Foreground plně podporuje – RWD, HTML 5.0, Super Galerii a YouTube 2.0 !
Avia BH-9
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Aktualizace) |
||
| Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = [[cvičný letoun|cvičný]] a [[pozorovací letoun]] | |typ = [[cvičný letoun|cvičný]] a [[pozorovací letoun]] | ||
|výrobce = [[Avia]] | |výrobce = [[Avia]] | ||
| - | |image = File:Avia BH 9.jpg | + | |image = [[File:Avia BH 9.jpg|250px]] |
|text = Avia BH-9 | |text = Avia BH-9 | ||
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
| + | |vyrobeno kusů = 11 | ||
|první let = [[1923 v letectví|1923]] | |první let = [[1923 v letectví|1923]] | ||
|zaveden = 1924 | |zaveden = 1924 | ||
|hlavní uživatel = [[Československo]] | |hlavní uživatel = [[Československo]] | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
| - | }} | + | }}'''Avia BH-9''' byl československý [[Dolnoplošník|dolnokřídlý]] dvoumístný [[jednoplošník]], který se používal jako [[Cvičný letoun|cvičný]] a turistický letoun. Slavil úspěchy v mnoha závodech a získal několik rekordů i na dálkových tratích.<ref name=":0">{{Citace monografie |
| - | '''Avia BH-9''' byl československý dolnokřídlý dvoumístný [[jednoplošník]], který se používal jako cvičný a turistický letoun. Slavil úspěchy v mnoha závodech a získal několik rekordů i na dálkových tratích. | + | | příjmení = Němeček |
| + | | jméno = Václav | ||
| + | | příjmení2 = | ||
| + | | jméno2 = | ||
| + | | titul = Československá letadla 1 (1918-1945) | ||
| + | | vydání = III | ||
| + | | vydavatel = Naše vojsko | ||
| + | | místo = Praha | ||
| + | | rok vydání = 1983 | ||
| + | | počet stran = 368 | ||
| + | | strany = 106–108, 254–255 | ||
| + | | isbn = | ||
| + | }}</ref> | ||
| + | [[Soubor:Avia BH-9, L-BONF (Letec, June 1925).jpg|thumb|240px|Avia BH-9, L-BONF (Letec, červen 1925)]] | ||
| + | == Vznik a vývoj == | ||
| + | Prvním letounem odvozeným od typu [[Avia BH-5]] byla Avia BH-9, která byla zalétána 25. listopadu 1923. Tato letadla se používala v čs. [[Československé letectvo|vojenském letectvu]] od ledna 1924 s označením B-9 jako [[Cvičné letadlo|cvičný]], [[Průzkumný letoun|průzkumný]] a [[Sportovní letadlo|akrobatický]] [[letoun]]. Výrobcem byla továrna [[Avia|Avia, Miloš Bondy a spol., továrna na letadla]], Praha-Holešovice.<ref name=":4">{{Citace monografie | ||
| + | | příjmení = Pavlůsek | ||
| + | | jméno = Alois | ||
| + | | příjmení2 = | ||
| + | | jméno2 = | ||
| + | | titul = Sportovní a cvičná letadla | ||
| + | | vydání = I | ||
| + | | vydavatel = CPress v Albatros Media | ||
| + | | místo = Brno/Praha | ||
| + | | rok vydání = 2016 | ||
| + | | počet stran = 128 | ||
| + | | strany = 13–14 | ||
| + | | isbn = 978-80-264-1146-8 | ||
| + | }}</ref> | ||
| - | + | Tento typ vznikl úpravou BH-5 na základě objednávky Ministerstva národní obrany. Zájem projevený armádou vedl k objednávce upraveného prototypu a 10 letadel. V československém letectvu byl využíván až do počátku 30. let v leteckých učilištích. Potom byly v letech 1933-1935 některé stroje prodány (převedeny) do [[Aeroklub České republiky|Aeroklubu RČs.]] a do letek [[Masarykova letecká liga|Masarykovy letecké ligy]]. | |
| - | + | ||
| - | + | ||
| - | + | ||
| - | + | ||
| - | + | ||
| - | + | ||
| - | + | ||
| - | + | ||
| + | Avie BH-9 se účastnily od poloviny [[1920-1929|20. let]] do poloviny [[1930-1939|30. let]] řady leteckých soutěží a závodů, nebo překonávaly rekordy a vykonávaly dálkové a etapové přelety.<ref name=":3">{{Citace elektronické monografie | ||
| + | | příjmení = Pujman | ||
| + | | jméno = Ivo ing. | ||
| + | | titul = První „boska“ AVIA BH-5 – a ty další | ||
| + | | url = https://www.aeroweb.cz/clanky/1049-prvni-boska-avia-bh-5-a-ty-dalsi | ||
| + | | vydavatel = AeroWeb | ||
| + | | místo = | ||
| + | | datum vydání = 2008-02-17 | ||
| + | | datum přístupu = 2020-04-16 | ||
| + | }}</ref> | ||
| + | == Popis letounu == | ||
| + | Od svého předchůdce ([[Avia BH-5|BH-5]]) se lišil dvojím řízením a motorovým ložem, které bylo připraveno pro zástavbu nového, [[Hvězdicový motor|hvězdicového motoru]] [[Walter NZ-60]] (1923). Otevřené [[kokpit]]y osádky byly v tandemovém uspořádání, chráněné pouze malými větrnými štítky.<ref name=":4" /> | ||
| - | {{ | + | Letadlo BH-9 zkonstruovali zakladatelé továrny Avia a letečtí [[Konstruktér|konstruktéři]] [[Pavel Beneš (konstruktér)|Pavel Beneš]] a [[Miroslav Hajn (konstruktér)|Miroslav Hajn]], oproti [[Avia BH-1|BH-1]] resp. [[Avia BH-5|BH-5]] byla zvýšena pevnost draku a byl použit silnější [[Letecký motor|motor]].<ref name=":5">{{Citace monografie |
| - | {{Československé meziválečné vojenské letouny}} | + | | příjmení = Šorel |
| + | | jméno = Václav | ||
| + | | příjmení2 = | ||
| + | | jméno2 = | ||
| + | | titul = Encyklopedie českého a slovenského letectví | ||
| + | | vydání = I | ||
| + | | vydavatel = CP Books | ||
| + | | místo = Brno | ||
| + | | rok vydání = 2005 | ||
| + | | počet stran = 448 | ||
| + | | strany = 41 | ||
| + | | isbn = 80-251-0733-7 | ||
| + | }}</ref> Typ BH-9 byl jednomotorový dvoumístný, [[Dolnoplošník|dolnokřídlý]] vzpěrový [[jednoplošník]] s pevným podvozkem a ostruhou.<ref name=":2">{{Citace elektronické monografie | ||
| + | | příjmení = Flieger | ||
| + | | jméno = Jan | ||
| + | | titul = Avia BH-9 | ||
| + | | url = https://www.valka.cz/Avia-BH-9-t8336 | ||
| + | | vydavatel = Občanské sdružení valka.cz | ||
| + | | místo = Nelahozeves | ||
| + | | datum vydání = 2004-01-15 | ||
| + | | datum přístupu = 2020-04-16 | ||
| + | }}</ref> Používala jej [[československá armáda]] k výcviku pilotů. Dosahoval rychlosti při zemi 155 km/ hod. a rychlosti cestovní 120–130 km/hod. Do 2000 m vystoupal za 11 min. 45 vt. a do 3000 m za 30 minut, největší dosažitelná výška 4000 m, jak uváděl v červnu 1925 časopis Svazu československých pilotů Letec.<ref name=":1">{{Citace periodika | ||
| + | | příjmení = | ||
| + | | jméno = | ||
| + | | titul = Úspěch čs. letectví za hranicemi! | ||
| + | | periodikum = Letec | ||
| + | | datum vydání = 1925-06-01 | ||
| + | | ročník = 1. (1925) | ||
| + | | číslo = 7 | ||
| + | | strany = 1–2 | ||
| + | | url = https://kramerius.army.cz/search/i.jsp?pid=uuid:2d99d823-5106-11e7-bd45-005056b73ae5 | ||
| + | }}</ref> | ||
| + | |||
| + | [[Trup letadla|Trup]] měl čtyřhranný průřez, pouze první přepážka byla ve tvaru [[Elipsa|elipsy]]. Dřevěná kostra trupu byla potažena [[Překližka|překližkou]]. [[Letecký motor|Motor]] Walter NZ-60 byl upevněn přímo na první trupové přepážce, [[vrtule]] dvoulistá, pevná, dřevěná. Hlavní, pevný [[Podvozek letadla|podvozek]] s průběžnou osou odpruženou [[Pryž|gumovými]] provazy měl vysokotlaká kola, v zádi trupu byla ostruha. [[Křídlo letadla|Křídlo]] bylo celodřevěné, s tlustým profilem. [[Křidélka]] byla [[Svařování|svařena]] z [[ocel]]ových trubek a byla řízena táhly. Stabilizátor byl celodřevěný, směrové a výškové [[kormidlo]] bylo z ocelových trubek [[Potah (letectví)|potažených]] [[Plátno|plátnem]].<ref>{{Citace elektronické monografie | ||
| + | | příjmení = | ||
| + | | jméno = | ||
| + | | titul = Avia BH-9 | ||
| + | | url = http://www.ntm.cz/heslar/avia-bh-9 | ||
| + | | vydavatel = Národní technické muzeum | ||
| + | | místo = Praha | ||
| + | | datum vydání = | ||
| + | | datum přístupu = 2020-04-16 | ||
| + | | url archivu = https://web.archive.org/web/20160404131500/http://www.ntm.cz/heslar/avia-bh-9 | ||
| + | | datum archivace = 2016-04-04 | ||
| + | | nedostupné = ano | ||
| + | }}</ref> | ||
| + | |||
| + | Pro [[Spojovací letadlo|kurýrní]] lety mohlo být druhé řízení určené pro žáka vyřazeno z provozu. Letoun nebyl vyzbrojen.<ref name=":5" /> | ||
| + | |||
| + | == Použití == | ||
| + | [[Soubor:Avia BH-9, L-BONP (Letectví, July 1928).jpg|thumb|240px|Avia BH-9, L-BONP (Letectví, červenec 1928)]] | ||
| + | Avia BH-9 sloužila v [[Československé letectvo|československém letectvu]], v [[Aeroklub České republiky|Aeroklubu RČs]]. a jeho pobočkách, v [[Masarykova letecká liga|Masarykově letecké lize]] (MLL) a také jako soukromý letoun. Letouny vlastněné armádou (výr. č. 2-41/L-BONF, 11/L-BONG, 12/L-BONH a 2/L-BONP) létaly do února 1931 i s civilními [[Imatrikulace (letectví)|imatrikulacemi]]. Po vyřazení z armády byly letounům BH-9 v letech 1933-1935 přiřazeny v [[Letecký rejstřík|leteckém rejstříku]] imatrikulace výr. č. 8/OK-LIT, 9/OK-IPF, 10/OK-AZE a 11/OK-VAN.<ref>{{Citace elektronické monografie | ||
