské země, Francie, Německo, Itálie, Španělsko, Velká Británie, Turecko, Belgie a Lucembursko celkem 212 letadel. Poté, co od projektu odstoupila Itálie a ostatní státy přehodnotily své požadavky, bylo objednáno celkem 180 letadel. První let nového typu je naplánován na rok [[2008]] a první dodávky na rok [[2009]]. [[28. duben|28. dubna]] [[2005]] se k projektu připojila Jihoafrická republika. |
Aktuální verze z 24. 7. 2022, 09:26
Airbus A400M je čtyřmotorový turbovrtulový letoun vyvíjený společností Airbus Military, který má splňovat požadavky evropských států na vojenský transportní letoun.
Mimo Evropu byl již objednán Jihoafrickou republikou, Chile a Malajsií.
Obsah |
Pozadí projektu
Na počátku projektu byla skupina firem Future International Military Airlifter (FIMA) založená v roce 1982, kterou tvořily Aérospatiale, British Aerospace, Lockheed Corporation a MBB. FIMA měla vyvinout náhradu za stroje C-130 Hercules a C-160 Transall. Měnící se požadavky a komplikace mezinárodní politiky se podepsaly na pomalém pokroku. V roce 1989 Lockheed skupinu opustil a soustředil se na vývoj druhé generace C-130 Hercules (C-130J). Poté, co se přidaly Alenia a CASA, se ze skupiny Future International Military Airlifter stala Euroflag.
Na počátku požadovaly partnerské země, Francie, Německo, Itálie, Španělsko, Velká Británie, Turecko, Belgie a Lucembursko celkem 212 letadel. Poté, co od projektu odstoupila Itálie a ostatní státy přehodnotily své požadavky, bylo objednáno celkem 180 letadel. První let nového typu je naplánován na rok 2008 a první dodávky na rok 2009. 28. dubna 2005 se k projektu připojila Jihoafrická republika.
Airbus A400M nahradí v leteckých silách příslušných zemí stroje C-130 Hercules a C-160 Transall, které v nich po desítky let zastávaly funkci hlavních transportních letounů. A400M bude prvním letadlem od Airbusu od počátku projektovaným jako vojenské.
Airbus A400M zvýší přepravní kapacitu a dolet oproti letounům, které nahradí. Očekává se, že přepravní kapacita vzroste na dvojnásobek (jak v hmotnosti nákladu, tak i v objemu) a dolet se rovněž významně prodlouží. Stejně jako ostatní letouny od Airbusu bude mít A400M „skleněný kokpit“ a fly-by-wire systém a bude představovat velký technologický skok oproti srovnatelným starším letounům C-130 a C-160.
A400M bude možné provozovat v mnoha různých konfiguracích. Mezi ně bude patřit konfigurace pro přepravu nákladu, přepravu vojáků, MEDEVAC, vzdušný tanker a elektronický průzkum.
Problematickou otázkou byl výběr dodavatele motorů EuroProp. Až do poslední chvíle byl za jistého vítěze považován Pratt & Whitney Canada díky výhodnějším nákladům a technologiím. Ale tlak evropských vlád na poslední chvíli změnil postoj Airbusu.
Historie
Politické a finanční průtahy s A400M způsobily, že britské letectvo odstartovalo program Short Term Strategic Aircraft (STSA), v kterém si vybralo C-17 jako prozatímní řešení nedostatku strategické přepravní kapacity než A400M vstoupí do služby. Následující zkušenosti s letouny C-17 vedly RAF k prodloužení původního pronájmu. 21. července 2004 oznámil Geoff Hoon, že RAF své čtyři stroje C-17 po skončení pronájmu odkoupí. Navíc si RAF objednala ještě jeden kus.
9. prosince 2004 jihoafrické letectvo oznámilo, že zakoupí osm strojů a šest opcí na A400M. Tím se Jihoafrická republika připojila k týmu Airbus Military jako průmyslový partner. Stroje budou dodány mezi lety 2010 a 2014.
18. července 2005 chilské letectvo podepsalo memorandum o porozumění o nákupu tří letounů mezi lety 2018 a 2022. [1]
Tato objednávka byla ale později zrušena. [2] [3]
8. prosince 2005 si Malajsie objednala čtyři A400M, které nahradí její flotilu stárnoucích C-130.
Dalším potenciálním zákazníkem je Kanada. Na konci roku 2005 kanadské Ministerstvo národní obrany oznámilo, že 13 z celkem 19 stárnoucích strojů CC-130E bude nahrazeno 16 novými taktickými transportními letouny. Mezi typy, které by Kanada mohla nakoupit, patří mimo Airbusu A400 i Lockheed C-130J a Boeing C-17.
A400M se začal vyrábět v Seville v závodě EADS Spain (součást Airbus Military) v říjnu 2006 tempem tři letouny za měsíc. První zkušební let se očekává v druhém čtvrtletí roku 2008.
Objednávky
Datum | Země | Rok dodání | Kusy |
---|---|---|---|
27. květen 2003 | Německo | 2010 | 60 |
27. květen 2003 | Francie | 2009 | 50 |
27. květen 2003 | Španělsko | 2011 | 27 |
27. květen 2003 | Velká Británie | 2010 | 25 |
27. květen 2003 | Turecko | 2009 | 10 |
27. květen 2003 | Belgie | 2018 | 7 |
27. květen 2003 | Lucembursko | 2017 | 1 |
15. prosinec 2004 | Jihoafrická republika | 2010 | 8 |
8. prosinec 2005 | Malajsie | 2013 | 4 |
Celkem: | 192 |
Technické údaje a výkony
Obecná charakteristika
- Osádka: 3-4 (2 piloti, možnost volby tří pilotů, 1 nákladový důstojník)
- Kapacita:
- Délka: 43,8 m
- Rozpětí: 42,4 m
- Výška: 14,6 m
Hmotnosti
- Prázdná operační: 70 tun
- Max. vzletová: 130 tun
- Max. přistávací: 114 tun
- Max. náklad: 37 tun
- Celkové množství paliva: 46,7 tun
Výkony
- Cestovní rychlost: 0,68 - 0,72 M
- Max. cest. rychlost: 560 km/h
- Cestovní dostup: 11 300 m
- Max. operační výška: 12 200 m
- Dolet s max. nákladem: 3 300 km
- Dolet s 30 tunovým nákladem: 4 800 km
- Dolet s 20 tunovým nákladem: 6 950 km
- Přeletový dolet: 9260 km
- Délka vzletu: 940 m (hm. letounu 100 tun, nezpevněná plocha, ISA, hladina moře)
- Délka přistání: 625 m (ditto)
Pohon
- Čtyři turbovrtulové motory EPI (EuroProp International) TP400-D6, 8 250 kW
- Digitální ovládání motorů
- Vrtule:
- průměr 5,33 m, 8listé kompozitní Ratier-Figeac FH386
- stavitelný úhel náběhu listů, plný revers
Ostatní
- Poloměr zatáčky (na zemi): 28,6 m
- Cena: kolem 100 milionů Euro
Související články
Externí odkazy
- EADS-CASA: A400M historie, fotogalerie a technické detaily (anglicky)
- Airbus Military (anglicky)
- Článek MachineDesign o A400M (anglicky)
- Airbus: Press Releases: A400M engine decision (anglicky)
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |