V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Lotus Seven

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
(+ FLICKR)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Lotus seven.jpg|thumb|Lotus 7]]
+
[[Soubor:Lotus Seven 3S mit Twin Cam (2017-06-11 Sp).JPG|thumb|240px|Lotus 7 v roce 2017]]
-
[[Soubor:Lotus7.jpg|thumb|Lotus 7]]  
+
[[Soubor:1968 Lotus Super Seven Series 3 (25375254993).jpg|thumb|240px|Lotus 7 v roce 2016]]
-
'''Lotus Seven''' (angl. ''sedm'') byl následovníkem prvního sériově vyráběného vozu ''[[Lotus|Lotusu]] Six''. Stavebnicový model ''Six'' byl určen spíše pro klubové závodění, než sportovní automobil na silnice. ''Six'' se objevil v roce [[1953]], ale skutečným úspěšným vozem se stal o čtyři roky později model ''Seven''. Lotus Seven se vyráběl od roku [[1957]] až do roku [[1970]] v celkovém počtu
+
[[Soubor:Lotus7.jpg|thumb|240px|Lotus 7 v roce 2007]]  
-
1942 kusů. V roce [[1973]] prodala automobilka Lotus průmyslová práva na vůz společnosti [[Caterham|Caterham Cars]], která ho vyrábí dodnes. Repliky Lotusu 7 vyrábí i německá firma [[Dax]], holandská [[Donkervoort]] nebo v Česku firma [[Kaipan]] s modelem ''Kaipan 57''.  
+
'''Lotus Seven''' (angl. ''sedm'') byl sportovní vůz, vyráběný automobilkou [[Lotus]]. ''Lotus Seven'' byl následovníkem prvního sériově vyráběného vozu ''[[Lotus Six]]''. Stavebnicový model ''Six'' byl určen spíše pro klubové závodění, než sportovní automobil na silnice. ''Six'' se objevil v roce [[1953]], ale skutečně úspěšným vozem se stal o čtyři roky později model ''Seven''. Lotus Seven se vyráběl od roku 1957 až do roku 1970 v celkovém počtu 1942 kusů. V roce 1973 automobilka Lotus prodala průmyslová práva na vůz společnosti Caterham Cars, která ho vyrábí dodnes. Repliky Lotusu 7 vyrábí i německá firma Dax, holandská Donkervoort nebo v Česku firma Kaipan s modelem ''Kaipan 57''.
-
Spartanské dvousedadlové vozidlo bylo postaveno na základu rámu sestaveného z mnoha trubek. Vůz neměl žádné dveře, pouze vykrojené boční stěny. Přední kola kryly jen tenké blatníky. Vůz měl vynikající jízdní vlastnosti. Motory nejčastěji dodávala firma Ford, Climax FVA a typ S1 od firmy BMC. 15 vozů poháněla jednotka Lotus z vozu ''Lotus Elan''.
+
Spartanské dvousedadlové vozidlo bylo postaveno na základu trubkového rámu. Vůz neměl žádné dveře, pouze vykrojené boční stěny. Přední kola kryly jen tenké blatníky. Vůz měl vynikající jízdní vlastnosti. Motory nejčastěji dodávala firma Ford, Climax FVA, od začátku 90. let většinou Rover Company a typ S1 od firmy BMC. 15 vozů poháněla jednotka Lotus z vozu ''[[Lotus Elan]]''.
-
U základního provedení poskytoval čtyřválcový [[motor]] výkon 37 koní. Díky velice nízké hmotnosti mohl Lotus 7 jet max. rychlostí 130 km/h. Model ''S2'' se odlišoval od základního typu pouze jiným tvarem blatníků. Verze ''S3'' obsahoval výkonnější motor Cortina 1600. V roce 1970 se objevil typ ''S4'', který se lišil od typu S1 robustnější karoserií vyrobenou ze skelných vláken. Nejvýkonnějším nabízeným modelem byl typ ''Super Seven'' s pohonnou jednotkou Ford 1340 cm³ s výkonem 115 [[Koňská síla|koní]] a max. rychlostí 175 [[km/h]].
+
U základního provedení poskytoval čtyřválcový motor výkon 37 [[Koňská síla|koní]]. Díky velice nízké hmotnosti mohl Lotus 7 jet max. rychlostí 130 km/h. Model ''S2'' se odlišoval od základního typu pouze jiným tvarem blatníků. Verze ''S3'' obsahoval výkonnější motor Cortina 1600. V roce 1970 se objevil typ ''S4'', který se lišil od typu S1 robustnější karoserií vyrobenou ze skelných vláken. Nejvýkonnějším nabízeným modelem byl typ ''Super Seven'' s pohonnou jednotkou {{Nowrap|Ford 1340 cm<sup>3</sup> s výkonem 115 koní a maximální rychlostí 175 km/h}}.
 +
U vozů vyráběných automobilkou Caterham po roce 1973 se objevil nejdříve motor [[Lotus]] TwinCam a později [[Ford Motor Company|Ford]] Cross Flow. První motory [[Cosworth]] BDR se objevily kolem roku 1983 a to o objemu 1,6 litru s výkonem 140 [[Watt|kW]] a následně o tři roky později 1,7 litru s výkonem 150 kW. Roku 1990 byla nejvýkonnější řada opatřena dvoulitrovým motorem Vauxhall HPC, který pocházel z vozu [[Opel Calibra|Vauxhall Calibra]] a dodával výkon 165–175 koní. Několik modelů HPC "Evolution" bylo vybaveno motory vyvinutými firmou Swindon Race Engines, které byly vyladěny na výkon 218 a 235 koní. Speciální edice vyráběná v roce 1993 a nazvaná JPE (byla pojmenována po jezdci Formule 1 Jonathanu Palmerovi) měla dokonce výkon až 250 koní a sníženou hmotnost na 530 kg.
-
{{Commonscat|Lotus Seven}}{{Článek z Wikipedie}}
+
V roce 1991 začala společnost Caterham používat motory [[Rover K-series]] automobilky Rover Company. Zpočátku byla jako pohonná jednotka využíván motor 1,4 litru z modelu [[Rover Metro|Rover Metro GTi]]. Tento motor se stal páteří řady po dalších 15 let. V roce 1996 se zvýšil objem na 1,6 litru a o rok později až na 1,8 litru včetně verzí K-series [[VVC systém Rover|VVC]] s vyšším výkonem. V roce 1996 se také rozšířil sortiment "Superlight", který se nejprve zaměřil na snižování hmotnosti a následně na přizpůsobení se vyladění motorů řady K-series na stále vyšší výkony. Následně automobilka zavedla model Superlight-R, který nabídl variantu s verzí motoru K-series VHPD o objemu 1,8 litru a výkonu až 180 koní (134 kW). To vše v automobilu, který vážil pouhých 490 kg. O tři roky později Caterham zachoval stejnou koncepci, ale pozvedl ji na novou úroveň a vytvořil takzvaný Superlight R500, který byl stále založen na 1,8 litrovém Rover K-series, ale nyní byl vyladěn [[Spojené království|britskou]] firmou Minister Racing Engines na přibližně 230 koní (172 kW) při 8 600 ot/min při váze pouhých 460 kg. Model R500 byl zpočátku dostupný ve formě kitu, ale rychle se stal jediným vyráběným modelem. Výkon byl velmi působivý, z 0 na 160 km/h zrychloval za 8,2 sekundy. Nicméně, není bez zajímavosti, že takto namáhaný motor vyžadoval častou a řádnou údržbu a za celou dobu výroby modelu R500 byla provedena řada revizí motorů kvůli zvýšení spolehlivosti. To vyvrcholilo v roce 2004 nasazením možná nejextrémnější verzí Caterhamu ze všech a to modelem R500 EVO, který byl převrtán na 1 998 [[Centimetr krychlový|cm³]] o výkonu 250 koní (186 kW). Vysoká cena však způsobila jeho nevalný prodejní úspěch.
-
[[Kategorie:Supersportovní automobily]]
+
 
