V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Grand Prix Švýcarska 1951

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 19. 10. 2011, 16:24; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)


Grand Prix Švýcarska 1951 (XI.Großer Preis der Schweiz) byla úvodním závodem druhého ročníku mistrovství světa jezdců Formule 1, historicky osmá grand prix a zároveň osmým závodem vozů F1 v roce 1951. Závod se uskutečnil 27. května na okruhu Bremgarten. V předchozích sedmy závodech excelovalo Ferrari, jež vyhrálo zásluhou Villoresiho v Syrakusách a v Pau, Ascari přidal vítězství v v San Remu a Parnell v BRDC International Trophy. V Bordeaux si pro prvenství dojel Louis Rosier na Talbotu, dvě vítězství získalo Maserati, nejprve v Richmond Trophy exceloval Princ Bira a posléze v Paříži o sobě nechal slyšet úřadující šampion Giuseppe Farina

Obsah

Pruběh závodu

Účastníci

Startovní listina čítala 27 jmen, z nichž se před startem odpojila čtveřice pilotů s vozy Simca, Robert Manzon, Maurice Trintignant, André Simon, Francis Rochat, dále Peter Stæchelin jenž přivezl starší Ferrari 166 a Gianbattista Guidotti, jenž pro Alfu Romeo pouze testoval. Tým Alfa Romeo SpA nasadil modifikovaný vůz pro obhajce titulu Giuseppe Farinu, Juana Manuela Fangia, Consalva Sanesiho a Toulo de Graffenrieda. Výkon motoru vozu Alfa Romeo 159, byl navíšen na 400 koní, po zkušenostech z předešlého roku dostala Alfetta větší palivovou nádrž. Lepší stabilitu v zatáčká a tím i lepší ovládaní vozu, zajišťovala nová přední náprava, která zároveň zlepšoval přenos výkonu motoru na kola vozu.Na voze se objevila i nová zadní náprava De Dion. Ferrari vstoupilo do sezóny s novým vozem, který nesl označení 375, jehož dvanactiválcový motor disponoval výkonem 380 koní, tedy o dobrých dvacet koní méně než Alfa Romeo. Technici Ferrari u svého vozu kalkulovali s mnohem menší spotřebou něž měla konkurenční milánská automobilka. Scuderia Ferrari přivezla vozy pro ostřílenou dvojici Alberto Ascari a Luigi Villoresi, v týmu je doplnil ještě Piero Taruffi. Další Ferrari přivezli britský pilot Peter Whitehead, jednalo se model 125 a švýcarský jezdec Rudi Fischer představil vůz 212. Talbot se po problémech v závěru předešlé sezóny prezentoval pouze u menších týmu nebo soukromých jezdců. Na trati Bremgarten bylo možno vidět všechny tři modifikace vozu Talbot-Lago T26C (T26C, T26C-DA, T26C-GS). Jediný britský tým byl HW Motors, připravil vůz HWM 51 pro debutanti George Abecassise a Stirlinga Mosse. Nečekaně malé zastoupení mělo Maserati, dva vozy přivezl tým Enrico Plate, za volantem byl Louis Chiron a Harry Schell. Zajímavý vůz, Veritas Meteor, představil domací pilot Peter Hirt.

Závod

V Bremgartenu byl Alfy v kvalifikaci znovu k neporažení a rozložily své sily do prvních dvou řad, tentokrát však s nimi sdílel první řadu i Luigi Villoresi na Ferrari. Třetí řadu obsadili Villoresiho stájoví kolegové Taruffi a Ascari, které doplnil Louis Rosier na Talbotu. Nedělní závod byl poznamenán hustým deštěm, který se snášel na již mokrou a kluzkou trať. Nejlépe odstarovaly Alfy, naopak Villoresi ztratil svou třetí pozici a nechal se předjet Sanesim. Pořadí v úvodních kolech se stabilizovalo na trojici Alfett Fangia, Farini a Sanesiho, které pronásledovala smečka vozů Ferrari. Na konci 23. kola musel Fangio k mechanikům doplnit palivo a přenechal vedení Farinovi, jenž se rozhodl k riskantní strategii. Rozhodl se vynechat jednu zastávku v boxech a snažil se dovézt svou Alfu do cíle, jenže v poslední části závodu jeho pneumatiky nevykazovaly takovou spolehlivost a především rychlost a tak se před něj dostal nejprve Fangio a dvě kola před cílem i Taruffi. Další bodovaná místa patřila dalším vozům Alfa Romeo, která tak v bodované pětce měla všechny čtyři vozy. Skvělý výsledek zajel Stirling Moss se slabým vozem Formule 2 HWM, ze 14. místa na startu dojel na 8. místě. Lepší posun startovním kolem zaznamenal jen Louis Chiron, který po startu z 19. příčky poskočil o rovných 12. míst a dojel na 7. místě.

