V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Curtiss XP-46

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 23. 4. 2014, 14:09; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Curtisss XP-46
Soubor:Curtiss XP-46.jpg
Prototyp XP-46
Základní charakteristika
Určení prototyp stíhacího letounu
Výrobce Curtiss-Wright Corporation
Konstruktér Donovan Berlin
První let 15. února 1941
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 2
Varianty Curtiss P-40
Uživatel USAAC
Boční pohled na XP-46

Curtiss XP-46 (Curtiss Model 86) byl prototyp stíhacího letounu z období druhé světové války. Byl to pokus továrny Curtiss-Wright Corporation o nástupce, v té době továrnou vyráběného, úspěšného typu Curtiss P-40.

Obsah

Vývoj

Americké armádní letectvo zadalo vývoj tohoto typu v září 1939 a přidělilo mu označení XP-46. Na základě požadavků firma Curtiss konstruovala jednomotorový dolnoplošník, který byl o něco menší než P-40. Záďový zatahovací podvozek se širokým rozchodem se zatahoval směrem k trupu. Pro jeho pohon byl vybrán pístový motor Allison V-1710-39, vidlicový dvanáctiválec o maximálním výkonu 1150 hp (857,5 kW). Výzbroj se měla skládat ze dvou synchronizovaných kulometů ráže 12,7 mm v přídi trupu a osmi kulometů ráže 7,62 mm v křídlech. O něco později byla požadována i instalace samosvorných palivových nádrží a 65 liber pancéřování.

Testy

Byly dodány dva prototypy. Druhý z nich, označený XP-46A, byl pro urychlení stavby dokončen bez výzbroje a radiostanice. XP-46A byl hotov o měsíc dříve než první prototyp a byl zalétán 15. února 1941. Jeho výkony ale byly menší, než se očekávalo. V té době se navíc letectvo rozhodlo, že modernizaci své výzbroje vyřeší pomocí modifikace běžného P-40 s podobným motorem a projekt zrušilo. Tím se zabránilo výpadku ve výrobě stíhacích letadel na linkách, které už produkovaly typ P-40. Tento další vývojový stupeň typu P-40D měl dokonce vyšší výkony, než původní XP-46.

Základní technická data

  • Osádka: 1 muž (pilot)
  • Rozpětí: 10,446 m
  • Délka: 9,195 m
  • Výška: 3,96 m
  • Nosná plocha: 19,33 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 2551 kg
  • Vzletová hmotnost: 3321 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 3477 kg
  • Maximální rychlost (ve výšce 3718 m): 571 km/h
  • Dostup: 8991 m
  • Dolet: 523 km
  • Pohonná jednotka
    • 1× vidlicový, kapalinou chlazený čtyřdobý zážehový dvanáctiválec Allison V-1710-39, s maximálním výkonem 1150 hp (857,5 kW)
  • Výzbroj
    • 2 × synchronizovaný kulomet ráže 12,7 mm v trupu
    • 8 × kulomet ráže 7,62 mm v křídlech

Externí odkazy