Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Šablona:Článek dne/2015/59
Z Multimediaexpo.cz
(+ Nový článek DNE !) |
m (Stránka Multimediaexpo.cz:Článek dne/2015/59 přemístěna na stránku Šablona:Článek dne/2015/59) |
||
(Není zobrazeno 6 mezilehlých verzí.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. --> | <!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. --> | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:Juan Manuel Fangio (circa 1952).jpg|right|160px|Juan Manuel Fangio v roce 1952]] |
- | '''[[ | + | '''[[Juan Manuel Fangio]]''' (* [[24. červen|24. června]] [[1911]], † [[17. červenec|17. července]] [[1995]]) byl slavný argentinský automobilový závodník, účastník mistrovství světa [[Formule 1]]. |
- | + | Získal 5 mistrovských titulů, z toho 4 v řadě za sebou. | |
- | + | Fangio se narodil v rodině italských emigrantů. Z počátku se věnoval kopané, ale velmi rychle se u něj projevila vášeň pro mechaniku. V 16 letech opustil studia na škole, aby se vyučil automechanikem. Po vojenské službě si otevřel malý autoservis a začal závodit v místních závodech. Jednalo se především o dálkové závody na nezpevněných silnicích napříč jihoamerickým kontinentem. Juan Manuel Fangio začal závodit v 18 letech na voze Ford, který získal od taxislužby. První závod absolvoval v roce [[1934]] na voze [[Ford Model T|Ford T]], musel však odstoupit kvůli zlomené ojnici. V roce [[1938]] sestrojil spolu s bratrem automobil, s nímž nastoupil do závodu Cochea. Závod dokončil na 7. pozici, když dokázal zajet nelépe tréninkové jízdy. Jedním z nejzajímavějších závodů, ve kterém zvítězil, byla Velká cena severu pořádaná na 10 000 kilometrů. Tento závod začíná v [[Buenos Aires]], stoupá pohořím And až do [[Lima|Limy]] v Peru a vrací se zpět do argentinského hlavního města. | |
- | + | V roce [[1949]] Fangio odjel do Evropy podporován režimem Juana Peróna. Ve svých 37 letech začíná slavit úspěchy na Evropských okruzích. V roce [[1950]] podepsal smlouvu s továrním týmem Alfy Romeo a ve stejném roce bojuje o titul mistra světa s týmovým kolegou [[Giuseppe Farina|Giuseppem Farinou]], který se tak stal prvním šampiónem [[Formule 1]]. Následující rok už triumfuje v mistrovství světa Fangio a získává první ze svých pěti titulů. | |
- | <noinclude>[[Kategorie: | + | |
+ | Rok [[1952]] je poznamenán havárií, která Fangia vyřadila ze zbytku sezóny. Aby mohl závodit na okruhu v [[Monza|Monze]], musel překonat šílenou vzdálenost z Belfastu, kde závodil doslova před pár hodinami. Z [[Paříž]]e jel bez přestávky celou noc, aby dorazil necelou půlhodinu před startem. Unavený Fangio startoval s vozem [[Maserati]], nad nímž po pár kolech ztratil kontrolu a těžce havaroval. | ||
+ | |||
+ | V roce [[1954]] přestoupil k týmu Mercedes, který se vrátil po 15 letech. Získává svůj druhý titul...z dvanácti Velkých cen jich vyhrál celkem osm. | ||
+ | <noinclude>[[Kategorie:Archiv Článků DNE]]</noinclude> |
Aktuální verze z 10. 1. 2018, 16:19
Juan Manuel Fangio (* 24. června 1911, † 17. července 1995) byl slavný argentinský automobilový závodník, účastník mistrovství světa Formule 1.
Získal 5 mistrovských titulů, z toho 4 v řadě za sebou.
Fangio se narodil v rodině italských emigrantů. Z počátku se věnoval kopané, ale velmi rychle se u něj projevila vášeň pro mechaniku. V 16 letech opustil studia na škole, aby se vyučil automechanikem. Po vojenské službě si otevřel malý autoservis a začal závodit v místních závodech. Jednalo se především o dálkové závody na nezpevněných silnicích napříč jihoamerickým kontinentem. Juan Manuel Fangio začal závodit v 18 letech na voze Ford, který získal od taxislužby. První závod absolvoval v roce 1934 na voze Ford T, musel však odstoupit kvůli zlomené ojnici. V roce 1938 sestrojil spolu s bratrem automobil, s nímž nastoupil do závodu Cochea. Závod dokončil na 7. pozici, když dokázal zajet nelépe tréninkové jízdy. Jedním z nejzajímavějších závodů, ve kterém zvítězil, byla Velká cena severu pořádaná na 10 000 kilometrů. Tento závod začíná v Buenos Aires, stoupá pohořím And až do Limy v Peru a vrací se zpět do argentinského hlavního města.
V roce 1949 Fangio odjel do Evropy podporován režimem Juana Peróna. Ve svých 37 letech začíná slavit úspěchy na Evropských okruzích. V roce 1950 podepsal smlouvu s továrním týmem Alfy Romeo a ve stejném roce bojuje o titul mistra světa s týmovým kolegou Giuseppem Farinou, který se tak stal prvním šampiónem Formule 1. Následující rok už triumfuje v mistrovství světa Fangio a získává první ze svých pěti titulů.
Rok 1952 je poznamenán havárií, která Fangia vyřadila ze zbytku sezóny. Aby mohl závodit na okruhu v Monze, musel překonat šílenou vzdálenost z Belfastu, kde závodil doslova před pár hodinami. Z Paříže jel bez přestávky celou noc, aby dorazil necelou půlhodinu před startem. Unavený Fangio startoval s vozem Maserati, nad nímž po pár kolech ztratil kontrolu a těžce havaroval.
V roce 1954 přestoupil k týmu Mercedes, který se vrátil po 15 letech. Získává svůj druhý titul...z dvanácti Velkých cen jich vyhrál celkem osm.