Výsledky

Závod

  • 27. května 1951
  • Okruh Bremgarten
  • 42 kol x 7,280 km = 305,760 km
  • 8. Grand Prix
  • 4. vítězství pro « Juana Manuela Fangia » (nový rekord)
  • 7. vítězství pro « Alfu Romeo » (nový rekord)
  • 4. vítězství pro « Argentinu » (nový rekord)
  • 1. vítězství pro vůz se startovním číslem 24 »
  • 4. vítězství z « pole positions »

(Legenda)

Pozice Č Jezdec Vůz Kolo Čas +/- Pole Body Nej. kolo
1 24. Flag of Argentina.png Juan Manuel Fangio Alfa Romeo 159 42 2:07'53.64 Straight Line Steady.png 0 1 8+1 2:51.1
2 44. Flag of Italy.png Piero Taruffi Ferrari 375 42 á 0:55.240s Green Arrow Up Darker.png 4 6 6
3 22. Flag of Italy.png Giuseppe Farina Alfa Romeo 159 42 á 0:19.310s Red Arrow Down.png 1 2 4
4 28. Flag of Italy.png Consalvo Sanesi Alfa Romeo 159 41 á 1 kolo Straight Line Steady.png 0 4 3
5 26. Flag of Switzerland.png Toulo de Graffenried Alfa Romeo 159 40 á 2 kola Straight Line Steady.png 0 5 2
6 20. Flag of Italy.png Alberto Ascari Ferrari 375 40 á 2 kola Green Arrow Up Darker.png 1 7 x
7 30. Flag of Monaco.png Louis Chiron Maserati 4CLT/48 40 á 2 kola Green Arrow Up Darker.png 12 19 x
8 14. Flag of the United Kingdom.png Stirling Moss HWM 40 á 2 kola Green Arrow Up Darker.png 6 14 x
9 8. Flag of France.png Louis Rosier Talbot T26C-DA 39 á 3 kola Red Arrow Down.png 1 8 x 3:09.0 (13.)
10 4. Flag of France.png Phillipe Etancelin Talbot T26C-DA 39 á 3 kola Green Arrow Up Darker.png 2 12 x 3:13.7 (14.)
11 38. Flag of Switzerland.png Rudi Fischer Ferrari 212 39 á 3 kola Red Arrow Down.png 1 10 x
12 32. Flag of the United States.png Harry Schell Maserati 4CLT/48 38 á 4 kola Green Arrow Up Darker.png 5 17 x
Ret 16. Flag of the United Kingdom.png Peter Whitehead Ferrari 125 36 Havárie X mark.png 6 9 x
13 2. Flag of Belgium (civil).png Johnny Claes Talbot T26C-DA 35 á 7 kol Green Arrow Up Darker.png 5 18 x 3:24.9 (17.)
14 40. Flag of France.png Guy Mairesse Talbot T26C 31 á 11 kol Green Arrow Up Darker.png 7 21 x 3:27.0 (19.)
Pozice Č Odstoupili Vůz Kolo Příčina +/- Pole Body Nej. kolo
Ret 10. Flag of France.png Henri Louveau Talbot T26C 30 Havárie X mark.png 12 11 x 3:06.9 (11.)
Ret 12. Flag of the United Kingdom.png George Abecassis HWM 23 Magneto X mark.png 15 20 x
Ret 6. Flag of France.png Yves Giraud Cabantous Talbot T26C 14 Vstřikování X mark.png 18 15 x 3:29.5 (20.)
Ret 18. Flag of Italy.png Luigi Villoresi Ferrari 375 12 Havárie X mark.png 3 3 x
Ret 42. Flag of Argentina.png Jose Froilan Gonzalez Talbot T26C-GS 10 Olejová pumpa X mark.png 17 13 x 3:25.8 (18.)
Ret 52. Flag of Switzerland.png Peter Hirt Veritas Meteor 1 Přívod paliva X mark.png 21 16 x
Pozice Č Nestartoval Vůz Kolo Příčina +/- Pole Body Nej. kolo
DNS 46 Flag of Switzerland.png Francis Rochat Simca Gordini T11
DNS 48 Flag of France.png Maurice Trintignant Simca Gordini T15
DNS 48 Flag of France.png Robert Manzon Simca Gordini T15
DNS 50 Flag of France.png Andre Simon Simca Gordini T15
DNS 50 Flag of Switzerland.png Peter Stæchelin Ferrari 166

Stupně vítězů

Jezdci (rekord Luigi Fagioli 5)

  • 4. podium pro « Giuseppe Farinu »
  • 4. podium pro « Juana Manuela Fangia »
  • 1. podium pro Piera Taruffiho »

Vozy

  • 14. podium pro « Alfu Romeo » nový rekord
  • 4. podium pro « Ferrari »

Státy

  • 17. podium pro « Itálii » nový rekord
  • 4. podium pro « Argentinu »

Bodové umístění

  • V závorce body získané v této Grand Prix.