| + | | příjmení = | ||
| + | | jméno = | ||
| + | | titul = Civil Aircraft Register - Czechoslovakia | ||
| + | | url = http://www.airhistory.org.uk/gy/reg_OK-1.html | ||
| + | | vydavatel = airhistory.org.uk | ||
| + | | místo = | ||
| + | | datum vydání = | ||
| + | | datum přístupu = 2020-04-16 | ||
| + | }}</ref> Avie BH-9 se účastnily ve dvacátých letech řady leteckých soutěží a závodů, nebo překonávaly rekordy a vykonávaly dálkové a etapové přelety. | ||
| + | |||
| + | V roce 1924 na letounu Avia BH-9 amatérský [[pilot]], JUDr. [[Zdeněk Lhota (letec)|Zdeněk Lhota]] ustanovil na uzavřeném 100 km okruhu [[Letiště Praha-Kbely|Kbely]], [[Benátky nad Jizerou I|Nové Benátky]], [[Říp]], Kbely čs. národní rekordy „Rychlost na 1000 km“ s hodnotou 120,088 km/hod a „Rekord na vzdálenost“, když 13. května uletěl 1200 km za 9:46:47 h a dosáhl průměrné rychlosti 123 km/h.<ref>{{Citace periodika | ||
| + | | příjmení = | ||
| + | | jméno = | ||
| + | | titul = Seznam čs. národních rekordů ku dni 31. prosince 1924 | ||
| + | | periodikum = Letec | ||
| + | | datum vydání = 15.3.1925 | ||
| + | | ročník = 1. (1925) | ||
| + | | číslo = 2 | ||
| + | | strany = | ||
| + | | url = https://kramerius.army.cz/search/i.jsp?pid=uuid:2b4d01cb-5106-11e7-bd45-005056b73ae5 | ||
| + | }}</ref> Není divu, že na leteckém dni ve Kbelích, pořádaném dne 18. května 1924 se těšil tehdy již populární pilot i jeho letadlo živé pozornosti 30 tisíc návštěvníků.<ref>{{Citace periodika | ||
| + | | příjmení = Karmazín | ||
| + | | jméno = V. ing. | ||
| + | | titul = Památce JUDr. Zdeňka Lhoty | ||
| + | | periodikum = Letectví | ||
| + | | datum vydání = říjen 1946 | ||
| + | | ročník = 22. (1946) | ||
| + | | číslo = 10 | ||
| + | | strany = 290–293 | ||
| + | | url = https://kramerius.army.cz/search/i.jsp?pid=uuid:fb9e8417-9ecb-11e9-ac1b-005056b73ae5 | ||
| + | }}</ref> Dále zvítězil dr. Lhota na Avia BH-9 v kategorii sportovních letadel do výkonu 100 HP 7. září 1924 v závodě o putovní „Cenu prezidenta republiky“.<ref name="nl1925">{{Citace periodika | ||
| + | | příjmení = | ||
| + | | jméno = | ||
| + | | titul = Jak participují motory firmy Walter na rekordech a úspěších českoslov. letectví | ||
| + | | periodikum = Národní listy | ||
| + | | datum vydání = 27.9.1925 | ||
| + | | ročník = 65. (1925) | ||
| + | | číslo = 265 | ||
| + | | strany = 12 | ||
| + | | url = http://www.digitalniknihovna.cz/cbvk/view/uuid:c5c7ad72-435d-11dd-b505-00145e5790ea?page=uuid:39353d30-435e-11dd-b505-00145e5790ea&fulltext=Walter%20Jinonice | ||
| + | }}</ref> | ||
| + | Mnohem častěji tento letoun proslul jako aktér propagačních dálkových letů. V květnu 1925 s jednoplošníkem BH-9 (L-BONF) uskutečnil let z Prahy do Říma a zpět přes [[Bělehrad]]. V neděli 17. května 1925 odstartoval při Leteckém dni Svazu československých pilotů ze státního letiště Praha u Kbel a přes Bratislavu, Terst a Bolognu doletěl do Říma.<ref>{{Citace periodika | ||
| + | | příjmení = - | ||
| + | | jméno = ja- | ||
| + | | titul = Lhotův let Praha - Řím | ||
| + | | periodikum = Letectví | ||
| + | | datum vydání = květen 1925 | ||
| + | | ročník = V. (1925) | ||
| + | | číslo = 5 | ||
| + | | strany = 97–98 | ||
| + | | url = https://kramerius.army.cz/search/i.jsp?pid=uuid:9a4d509a-51d6-11e9-b164-005056b73ae5 | ||
| + | }}</ref> Zpáteční cestu vykonal 23. května přes Pisu, Bolognu, Záhřeb, Bělehrad, Novi Sad a Budapešť do Prahy, kam doletěl 1. června.<ref>{{Citace periodika | ||
| + | | příjmení = | ||
| + | | jméno = | ||
| + | | titul = K letu Ing. Dr. Lhoty z Prahy do Říma | ||
| + | | periodikum = Český svět | ||
| + | | datum vydání = 28.5.1925 | ||
| + | | ročník = 21 (1925-6) | ||
| + | | číslo = 36 | ||
| + | | strany = 8 | ||
| + | | url = http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/view/uuid:f1e34190-8312-11e4-a354-005056825209?page=uuid:fc9f62f0-836f-11e4-889a-5ef3fc9ae867 | ||
| + | }}</ref><ref>{{Citace periodika | ||
| + | | příjmení = | ||
| + | | jméno = | ||
| + | | titul = LET DRA ZD. LHOTY PRAHA-ŘÍM | ||
| + | | periodikum = Světozor | ||
| + | | datum vydání = 4.6.1925 | ||
| + | | ročník = 1924-1925 (25.) | ||
| + | | číslo = 19 | ||
| + | | strany = 475 | ||
| + | | url = http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/view/uuid:bfb72550-2d85-11e6-b821-5ef3fc9bb22f?page=uuid:37692960-2d93-11e6-b821-5ef3fc9bb22f | ||
| + | }}</ref> Trať těchto letů měřila 3500 km. Uskutečnil-li se let Lhotův do Říma, pak nutno poznamenat, že Ministerstvo veřejných prací (MVP) celý podnik nejen finančně, ale i morálně podporovalo, dále je třeba zmínit továrny na letadla [[Avia|Avia, Miloš Bondy a spol., továrna na letadla]], která vypravila letadlo, jakož i továrny na motory Jos. Walter a spol., která připravila motor [[Walter NZ-60]].<ref name=":1" /> | ||
| + | |||
| + | Por. Josef Jíra (L-BONG) provedl ještě v roce 1925 dálkové lety do Paříže a Londýna. A také se účastnil soutěže Coppa d'Italia 1925 avšak bez výraznějšího úspěchu. Vynahradil si to dálkovým nonstop letem Praha – Paříž/[[Letiště Paříž – Le Bourget|Le Bourget]] – Praha (1800 km), který vykonal 31. srpna 1926 průměrnou rychlostí 130 km/h.<ref>{{Citace periodika | ||
| + | | příjmení = | ||
| + | | jméno = | ||
| + | | titul = Skvělý výkon por. Jíry na letadle Avia B. H. 9 s motorem Walter 60 k. s. | ||
| + | | periodikum = Letec | ||
| + | | datum vydání = 1926-09-15 | ||
| + | | ročník = 2 (1926) | ||
| + | | číslo = 14 | ||
| + | | strany = 3 | ||
| + | | url = https://kramerius.army.cz/search/i.jsp?pid=uuid:1afe2c55-5109-11e7-ad9e-005056b73ae5 | ||
| + | }}</ref> Předtím, 5. července 1926 za sokolského sletu uspořádal Aeroklub RČs. velké letecké závody na trase Praha – Hradec Králové – Ostrava – Olomouc – Nitra – Bratislava – Brno – České Budějovice – Plzeň – Praha. Na letounu BH-9 získal první cenu vojenský pilot Václav Vlček.<ref name=":3" /> | ||
| + | |||
| + | Od roku 1927 byly dálkové lety uznávány za mezinárodní rekordy [[Mezinárodní letecká federace|FAI]]. Letouny byly rozděleny do kategorií podle objemu válců motorů a hmotnosti letounu. Šlo o modifikovaný návrh, který v základu vypracoval a FAI předložil Aeroklub republiky Československé (ARČs). Jako jedni z prvních se zapsali do rekordních análů pilot škpt. Václav Vlček s cestujícím škpt. Vladimírem Charouskem, kteří uletěli 26. července 1927 600 km a současně vytvořili národní rekord v rychlosti na 100 km hodnotou 134,6 km/h.<ref>{{Citace periodika | ||
| + | | příjmení = Hartman | ||
| + | | jméno = A. R. | ||
| + | | titul = Náš letecký sport | ||
| + | | periodikum = Letec | ||
| + | | datum vydání = 1927-11-15 | ||
| + | | ročník = 3. (1927) | ||
| + | | číslo = 6 | ||
| + | | strany = 14–15 | ||
| + | | url = https://kramerius.army.cz/search/i.jsp?pid=uuid:94a35253-510f-11e7-ae0d-005056b73ae5 | ||
| + | }}</ref> Ještě v prosinci 1927 tento výkon překonal sám škpt. Václav Vlček s por. Břetislavem Chrastinou v kategorii lehkých dvoumístných letadel o prázdné hmotnosti do 400 kg výkonem 1305,546 km.<ref>{{Citace periodika | ||
| + | | příjmení = Hartman | ||
| + | | jméno = A. R. | ||
| + | | titul = Nové světové rekordy | ||
| + | | periodikum = Letec | ||
| + | | datum vydání = 1927-12-15 | ||
| + | | ročník = 3. (1927) | ||
| + | | číslo = 7 | ||
| + | | strany = 5–7 | ||
| + | | url = https://kramerius.army.cz/search/i.jsp?pid=uuid:96436e0a-510f-11e7-ae0d-005056b73ae5 | ||
| + | }}</ref> | ||
| + | |||
| + | Vrcholný výkon zaznamenala 11. července 1928 posádka štábní kapitán letectva [[Josef Heřmanský]] a podporučík ing. Ant. Macháček. Na dvoumístné verzi letounu BH-9 (L-BONP) vytvořili světový rekord na uzavřeném okruhu výkonem 1 500 km za 11 hodin a současně vytvořili rychlostní národní rekord 146,734 km/h.<ref>{{Citace periodika | ||
| + | | příjmení = | ||
| + | | jméno = | ||
| + | | titul = Stávající světové a národní čs. rekordy letecké | ||
| + | | periodikum = Letectví | ||
| + | | datum vydání = prosinec 1928 | ||
| + | | ročník = VIII. (1928) | ||
| + | | číslo = 12 | ||
| + | | strany = 398 | ||
| + | | url = https://kramerius.army.cz/search/i.jsp?pid=uuid:99003935-51e5-11e9-9bf7-005056b73ae5 | ||
| + | }}</ref><ref>{{Citace periodika | ||
| + | | příjmení = | ||
| + | | jméno = | ||
| + | | titul = Škpt. p. l. Heřmanský překonává na Avii BH-9 s motorem Walter 60 ks. světový rekord | ||
| + | | periodikum = Letectví | ||
| + | | datum vydání = červenec 1928 | ||
| + | | ročník = VIII. (1928) | ||
| + | | číslo = 7 | ||
| + | | strany = 208–209 | ||
| + | | url = https://kramerius.army.cz/search/i.jsp?pid=uuid:a42d7af5-51e7-11e9-84e4-005056b73ae5 | ||
| + | }}</ref> | ||
| + | |||
| + | Ještě v září 1934 stárnoucí BH-9 (OK-IPF) obsadila 2. místo v Národním letu Republiky Československé za pilotáže amatérského [[pilot]]a ing. Vladimíra Guta (prodejce vozů Bugatti v [[Československo|ČSR]]) s tov. Novákem.<ref>{{Citace periodika | ||
| + | | příjmení = Beneš | ||
| + | | jméno = Pavel | ||
| + | | titul = Po Národním letu Republiky Československé | ||
| + | | periodikum = Letectví | ||
| + | | datum vydání = říjen 1934 | ||
| + | | ročník = XIV. (1934) | ||
| + | | číslo = 10 | ||
| + | | strany = 361–365 | ||
| + | | url = https://kramerius.army.cz/search/i.jsp?pid=uuid:ee0a4ad8-5eee-11e9-a473-005056b73ae5 | ||
| + | }}</ref> Poslední BH-9 (OK-IPF, výr. č. 9) létala až do roku 1939. Tento letoun v původním vojenském barevném provedení (standardní tříbarevná kamufláž – hnědá, okrová, zelená/hliník) je ve sbírkách [[Národní technické muzeum v Praze|Národního technického muzea]] v Praze.<ref name=":0" /> | ||
| + | |||
| + | == Uživatelé == | ||
| + | * {{Vlajka a název|Československo}} | ||
| + | ** [[Československé letectvo]] | ||
| + | ** [[Aeroklub České republiky|Aeroklub Republiky Československé]] (Pardubice OK-VAN, Plzeň OK-AZE, Praha OK-IPF) | ||
| + | ** [[Masarykova letecká liga]] (OK-LIT) | ||
| + | |||
| + | == Specifikace == | ||
| + | Data dle <ref name=":0" /><ref name=":2" /> | ||
| + | |||
| + | === Technické údaje === | ||
| + | * '''Osádka''': 2 | ||
| + | * '''Rozpětí''': 9,72 m | ||
| + | * '''Délka''': 6,64 m | ||
| + | * '''Výška''': 2,53 m | ||
| + | * '''Nosná plocha''': 13,60 m<sup>2</sup> | ||
| + | * '''Plošné zatížení''': 40,5 kg/m<sup>2</sup> | ||
| + | * '''Hmotnost prázdného stroje''': 345 kg | ||
| + | * '''Vzletová hmotnost''': 550 kg | ||
| + | * '''Motor''': 1× [[Hvězdicový motor|hvězdicový]] [[Vzduchové chlazení spalovacích motorů|vzduchem chlazený]] [[Válec (motor)|pětiválec]] [[Walter NZ-60]] | ||
| + | ** '''maximální, vzletový''': 75 k (55 kW) při 1750 ot/min | ||
| + | ** '''nominální, jmenovitý''': 60 k (44 kW) při 1400 ot/min | ||
| + | * '''Vrtule''': dvoulistá, pevná, dřevěná | ||
| + | |||
| + | === Výkony === | ||
| + | * '''Cestovní rychlost''': 125 km/h | ||
| + | * '''Maximální rychlost''': 158 km/h | ||
| + | * '''Dostup''': 4500 m | ||
| + | * '''Stoupavost''': 3:50 min do 1000 m, 12:30 min do 3000 m | ||
| + | * '''Dolet''': 470 km | ||
| + | |||
| + | == Literatura == | ||
| + | * KRYBUS, J. ''Avia BH-9'', [[Letectví a kosmonautika]] 1971/17 | ||
| + | * FIDLER, J. SLUKA, V. ''Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920–38'', Libri 2006, ISBN: 80-7277-256-2 | ||
| + | * ŠOREL, V. ''Letadla československých pilotů'', Albatros 1986 | ||
| + | * TAYLOR, Michael J. H. (1989). ''Jane's Encyclopedia of Aviation''., London: Studio Editions. p. 86. (anglicky) | ||
| + | * ''World Aircraft Information Files''., London: Bright Star Publishing. pp. File 889 Sheet 86. (anglicky) | ||
| + | |||
| + | == Související články == | ||
| + | * [[Avia]] | ||
| + | * [[Pavel Beneš (konstruktér)|Pavel Beneš]] | ||
| + | * [[Miroslav Hajn (konstruktér)|Miroslav Hajn]] | ||
| + | * [[Avia BH-5]] | ||
| + | * [[Walter NZ-60]] | ||
| + | |||
| + | == Reference == | ||
| + | <references /> | ||
| + | == Externí odkazy == | ||
| + | * [http://www.airwar.ru/enc/other1/bh9.html Уголок неба (airwar.ru) – Avia Bh-9 (rusky)] | ||
| + | * [http://vinar.cz/mitte/bh9.htm AVIA BH-9] na vinar.cz | ||
| + | * [https://www.airliners.net/search?keywords=Avia+BH-9&sortBy=dateAccepted&sortOrder=desc&perPage=36&display=detail airliners.net – Avia BH-9 (fotogalerie, anglicky))] | ||