 +
Vůz R500 EVO však drží několik rekordů, například rekord zrychlení a následně zpomalení z 0 na 160 km/h a zpět na 0 km/h zvládne v čase 10,73 sekundy což je rychleji než supersportovní vůz [[Ferrari Enzo]] a až do konce roku 2006 zůstal nejrychlejším sériově vyráběným vozem testovaným časopisem EVO, který jej testoval na autodromu Bedford Autodrome West Circuit východně od [[Northampton]]u. Svými výsledky předčil i model [[Porsche Carrera GT]]. Byl překonán až vozem britské automobilky Radical SR3 1300.
 +
 
 +
Po zániku automobilky MG Rover Group zahájil Caterham proces vyřazení motoru řady K-series a jejich nahrazení motory Ford Sigma pro modely Roadsports a 2,0 litrové a 2,3 litrové motory Duratec pro výkonnější řady Superlight a CSR. Nicméně například model Superlight R300 je stále ještě k dostání s motorem [[Rover K-series]] avšak jedná se patrně jen o dočasnou záležitost. Některé kanadské firmy prodávající automobil Caterham 7 však využívají i jiné agregáty mezi které patří Suzuki nebo Honda.
 +
 
 +
== Externí odkazy ==
 +
 
 +
{{Flickr|Lotus+Seven}}{{Commonscat|Lotus Seven}}{{Článek z Wikipedie}}
 +
[[Kategorie:Sportovní automobily]]
[[Kategorie:Automobily Lotus|7]]
[[Kategorie:Automobily Lotus|7]]

Aktuální verze z 12. 1. 2022, 18:46

Lotus 7 v roce 2017
Lotus 7 v roce 2016
Lotus 7 v roce 2007

Lotus Seven (angl. sedm) byl sportovní vůz, vyráběný automobilkou Lotus. Lotus Seven byl následovníkem prvního sériově vyráběného vozu Lotus Six. Stavebnicový model Six byl určen spíše pro klubové závodění, než sportovní automobil na silnice. Six se objevil v roce 1953, ale skutečně úspěšným vozem se stal o čtyři roky později model Seven. Lotus Seven se vyráběl od roku 1957 až do roku 1970 v celkovém počtu 1942 kusů. V roce 1973 automobilka Lotus prodala průmyslová práva na vůz společnosti Caterham Cars, která ho vyrábí dodnes. Repliky Lotusu 7 vyrábí i německá firma Dax, holandská Donkervoort nebo v Česku firma Kaipan s modelem Kaipan 57.

Spartanské dvousedadlové vozidlo bylo postaveno na základu trubkového rámu. Vůz neměl žádné dveře, pouze vykrojené boční stěny. Přední kola kryly jen tenké blatníky. Vůz měl vynikající jízdní vlastnosti. Motory nejčastěji dodávala firma Ford, Climax FVA, od začátku 90. let většinou Rover Company a typ S1 od firmy BMC. 15 vozů poháněla jednotka Lotus z vozu Lotus Elan.

U základního provedení poskytoval čtyřválcový motor výkon 37 koní. Díky velice nízké hmotnosti mohl Lotus 7 jet max. rychlostí 130 km/h. Model S2 se odlišoval od základního typu pouze jiným tvarem blatníků. Verze S3 obsahoval výkonnější motor Cortina 1600. V roce 1970 se objevil typ S4, který se lišil od typu S1 robustnější karoserií vyrobenou ze skelných vláken. Nejvýkonnějším nabízeným modelem byl typ Super Seven s pohonnou jednotkou Ford 1340 cm3 s výkonem 115 koní a maximální rychlostí 175 km/h.

U vozů vyráběných automobilkou Caterham po roce 1973 se objevil nejdříve motor Lotus TwinCam a později Ford Cross Flow. První motory Cosworth BDR se objevily kolem roku 1983 a to o objemu 1,6 litru s výkonem 140 kW a následně o tři roky později 1,7 litru s výkonem 150 kW. Roku 1990 byla nejvýkonnější řada opatřena dvoulitrovým motorem Vauxhall HPC, který pocházel z vozu Vauxhall Calibra a dodával výkon 165–175 koní. Několik modelů HPC "Evolution" bylo vybaveno motory vyvinutými firmou Swindon Race Engines, které byly vyladěny na výkon 218 a 235 koní. Speciální edice vyráběná v roce 1993 a nazvaná JPE (byla pojmenována po jezdci Formule 1 Jonathanu Palmerovi) měla dokonce výkon až 250 koní a sníženou hmotnost na 530 kg.

V roce 1991 začala společnost Caterham používat motory Rover K-series automobilky Rover Company. Zpočátku byla jako pohonná jednotka využíván motor 1,4 litru z modelu Rover Metro GTi. Tento motor se stal páteří řady po dalších 15 let. V roce 1996 se zvýšil objem na 1,6 litru a o rok později až na 1,8 litru včetně verzí K-series VVC s vyšším výkonem. V roce 1996 se také rozšířil sortiment "Superlight", který se nejprve zaměřil na snižování hmotnosti a následně na přizpůsobení se vyladění motorů řady K-series na stále vyšší výkony. Následně automobilka zavedla model Superlight-R, který nabídl variantu s verzí motoru K-series VHPD o objemu 1,8 litru a výkonu až 180 koní (134 kW). To vše v automobilu, který vážil pouhých 490 kg. O tři roky později Caterham zachoval stejnou koncepci, ale pozvedl ji na novou úroveň a vytvořil takzvaný Superlight R500, který byl stále založen na 1,8 litrovém Rover K-series, ale nyní byl vyladěn britskou firmou Minister Racing Engines na přibližně 230 koní (172 kW) při 8 600 ot/min při váze pouhých 460 kg. Model R500 byl zpočátku dostupný ve formě kitu, ale rychle se stal jediným vyráběným modelem. Výkon byl velmi působivý, z 0 na 160 km/h zrychloval za 8,2 sekundy. Nicméně, není bez zajímavosti, že takto namáhaný motor vyžadoval častou a řádnou údržbu a za celou dobu výroby modelu R500 byla provedena řada revizí motorů kvůli zvýšení spolehlivosti. To vyvrcholilo v roce 2004 nasazením možná nejextrémnější verzí Caterhamu ze všech a to modelem R500 EVO, který byl převrtán na 1 998 cm³ o výkonu 250 koní (186 kW). Vysoká cena však způsobila jeho nevalný prodejní úspěch.

Vůz R500 EVO však drží několik rekordů, například rekord zrychlení a následně zpomalení z 0 na 160 km/h a zpět na 0 km/h zvládne v čase 10,73 sekundy což je rychleji než supersportovní vůz Ferrari Enzo a až do konce roku 2006 zůstal nejrychlejším sériově vyráběným vozem testovaným časopisem EVO, který jej testoval na autodromu Bedford Autodrome West Circuit východně od Northamptonu. Svými výsledky předčil i model Porsche Carrera GT. Byl překonán až vozem britské automobilky Radical SR3 1300.

Po zániku automobilky MG Rover Group zahájil Caterham proces vyřazení motoru řady K-series a jejich nahrazení motory Ford Sigma pro modely Roadsports a 2,0 litrové a 2,3 litrové motory Duratec pro výkonnější řady Superlight a CSR. Nicméně například model Superlight R300 je stále ještě k dostání s motorem Rover K-series avšak jedná se patrně jen o dočasnou záležitost. Některé kanadské firmy prodávající automobil Caterham 7 však využívají i jiné agregáty mezi které patří Suzuki nebo Honda.

Externí odkazy

Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Lotus Seven
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Lotus Seven