Jezdci

  • 36 (9) bodů pro « Juana Manuela Fangia » Nový rekord
  • 34 (4) bodů pro « Giuseppe Farinu »
  • 6 (6) body pro Piera Taruffiho »
  • 3 (3) body pro Consalva Sanesiho jediné body v kariéře
  • 2 (2) bod pro Toulo de Graffenried »

Vozy

  • 107 (18) bodů pro « Alfu Romeo » Nový rekord
  • 27 (6) bodů pro « Ferrari »

Státy

  • 87 (13) bodů pro « Itálii » Nový rekord
  • 36 (9) bodů pro « Argentinu »
  • 2 (2) body pro Švýcarsko »

Nejrychlejší kolo

  • Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, 2:51.1
  • 4. nejrychlejší kolo pro « Juana Manuela Fangia »
  • 7. nejrychlejší kolo pro « Alfu Romeo » Nový rekord
  • 4. nejrychlejší kolo pro « Argentinu » Nový rekord
  • 1. nejrychlejší kolo pro vůz se startovním číslem 24 » vyrovnaný rekord

Vedení v závodě

  • « Juan Manuel Fangio » byl ve vedeni 216 kol nový rekord
  • « Giuseppe Farina » byl ve vedeni 202 kol
  • « Alfa Romeo » byla ve vedení 426 kol nový rekord
  • « Argentina » byla ve vedení 216 kol. Nový rekord
  • « Itálie » byla ve vedení 212 kol.
Kola km Jezdec  %
1-23 kolo 167,44 Km Juan Manuel Fangio 54,8 %
24-28 kolo 36,4 Km Giuseppe Farina 11,9 %
29-42 kolo 101,92 Km Juan Manuel Fangio 33,3 %
Fangio
Farina
Fangio

Postavení na startu

  • Juan Manuel Fangio 2:35.9 Alfa Romeo
  • 5. Pole position pro « Juana Manuela Fangia » nový rekord
  • 7. Pole position pro « Alfu Romeo » (nový rekord)
  • 5. Pole position pro « Argentinu » (nový rekord)
  • 1. Pole position pro vůz se startovním číslem 24 »
  • 4x první řadu získali « Giuseppe Farina » a « Juan Manuel Fangio » (nový rekord)
  • 1x první řadu získali Luigi Villoresi »
  • 20x první řadu získala « Alfa Romeo » (nový rekord)
  • 2x první řadu získala « Ferrari »
  • 14x první řadu získala « Itálie » (nový rekord)
  • 8x první řadu získala « Argentina »