| + | * [http://www.aviastar.org/air/czech/avia_bh-9.php Aviastar.org – Avia BH-9, BH-10, BH-11 (anglicky)] | ||
| + | |||
| + | |||
| + | {{Commonscat|Avia BH-9}}{{Československé meziválečné vojenské letouny}}{{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Československá a česká cvičná letadla]] | [[Kategorie:Československá a česká cvičná letadla]] | ||
[[Kategorie:Československá průzkumná letadla]] | [[Kategorie:Československá průzkumná letadla]] | ||
| - | [[Kategorie:Letadla Avia]] | + | [[Kategorie:Letadla Avia|BH-9]] |
Aktuální verze z 10. 5. 2025, 14:05
| Avia BH-9 | ||
| | ||
| Avia BH-9 | ||
| Základní charakteristika | ||
|---|---|---|
| Určení | cvičný a pozorovací letoun | |
| Výrobce | Avia | |
| Konstruktér | ||
| První let | 1923 | |
| Zařazen | 1924 | |
| Vyřazen | ||
| Výroba | ||
| Vyrobeno | 11 | |
| Varianty | ||
| Uživatel | Československo | |
Avia BH-9 byl československý dolnokřídlý dvoumístný jednoplošník, který se používal jako cvičný a turistický letoun. Slavil úspěchy v mnoha závodech a získal několik rekordů i na dálkových tratích.[1]
Obsah |
Vznik a vývoj
Prvním letounem odvozeným od typu Avia BH-5 byla Avia BH-9, která byla zalétána 25. listopadu 1923. Tato letadla se používala v čs. vojenském letectvu od ledna 1924 s označením B-9 jako cvičný, průzkumný a akrobatický letoun. Výrobcem byla továrna Avia, Miloš Bondy a spol., továrna na letadla, Praha-Holešovice.[2]
Tento typ vznikl úpravou BH-5 na základě objednávky Ministerstva národní obrany. Zájem projevený armádou vedl k objednávce upraveného prototypu a 10 letadel. V československém letectvu byl využíván až do počátku 30. let v leteckých učilištích. Potom byly v letech 1933-1935 některé stroje prodány (převedeny) do Aeroklubu RČs. a do letek Masarykovy letecké ligy.
Avie BH-9 se účastnily od poloviny 20. let do poloviny 30. let řady leteckých soutěží a závodů, nebo překonávaly rekordy a vykonávaly dálkové a etapové přelety.[3]
Popis letounu
Od svého předchůdce (BH-5) se lišil dvojím řízením a motorovým ložem, které bylo připraveno pro zástavbu nového, hvězdicového motoru Walter NZ-60 (1923). Otevřené kokpity osádky byly v tandemovém uspořádání, chráněné pouze malými větrnými štítky.[2]
Letadlo BH-9 zkonstruovali zakladatelé továrny Avia a letečtí konstruktéři Pavel Beneš a Miroslav Hajn, oproti BH-1 resp. BH-5 byla zvýšena pevnost draku a byl použit silnější motor.[4] Typ BH-9 byl jednomotorový dvoumístný, dolnokřídlý vzpěrový jednoplošník s pevným podvozkem a ostruhou.[5] Používala jej československá armáda k výcviku pilotů. Dosahoval rychlosti při zemi 155 km/ hod. a rychlosti cestovní 120–130 km/hod. Do 2000 m vystoupal za 11 min. 45 vt. a do 3000 m za 30 minut, největší dosažitelná výška 4000 m, jak uváděl v červnu 1925 časopis Svazu československých pilotů Letec.[6]
Trup měl čtyřhranný průřez, pouze první přepážka byla ve tvaru elipsy. Dřevěná kostra trupu byla potažena překližkou. Motor Walter NZ-60 byl upevněn přímo na první trupové přepážce, vrtule dvoulistá, pevná, dřevěná. Hlavní, pevný podvozek s průběžnou osou odpruženou gumovými provazy měl vysokotlaká kola, v zádi trupu byla ostruha. Křídlo bylo celodřevěné, s tlustým profilem. Křidélka byla svařena z ocelových trubek a byla řízena táhly. Stabilizátor byl celodřevěný, směrové a výškové kormidlo bylo z ocelových trubek potažených plátnem.[7]
Pro kurýrní lety mohlo být druhé řízení určené pro žáka vyřazeno z provozu. Letoun nebyl vyzbrojen.[4]
Použití
Avia BH-9 sloužila v československém letectvu, v Aeroklubu RČs. a jeho pobočkách, v Masarykově letecké lize (MLL) a také jako soukromý letoun. Letouny vlastněné armádou (výr. č. 2-41/L-BONF, 11/L-BONG, 12/L-BONH a 2/L-BONP) létaly do února 1931 i s civilními imatrikulacemi. Po vyřazení z armády byly letounům BH-9 v letech 1933-1935 přiřazeny v leteckém rejstříku imatrikulace výr. č. 8/OK-LIT, 9/OK-IPF, 10/OK-AZE a 11/OK-VAN.[8] Avie BH-9 se účastnily ve dvacátých letech řady leteckých soutěží a závodů, nebo překonávaly rekordy a vykonávaly dálkové a etapové přelety.
V roce 1924 na letounu Avia BH-9 amatérský pilot, JUDr. Zdeněk Lhota ustanovil na uzavřeném 100 km okruhu Kbely, Nové Benátky, Říp, Kbely čs. národní rekordy „Rychlost na 1000 km“ s hodnotou 120,088 km/hod a „Rekord na vzdálenost“, když 13. května uletěl 1200 km za 9:46:47 h a dosáhl průměrné rychlosti 123 km/h.[9] Není divu, že na leteckém dni ve Kbelích, pořádaném dne 18. května 1924 se těšil tehdy již populární pilot i jeho letadlo živé pozornosti 30 tisíc návštěvníků.[10] Dále zvítězil dr. Lhota na Avia BH-9 v kategorii sportovních letadel do výkonu 100 HP 7. září 1924 v závodě o putovní „Cenu prezidenta republiky“.[11] Mnohem častěji tento letoun proslul jako aktér propagačních dálkových letů. V květnu 1925 s jednoplošníkem BH-9 (L-BONF) uskutečnil let z Prahy do Říma a zpět přes Bělehrad. V neděli 17. května 1925 odstartoval při Leteckém dni Svazu československých pilotů ze státního letiště Praha u Kbel a přes Bratislavu, Terst a Bolognu doletěl do Říma.[12] Zpáteční cestu vykonal 23. května přes Pisu, Bolognu, Záhřeb, Bělehrad, Novi Sad a Budapešť do Prahy, kam doletěl 1. června.[13][14] Trať těchto letů měřila 3500 km. Uskutečnil-li se let Lhotův do Říma, pak nutno poznamenat, že Ministerstvo veřejných prací (MVP) celý podnik nejen finančně, ale i morálně podporovalo, dále je třeba zmínit továrny na letadla Avia, Miloš Bondy a spol., továrna na letadla, která vypravila letadlo, jakož i továrny na motory Jos. Walter a spol., která připravila motor Walter NZ-60.[6]
Por. Josef Jíra (L-BONG) provedl ještě v roce 1925 dálkové lety do Paříže a Londýna. A také se účastnil soutěže Coppa d'Italia 1925 avšak bez výraznějšího úspěchu. Vynahradil si to dálkovým nonstop letem Praha – Paříž/Le Bourget – Praha (1800 km), který vykonal 31. srpna 1926 průměrnou rychlostí 130 km/h.[15] Předtím, 5. července 1926 za sokolského sletu uspořádal Aeroklub RČs. velké letecké závody na trase Praha – Hradec Králové – Ostrava – Olomouc – Nitra – Bratislava – Brno – České Budějovice – Plzeň – Praha. Na letounu BH-9 získal první cenu vojenský pilot Václav Vlček.[3]
Od roku 1927 byly dálkové lety uznávány za mezinárodní rekordy FAI. Letouny byly rozděleny do kategorií podle objemu válců motorů a hmotnosti letounu. Šlo o modifikovaný návrh, který v základu vypracoval a FAI předložil Aeroklub republiky Československé (ARČs). Jako jedni z prvních se zapsali do rekordních análů pilot škpt. Václav Vlček s cestujícím škpt. Vladimírem Charouskem, kteří uletěli 26. července 1927 600 km a současně vytvořili národní rekord v rychlosti na 100 km hodnotou 134,6 km/h.[16] Ještě v prosinci 1927 tento výkon překonal sám škpt. Václav Vlček s por. Břetislavem Chrastinou v kategorii lehkých dvoumístných letadel o prázdné hmotnosti do 400 kg výkonem 1305,546 km.[17]
Vrcholný výkon zaznamenala 11. července 1928 posádka štábní kapitán letectva Josef Heřmanský a podporučík ing. Ant. Macháček. Na dvoumístné verzi letounu BH-9 (L-BONP) vytvořili světový rekord na uzavřeném okruhu výkonem 1 500 km za 11 hodin a současně vytvořili rychlostní národní rekord 146,734 km/h.[18][19]
Ještě v září 1934 stárnoucí BH-9 (OK-IPF) obsadila 2. místo v Národním letu Republiky Československé za pilotáže amatérského pilota ing. Vladimíra Guta (prodejce vozů Bugatti v ČSR) s tov. Novákem.[20] Poslední BH-9 (OK-IPF, výr. č. 9) létala až do roku 1939. Tento letoun v původním vojenském barevném provedení (standardní tříbarevná kamufláž – hnědá, okrová, zelená/hliník) je ve sbírkách Národního technického muzea v Praze.[1]
Uživatelé
-
Československo
- Československé letectvo
- Aeroklub Republiky Československé (Pardubice OK-VAN, Plzeň OK-AZE, Praha OK-IPF)
- Masarykova letecká liga (OK-LIT)
Specifikace
Technické údaje
- Osádka: 2
- Rozpětí: 9,72 m
- Délka: 6,64 m
- Výška: 2,53 m
- Nosná plocha: 13,60 m2
- Plošné zatížení: 40,5 kg/m2
- Hmotnost prázdného stroje: 345 kg
- Vzletová hmotnost: 550 kg
- Motor: 1× hvězdicový vzduchem chlazený pětiválec Walter NZ-60
- maximální, vzletový: 75 k (55 kW) při 1750 ot/min
- nominální, jmenovitý: 60 k (44 kW) při 1400 ot/min
- Vrtule: dvoulistá, pevná, dřevěná
Výkony
- Cestovní rychlost: 125 km/h
- Maximální rychlost: 158 km/h
- Dostup: 4500 m
- Stoupavost: 3:50 min do 1000 m, 12:30 min do 3000 m
- Dolet: 470 km
Literatura
- KRYBUS, J. Avia BH-9, Letectví a kosmonautika 1971/17
- FIDLER, J. SLUKA, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920–38, Libri 2006, ISBN: 80-7277-256-2
- ŠOREL, V. Letadla československých pilotů, Albatros 1986
- TAYLOR, Michael J. H. (1989). Jane's Encyclopedia of Aviation., London: Studio Editions. p. 86. (anglicky)
- World Aircraft Information Files., London: Bright Star Publishing. pp. File 889 Sheet 86. (anglicky)
Související články
Reference
- ↑ 1,0 1,1 1,2 NĚMEČEK, Václav. Československá letadla 1 (1918-1945). III. vyd. Praha : Naše vojsko. 368 s. S. 106–108, 254–255.
