Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Blackburn Skua
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
|název = Blackburn B-24 Skua | |název = Blackburn B-24 Skua | ||
|typ = [[střemhlavý bombardér]]<br />[[stíhací letoun]] | |typ = [[střemhlavý bombardér]]<br />[[stíhací letoun]] | ||
- | |výrobce = | + | |výrobce = Blackburn Aircraft |
- | |image = | + | |image = [[Soubor:Blackburn Skua.jpg|250px]] |
|text = Blackburn Skua | |text = Blackburn Skua | ||
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
Řádka 14: | Řádka 14: | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
}} | }} | ||
- | '''Blackburn B-24 Skua''' byl prvním celokovovým dolnoplošníkem na palubách britských letadlových lodí. Dne [[25. září]] [[1939 v letectví|1939]] bylo sestřelením hydroplánu [[Dornier Do 18]] tímto letounem dosaženo prvního britského vzdušného vítězství nad [[Luftwaffe|Němci]]. Jednalo se o pokrokový, nicméně podmotorizovaný letoun se slabými výkony. Jeho zastaralá koncepce se začala projevovat prakticky již v době prvního použití. Podruhé se zapsaly tyto stroje do historie britského námořního letectva v roce [[1940]], když se 16 letounům Skua podařilo potopit poškozený německý [[křižník]] [[Königsberg (křižník)|Königsberg]]. | + | '''Blackburn B-24 Skua''' byl prvním celokovovým dolnoplošníkem na palubách britských letadlových lodí. Dne [[25. září]] [[1939 v letectví|1939]] bylo sestřelením hydroplánu [[Dornier Do 18]] tímto letounem dosaženo prvního britského vzdušného vítězství nad [[Luftwaffe|Němci]]. Jednalo se o pokrokový, nicméně podmotorizovaný letoun se slabými výkony. Jeho zastaralá koncepce se začala projevovat prakticky již v době prvního použití. Podruhé se zapsaly tyto stroje do historie britského námořního letectva v roce [[1940]], když se 16 letounům Skua podařilo potopit poškozený německý [[křižník]] [[Königsberg (křižník)|Königsberg]]. |
+ | |||
+ | == Vývoj == | ||
+ | První let [[prototyp|prototypu]] '''Skua I''' (K5178) provedl F/Lt A. M. „Dasher“ Blake 9. února 1937. Stroj poháněl [[letecký motor|motor]] Bristol Mercury IX o výkonu 617 kW, hlavňovou výzbroj tvořily čtyři pevné [[M1919 Browning|kulomety Browning]] Mk.II ráže [[.303 British|7,7 mm]] v [[křídlo letadla|křídle]], [[palubní střelec|střelec]] ovládal [[Lewis (kulomet)|kulomet Lewis]] Mk.III E. Druhý [[prototyp]] (K5179) s prodlouženou přídí poprvé vzlétl 4. května [[1938]]. | ||
+ | |||
+ | Sériové stroje '''Skua II''', první (L2867) z nich vzlétl v srpnu 1938, poháněly pro nedostatek motorů Mercury pohonné jednotky Bristol Perseus XII o 654 kW. | ||
==Varianty== | ==Varianty== | ||
Řádka 28: | Řádka 33: | ||
* '''Délka:''' 10,8 m | * '''Délka:''' 10,8 m | ||
* '''Výška:''' 4,3 m | * '''Výška:''' 4,3 m | ||
- | * '''Nosná plocha:''' 29,0 m | + | * '''Nosná plocha:''' 29,0 m<sup>2</sup> |
- | * '''Plošné zatížení:''' 128 kg/m | + | * '''Plošné zatížení:''' 128 kg/m<sup>2</sup> |
- | * '''Hmotnost prázdného letounu:''' | + | * '''Hmotnost prázdného letounu:''' 2 490 kg |
- | * '''Vzletová hmotnost :''' | + | * '''Vzletová hmotnost :''' 3 730 kg |
* '''Pohonná jednotka:''' 1 × [[hvězdicový motor|hvězdicový]] vzduchem chlazený [[Válec (motor)|devítiválec]] [[Bristol Perseus|Bristol Perseus XII]] | * '''Pohonná jednotka:''' 1 × [[hvězdicový motor|hvězdicový]] vzduchem chlazený [[Válec (motor)|devítiválec]] [[Bristol Perseus|Bristol Perseus XII]] | ||
** '''Výkon pohonné jednotky:''' 905 k (675 kW) | ** '''Výkon pohonné jednotky:''' 905 k (675 kW) | ||
Řádka 45: | Řádka 50: | ||