_______3_______

Luigi Villoresi
Ferrari
2'39.3

_______2_______

Giuseppe Farina
Alfa Romeo
2'37.8
_______1_______

Juan Manuel Fangio
Alfa Romeo
2'35.9

_______5_______

Toulo de Graffenried
Alfa Romeo
2'41.8
_______4_______

Consalvo Sanesi
Alfa Romeo
2'40.3


_______8_______

Louis Rosier
Talbot
2'52.7

_______7_______

Alberto Ascari
Ferrari
2'46.0
_______6_______

Piero Taruffi
Ferrari
2'45.2

_______10_______

Rudi Fischer
Ferrari
2'54.1
_______9_______

Peter Whitehead
Ferrari
2'52.9


_______13_______

José Froilan González
Talbot
2'57.3

_______12_______

Philippe Étançelin
Talbot
2'57.3
_______11_______

Henri Louveau
Talbot
2'56.2

_______15_______

Yves Giraud-Cabantous
Talbot
3'00.3
_______14_______

Stirling Moss
HWM
2'58.4


_______18_______

Johnny Claes
Talbot
3'02.5

_______17_______

Harry Schell
Maserati
3'02.4
_______16_______

Peter Hirt
Veritas
3'01.6

_______20_______

George Abecassis
HWM
3'03.8
_______19_______

Louis Chiron
Maserati
3'03.1
_______21_______

Guy Mairesse
Talbot
3'12.0

Startovní listina

Č. Pilot (počet GP) Tým Šasi Motor Pneumatiky
2 Ecurie Belge Johnny Claes (7 GP) Talbot-Lago T26C-DA Talbot 4.5 L6
4 Privátní Philippe Étançelin (7 GP) Talbot-Lago T26C-DA Talbot 4.5 L6
6 Privátní Yves Giraud-Cabantous (5 GP) Talbot-Lago T26C Talbot 4.5 L6
8 Ecurie Rosier Louis Rosier (7 GP) Talbot-Lago T26C-DA Talbot 4.5 L6
10 Ecurie Rosier Henri Louveau (2 GP) Talbot-Lago T26C Talbot 4.5 L6
12 HW Motors George Abecassis (1 GP) HWM 51 Alta L4
14 HW Motors Stirling Moss (1 GP) HWM 51 Alta L4
16 Privátní Peter Whitehead (3 GP) Ferrari 125 Ferrari 1.5 V12C
18 Scuderia Ferrari Luigi Villoresi (4 GP) Ferrari 375 Ferrari 4.5 V12
20 Scuderia Ferrari Alberto Ascari (5 GP) Ferrari 375 Ferrari 4.5 V12
22 Alfa Romeo SpA Giuseppe Farina (7 GP) Alfa Romeo 159A Alfa Romeo 1.5 L8C
24 Alfa Romeo SpA Juan Manuel Fangio (7 GP) Alfa Romeo 159A Alfa Romeo 1.5 L8C
26 Alfa Romeo SpA Toulo de Graffenried (5 GP) Alfa Romeo 159A Alfa Romeo 1.5 L8C
28 Alfa Romeo SpA Consalvo Sanesi (2 GP) Alfa Romeo 159 Alfa Romeo 1.5 L8C
28 Alfa Romeo SpA Gianbattista Guidotti Alfa Romeo 159 Alfa Romeo 1.5 L8C
30 Enrico Plate Louis Chiron (6 GP) Maserati 4CLT-48 Maserati 1.5 L4C
32 Enrico Plate Harry Schell (3 GP) Maserati 4CLT-48 Maserati 1.5 L4C
38 Ecurie Espadon Rudi Fischer (1 GP) Ferrari 212 Ferrari
40 Ecurie Belgique Guy Mairesse (2 GP) Talbot-Lago T26C Talbot 4.5 L6
42 Privátní José Froilan González (3 GP) Talbot-Lago T26C-GS Talbot 4.5 L6
44 Scuderia Ferrari Piero Taruffi (2 GP) Ferrari 375 Ferrari 4.5 V12
46 Privátní Francis Rochat (DNS) Simca Gordini T11 Gordini L4
48 Equipe Gordini Robert Manzon (DNS) Simca Gordini T15 Gordini L4s
48 Equipe Gordini Maurice Trintignant (DNS) Simca Gordini T15 Gordini L4s
50 Equipe Gordini André Simon (DNS) Simca Gordini T15 Gordini L4s
50 Ecurie Espadon Peter Stæchelin (DNS) Ferrari 166 Ferrari V12
52 Privátní Peter Hirt (1 GP) Veritas Meteor Veritas 2.0 L6

Zajímavosti

  • V závodě debutovali Stirling Moss, Rudi Fischer, George Abecassis, Peter Hirt.
Pole position Vítězství Nej. kolo Hat trick Vedení Chelem
Flag of Argentina.png Flag of Argentina.png Flag of Argentina.png Green tick.png Flag of Argentina.png Flag of Italy.png X mark.png
Juan Manuel Fangio Juan Manuel Fangio Juan Manuel Fangio Green tick.png Juan Manuel Fangio Giuseppe Farina X mark.png
Alfa Romeo 159 Alfa Romeo 159 Alfa Romeo 159 Green tick.png Alfa Romeo 159 Alfa Romeo 159 Green tick.png
2'35.9 2:07'53.64 2'51.1 37 kol 5 kol
168.108 km/h 143.444 km/h 153.174 km/h 269,36 km 36,4 Km

Stav MS

  • GP - body získané v této Grand Prix
* Jezdec Body GP * Vůz Body GP * Stát Body GP
1 Flag of Argentina.png Juan Manuel Fangio 9 9 1 Alfa Romeo 18 18 1 Flag of Italy.png Itálie 13 13
2 Flag of Italy.png Piero Taruffi 6 6 2 Ferrari 6 6 2 Flag of Argentina.png Argentina 9 9
3 Flag of Italy.png Giuseppe Farina 4 4 3 Flag of Switzerland.png Švýcarsko 2 2
4 Flag of Italy.png Consalvo Sanesi 3 3
5 Flag of Switzerland.png Toulo de Graffenried 2 2

Externí odkazy