- ↑ 2,0 2,1 PAVLŮSEK, Alois. Sportovní a cvičná letadla. I. vyd. Brno/Praha : CPress v Albatros Media. 128 s. ISBN 978-80-264-1146-8. S. 13–14.
- ↑ 3,0 3,1 PUJMAN, Ivo ing.. První „boska“ AVIA BH-5 – a ty další [online]. AeroWeb, 2008-02-17, [cit. 2020-04-16]. Dostupné online.
- ↑ 4,0 4,1 ŠOREL, Václav. Encyklopedie českého a slovenského letectví. I. vyd. Brno : CP Books. 448 s. ISBN 80-251-0733-7. S. 41.
- ↑ 5,0 5,1 FLIEGER, Jan. Avia BH-9 [online]. Nelahozeves : Občanské sdružení valka.cz, 2004-01-15, [cit. 2020-04-16]. Dostupné online.
- ↑ 6,0 6,1 Úspěch čs. letectví za hranicemi!. Letec, 1925-06-01, roč. 1. (1925), čís. 7, s. 1–2. Dostupné online.
- ↑ Avia BH-9 [online]. Praha : Národní technické muzeum, [cit. 2020-04-16]. Dostupné online.
- ↑ Civil Aircraft Register - Czechoslovakia [online]. airhistory.org.uk, [cit. 2020-04-16]. Dostupné online.
- ↑ Seznam čs. národních rekordů ku dni 31. prosince 1924. Letec, 15.3.1925, roč. 1. (1925), čís. 2. Dostupné online.
- ↑ KARMAZÍN, V. ing.. Památce JUDr. Zdeňka Lhoty. Letectví, říjen 1946, roč. 22. (1946), čís. 10, s. 290–293. Dostupné online.
- ↑ Jak participují motory firmy Walter na rekordech a úspěších českoslov. letectví. Národní listy, 27.9.1925, roč. 65. (1925), čís. 265, s. 12. Dostupné online.
- ↑ -, ja-. Lhotův let Praha - Řím. Letectví, květen 1925, roč. V. (1925), čís. 5, s. 97–98. Dostupné online.
- ↑ K letu Ing. Dr. Lhoty z Prahy do Říma. Český svět, 28.5.1925, roč. 21 (1925-6), čís. 36, s. 8. Dostupné online.
- ↑ LET DRA ZD. LHOTY PRAHA-ŘÍM. Světozor, 4.6.1925, roč. 1924-1925 (25.), čís. 19, s. 475. Dostupné online.
- ↑ Skvělý výkon por. Jíry na letadle Avia B. H. 9 s motorem Walter 60 k. s.. Letec, 1926-09-15, roč. 2 (1926), čís. 14, s. 3. Dostupné online.
- ↑ HARTMAN, A. R.. Náš letecký sport. Letec, 1927-11-15, roč. 3. (1927), čís. 6, s. 14–15. Dostupné online.
- ↑ HARTMAN, A. R.. Nové světové rekordy. Letec, 1927-12-15, roč. 3. (1927), čís. 7, s. 5–7. Dostupné online.
- ↑ Stávající světové a národní čs. rekordy letecké. Letectví, prosinec 1928, roč. VIII. (1928), čís. 12, s. 398. Dostupné online.
- ↑ Škpt. p. l. Heřmanský překonává na Avii BH-9 s motorem Walter 60 ks. světový rekord. Letectví, červenec 1928, roč. VIII. (1928), čís. 7, s. 208–209. Dostupné online.
- ↑ BENEŠ, Pavel. Po Národním letu Republiky Československé. Letectví, říjen 1934, roč. XIV. (1934), čís. 10, s. 361–365. Dostupné online.
Externí odkazy
- Уголок неба (airwar.ru) – Avia Bh-9 (rusky)
- AVIA BH-9 na vinar.cz
- airliners.net – Avia BH-9 (fotogalerie, anglicky))
- Aviastar.org – Avia BH-9, BH-10, BH-11 (anglicky)
|
| Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
|---|
| Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
