V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Tatra 815

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)

Verze z 30. 3. 2009, 16:33

Tatra 815 je nákladní automobil se znakem náprav 4x4, 6x6, 8x8, 10x8, 10x10, 12x8 a 12x12. Je určen pro povoz ve velmi těžkém terénu.

Tatra T-815 (s nástavbou CAS 32 od THT Polička) ve službách plzeňských hasičů

Obsah

Vznik řady T-815

Na trh byl uveden po absolvování jízdních zkoušek na zkušebním polygonu závodu Tatra a na ruské Sibiři v těžkých terénních i klimatických podmínkách v roce 1983. Model T815 koncepčně navazuje na předchozí model T813. Model T148 měla nahradit řada T157, ale kvůli vysoké unifikaci dílů s modelem T815 nakonec vznikla pouze sjednocená řada T815.

Tatra 815

Podvozek

Páteřový rám neboli Tatra-concept je výsledek práce inženýrů pod vedením hlavního inženýra Tatry Hanse Ledwinky, jež je autorem myšlenky páteřového rámu. Byl navržen a poprvé použit již v roce 1923 u osobního vozu a od té doby byl stále zdokonalován. Tento rám je tvořen modulovou konstrukcí z jednotlivých modulů:

  • řiditelná náprava
  • neřiditelná náprava
  • trubkové nosníky

Jednotlivé moduly jsou navrženy tak, aby se z nich dal složit teoreticky jakýkoliv typ podvozku s několika řiditelnými nápravami. Právě díky této možnosti se podstatně zvýšila spolehlivost a zaměnitelnost dílů a zjednodušila údržba a montáž. Tatra ve svém programu nabízí podvozky typu 4x4, 6x6, 8x8, 10x10 a 12x12 (dále jsou pak upravovány i na 10x8, 12x8). Nápravy jsou tvořeny většinou rozvodovou skříní s uzamykatelným diferenciálem a nezávisle odpruženými poloosami. Dále se podvozek doplňuje i o mezinápravové diferenciály. Pro páteřový rám se díky jeho jedinečnosti vžilo označení „Tatrovácká koncepce“.

Tatra 815 TERRNo1

Motor

Pohon zajišťuje motor T3D splňující společně se systémem SCR emisní limity Euro IV. Dříve motory T3A, T3B (Euro I), T3B (Euro II), T3C (Euro III). Motor T3D vychází z výše zmíněných předchůdců a je to vidlicový přeplňovaný vzduchem chlazený osmiválec s přímým vstřikem paliva a válci uloženými do V. Pohon jednoho sacího a jednoho výfukového ventilu na válec zajišťuje vačková hřídel s rozvodem OHV. Objem motoru je 12 667 cm3 a poskytuje výkon 280 nebo 320 kW (dle provedení). Vzduchové chlazení ventilátorem je pro vozy Tatra stejně charakteristické jako koncepce páteřového rámu. Vzduchové chlazení má výhodu v jednoduší konstrukci motoru, kdy se nepoužívá rozvodu chladicí vody, vodního čerpadla a chladiče a tím odpadají i problémy s případnou netěsností systému a zjednodušuje se údržba, rovněž je schopen poradit si i s vysokými nadmořskými výškami. Nevýhodou je naopak vyšší hlučnost i velikost motoru a velký výkom potřebný pro provoz ventilátorů.

Do nákladních vozů Tatra jsou však na přání zákazníků montovány i motory zahraniční provenience, a to ve velmi širokém spektru: Caterpillar, Cummins, Deutz, MTU a Renault (nejvýkonější dodávaný motor - MTU, dosahuje pod kapotou Tatry výkonu 610 kW! (zdvihový objem 21 930 cm3)).

Převodovka

Hnací točivý moment motoru je převáděn na hnací hřídele jednotlivých kol pomocí převodovky. Hlavní převodovka (typ 14TS210L) má sedm rychlostních stupňů pro jízdu vpřed a jeden pro jízdu vzad (dříve 5+1 (typ 10TS180)). Přídavná (redukční) převodovka má dva rychlostní stupně a celá soustava umožňuje zařadit 14 stupňů vpřed a 2 vzad.

Druhy provedení

Asi nejznámějšími nástavbami jsou sklopné plošiny jednostranné nebo třístranné označované jako S1 a S3. Dalšími nástavbami jsou valníková plošina, cisterna, jeřáb, rýpadlo, domíchávač betonu, pumpa na beton, tahač návěsů a mnoho dalších speciálních nástaveb včetně verzí pro vojenské účely.

Domíchávač betonu

Do roku 1991 bylo vyrobeno téměř 100 000 vozů typu T815, což je výsledek potvrzující kvalitu a jedinečnost tohoto vozidla.

Vedení & zakázky

Po převratu režimu v roce 1989 se situace Tatry velmi zkomplikovala. Snížila se výroba, protože dosavadní největší odběratelé především z řad východních zemí snížili poptávku. Dalším důvodem úpadku byla privatizace společnosti a nástup vrcholového managementu, který si se společností nedokázal poradit. Záchranou nebylo ani odkoupení většinového podílu (80,5%) akciové společnosti Tatra a.s. americkou společností Terrex Corporation, která sice umožnila vstoupit na širší celosvětový trh, ale nedokázala uvést Tatru do zisku. V roce 2006 Tatru od Terexu odkoupila společnost "Blue River" a zdá se, že se Tatra po mnoha letech úpadku konečně vzpamatovává.

Významnými zakázkami jsou vozidla pro vojenské účely. V této nové éře se Tatra věnovala dalším inovacím podvozku a u svých vozů použila nový druh odpružení polonáprav pomocí vzduchotlakových vlnovců v kombinaci s vinutými pružinami a olejovými tlumiči tzv. KingFrame® Lite a nebo kombinací listových pružin se vzduchotlakovými vlnovci KingFrame® Heavy. Tato úprava snížila opotřebení pneumatik nezatíženého vozidla tím, že se tlak ve vlnovcích reguluje v závislosti na zatížení vozidla a tím se udržuje ideální poloha polonáprav (kola ve vodorovné poloze - dříve kola podseknuty pod úhlem 6 stupňů a 40 minut).

Vývoj z řady 815

Úpravy podvozku se týkaly i modelu T815, který se nově začal označovat jako 815-2 (lze poznat podle předních schůdků, které jsou u T815-2 stejné jako na fotce "domíchávač betonu"). Osvědčenou koncepci rámu i pohonné jednotky s četnými inovacemi mají i nově vyráběné vozy od roku 1998. Jsou to modely T815-2, T815-2 TERRNo1, T163 JAMAL, T815-2 ARMAX, T816 FORCE a od roku 2006 model T815-7 (T817).

Soubor:Tatra TerrNo1 Fuel Truck.JPG
Tatra TerrNo1 verze cisterna

Řada T815-2 je dnes již nahrazena řadou TerrNo1 s modernizovanou kabinou, avšak na přání zákazníka se T815-2 ještě vyrábí.