* 4 × pevný [[kulomet]] ráže 7,7 mm | * 4 × pevný [[kulomet]] ráže 7,7 mm | ||
* 1 × pohyblivý kulomet [[Lewis (kulomet)|Lewis]] ráže 7,7 mm | * 1 × pohyblivý kulomet [[Lewis (kulomet)|Lewis]] ráže 7,7 mm | ||
- | * 1 × 500 lb (227 kg) puma pod trupem a 8 × | + | * 1 × 500 lb (227 kg) puma pod trupem a 8 × 30 lb (14 kg) pumy pod křídlem |
- | + | == Prameny == | |
* Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45/ Velká Británie - Německo | * Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45/ Velká Británie - Německo | ||
+ | == Reference == | ||
+ | <references/> | ||
- | {{Britské vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}} | + | {{Commonscat|Blackburn Skua}}{{Britské vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Palubní letadla]] | [[Kategorie:Palubní letadla]] | ||
[[Kategorie:Britské bombardéry]] | [[Kategorie:Britské bombardéry]] | ||
[[Kategorie:Letadla Blackburn|Skua]] | [[Kategorie:Letadla Blackburn|Skua]] |
Aktuální verze z 19. 10. 2016, 09:54
Blackburn B-24 Skua | ||
Blackburn Skua | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | střemhlavý bombardér stíhací letoun | |
Výrobce | Blackburn Aircraft | |
Konstruktér | ||
První let | 9. února 1937 | |
Zařazen | listopad 1938 | |
Vyřazen | 1941 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 192 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | Velká Británie (FAA) | |
Blackburn B-24 Skua byl prvním celokovovým dolnoplošníkem na palubách britských letadlových lodí. Dne 25. září 1939 bylo sestřelením hydroplánu Dornier Do 18 tímto letounem dosaženo prvního britského vzdušného vítězství nad Němci. Jednalo se o pokrokový, nicméně podmotorizovaný letoun se slabými výkony. Jeho zastaralá koncepce se začala projevovat prakticky již v době prvního použití. Podruhé se zapsaly tyto stroje do historie britského námořního letectva v roce 1940, když se 16 letounům Skua podařilo potopit poškozený německý křižník Königsberg.
Obsah |
Vývoj
První let prototypu Skua I (K5178) provedl F/Lt A. M. „Dasher“ Blake 9. února 1937. Stroj poháněl motor Bristol Mercury IX o výkonu 617 kW, hlavňovou výzbroj tvořily čtyři pevné kulomety Browning Mk.II ráže 7,7 mm v křídle, střelec ovládal kulomet Lewis Mk.III E. Druhý prototyp (K5179) s prodlouženou přídí poprvé vzlétl 4. května 1938.
Sériové stroje Skua II, první (L2867) z nich vzlétl v srpnu 1938, poháněly pro nedostatek motorů Mercury pohonné jednotky Bristol Perseus XII o 654 kW.
Varianty
- Skua Mk I: 2 prototypy
- Skua Mk II: dvoumístný stíhací/střemhlavý bombardovací letoun pro Royal Navy – 190 kusů postaveno firmou Blackburn v Brough Aerodrome
Specifikace (Skua Mk II)
Data podle: Fleet Air Arm Archive[1]
Hlavní technické údaje
- Osádka: 2
- Rozpětí: 14,1 m
- Délka: 10,8 m
- Výška: 4,3 m
- Nosná plocha: 29,0 m2
- Plošné zatížení: 128 kg/m2
- Hmotnost prázdného letounu: 2 490 kg
- Vzletová hmotnost : 3 730 kg
- Pohonná jednotka: 1 × hvězdicový vzduchem chlazený devítiválec Bristol Perseus XII
- Výkon pohonné jednotky: 905 k (675 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 360 km/h ve výšce 2000 m
- Dostup: 6 150 m
- Stoupavost: m/s
- Dolet: 1 300 km
- Poměr výkon/hmotnost: 180 W/kg
Výzbroj
- 4 × pevný kulomet ráže 7,7 mm
- 1 × pohyblivý kulomet Lewis ráže 7,7 mm
- 1 × 500 lb (227 kg) puma pod trupem a 8 × 30 lb (14 kg) pumy pod křídlem
Prameny
- Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45/ Velká Británie - Německo
Reference
- ↑ Blackburn Skua Aircraft Profile [online]. 2000-04-03, [cit. 2007-03-26]. Dostupné online. (anglicky)
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |