Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Fotografie přírody
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[ | + | [[File:Adams The Tetons and the Snake River.jpg|thumb|right|300px|''The Tetons - Snake River'' (1942) [[Ansel Adams]]]] |
- | + | ||
'''Fotografie přírody''' zahrnuje širokou škálu [[fotografie]] snímané venku a obsahuje snímky přírodních prvků jako [[krajina]], [[divoká příroda]], rostliny a detailní záběry přírodních scén a textur. Fotografie přírody klade větší důraz na estetickou hodnotu snímku, než klade například [[žurnalistická fotografie]] nebo [[dokumentární fotografie]]. | '''Fotografie přírody''' zahrnuje širokou škálu [[fotografie]] snímané venku a obsahuje snímky přírodních prvků jako [[krajina]], [[divoká příroda]], rostliny a detailní záběry přírodních scén a textur. Fotografie přírody klade větší důraz na estetickou hodnotu snímku, než klade například [[žurnalistická fotografie]] nebo [[dokumentární fotografie]]. | ||
Řádka 6: | Řádka 5: | ||
--> | --> | ||
== Fotografie krajiny== | == Fotografie krajiny== | ||
- | + | Fotografie krajiny je jeden z nejstarších fotografických žánrů. Záběr krajiny by měl být pořízen za takového osvětlení, který zdůrazní estetické kvality prvků v krajině. Snímek může mít vhodnou [[stafáž]]. K fotografii krajiny má blízko krajinné umění (tzv. [[land-art]]), které uplatňuje přechod z ateliérů do přírody. I tento druh umění má svůj předobraz v historii. Od visutých zahrad královny Semiramidy, přes parky s keřovými bludišti, skrze přísně vymezené francouzské zahrady, k čínským nebo japonským klášterním zahradám. U nás byl průkopníkem [[Ladislav Novák]], dnes ho následuje [[Jan Šimek]]. | |
- | Fotografie krajiny je jeden z nejstarších fotografických žánrů. Záběr krajiny by měl být pořízen za takového osvětlení, který zdůrazní estetické kvality prvků v krajině. Snímek může mít vhodnou [[stafáž]]. K fotografii krajiny má blízko krajinné umění (tzv. [[land-art]]), které uplatňuje přechod z ateliérů do přírody. I tento druh umění má svůj předobraz v historii. Od visutých zahrad královny Semiramidy, přes parky s keřovými bludišti, skrze přísně vymezené francouzské zahrady, k čínským nebo japonským klášterním zahradám. U nás byl průkopníkem [[Ladislav Novák]], dnes ho následuje [[Jan Šimek]]. | + | |
===Plány=== | ===Plány=== | ||
Řádka 15: | Řádka 13: | ||
===Vyjádření prostoru=== | ===Vyjádření prostoru=== | ||
- | [[ | + | [[File:Zuger See SK 0009.jpg|thumb|250px|Uzavření prostoru z obou stran.]] |
*''Uzavřený prostor'' je kompozičně z obou stran uzavřený snímek. Například vysokými stromy. | *''Uzavřený prostor'' je kompozičně z obou stran uzavřený snímek. Například vysokými stromy. | ||
*''Otevřený prostor'' je kompozičně neuzavřený snímek, kde horizont ubíhá do stran, tzv. "pokračuje mimo snímek". | *''Otevřený prostor'' je kompozičně neuzavřený snímek, kde horizont ubíhá do stran, tzv. "pokračuje mimo snímek". | ||
Řádka 30: | Řádka 28: | ||
--> | --> | ||
== Fotografie divoké přírody == | == Fotografie divoké přírody == | ||
- | + | [[File:Male mallard flight - natures pics.jpg|thumb|right|250px|Fotografie zvířat, jako je snímek tohoto samce [[kachna divoká|kachny divoké]], mohou být technicky velmi náročné.]] | |
- | [[ | + | |
Fotografování divoké přírody je zaměřeno například na zachycení zajímavých zvířat v akci, například při boji, lovu nebo v pohybu. | Fotografování divoké přírody je zaměřeno například na zachycení zajímavých zvířat v akci, například při boji, lovu nebo v pohybu. | ||
<!--Although usually shot in the wild, game farms are also a frequent location for wildlife photography. <br /> | <!--Although usually shot in the wild, game farms are also a frequent location for wildlife photography. <br /> | ||
Řádka 38: | Řádka 35: | ||
--> | --> | ||
== Makro / Textura == | == Makro / Textura == | ||
- | [[ | + | [[File:Hoverflies_mating_midair.jpg|thumb|right|250px|Příklad [[makrofotografie]]]] |
[[Makrofotografie]] je fotografování detailů zblízka s ''měřítkem zobrazení'' přibližně od 1:2 až do měřítka 30:1. Jako měřítko zobrazení se označuje poměr velikosti předmětu a jeho obrazu na filmu nebo snímači. | [[Makrofotografie]] je fotografování detailů zblízka s ''měřítkem zobrazení'' přibližně od 1:2 až do měřítka 30:1. Jako měřítko zobrazení se označuje poměr velikosti předmětu a jeho obrazu na filmu nebo snímači. | ||
Řádka 59: | Řádka 56: | ||
== Související články == | == Související články == | ||
* [[Kompozice (fotografie)]] | * [[Kompozice (fotografie)]] | ||
+ | == Reference == | ||
+ | <references/> | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Fotografické styly}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Fotografie]] | [[Kategorie:Fotografie]] |
Aktuální verze z 22. 10. 2015, 22:45
Fotografie přírody zahrnuje širokou škálu fotografie snímané venku a obsahuje snímky přírodních prvků jako krajina, divoká příroda, rostliny a detailní záběry přírodních scén a textur. Fotografie přírody klade větší důraz na estetickou hodnotu snímku, než klade například žurnalistická fotografie nebo dokumentární fotografie.
Obsah |
Fotografie krajiny
Fotografie krajiny je jeden z nejstarších fotografických žánrů. Záběr krajiny by měl být pořízen za takového osvětlení, který zdůrazní estetické kvality prvků v krajině. Snímek může mít vhodnou stafáž. K fotografii krajiny má blízko krajinné umění (tzv. land-art), které uplatňuje přechod z ateliérů do přírody. I tento druh umění má svůj předobraz v historii. Od visutých zahrad královny Semiramidy, přes parky s keřovými bludišti, skrze přísně vymezené francouzské zahrady, k čínským nebo japonským klášterním zahradám. U nás byl průkopníkem Ladislav Novák, dnes ho následuje Jan Šimek.
Plány
Kompozice fotografie krajiny vychází z malířství a rozděluje snímek do tří plánů. V prvním plánu se nachází zajímavé nebo výrazné popředí, detail nebo prvek, který zajímavě otevírá pohled do krajiny. První plán navozuje hloubku prostoru. Do druhého plánu fotograf umísťuje hlavní prvky snímku. Jedná se o nejobsažnější část snímku. Fotograf může využít vzdušnou nebo barevnou perspektivu, zobrazení perspektivy pomocí sbíhajících se linií, zobrazení diagonály, rozdílné velikosti různě vzdálených objektů nebo křivky "S" tekoucí vody nebo silnice. Snímek uzavírá třetí plán vzdálenějším obzorem (hory, lesy). Nejméně je působivé umístění horizontu uprostřed snímku. Posunutím horizontu na horní okraj snímku (vysoký horizont) potlačíme vzdálenější objekty a zvýrazníme blízké objekty a popředí. Umístění horizontu v dolní části snímku (nízký horizont) zdůrazňuje prostor a dálky. Přítomnost a charakter mraků musí odpovídat a dokreslovat náladu snímku.
Vyjádření prostoru
- Uzavřený prostor je kompozičně z obou stran uzavřený snímek. Například vysokými stromy.
- Otevřený prostor je kompozičně neuzavřený snímek, kde horizont ubíhá do stran, tzv. "pokračuje mimo snímek".
- Diagonála působí dynamicky jako zpomalení (stoupání) nebo zrychlení (klesání). Zvýrazní prostorovost snímku, případně neukončení - pokračování děje.
- Horizont působí na snímku uklidňujícím dojmem.
- Průnik linií zaujme divákovu pozornost.
- Rytmus pravidelný rytmus působí nudně. Při zajímavém přerušení diváka zaujme.
Technika
Krajina se snímá obvykle objektivem s maximální hloubkou ostrosti (s clonou 11 - 22) a ze stativu. Mnoho fotografů stále používá střední nebo velký formát filmu, aby zaznamenali co nejvíce detailů.
Fotografie divoké přírody
Fotografování divoké přírody je zaměřeno například na zachycení zajímavých zvířat v akci, například při boji, lovu nebo v pohybu.
Makro / Textura
Makrofotografie je fotografování detailů zblízka s měřítkem zobrazení přibližně od 1:2 až do měřítka 30:1. Jako měřítko zobrazení se označuje poměr velikosti předmětu a jeho obrazu na filmu nebo snímači.
Použití barvy
Přítomnost (nebo absence) barvy není pro fotografii přírody podstatná. Ansel Adams (1902 - 1984) je známý svými vynikajícími černobílými snímky krajin, které i dnes obstojí z hlediska kvality. Galen Rowell vychvaluje fotografické filmy Fuji Velvia pro jejich pestrost, syté barvy a říká "Kdo by chtěl dělat zasmušilé obrázky stejně jako před sto lety?" [1]
Známí fotografové přírody
Související články
Reference
- ↑ Galen Rowell's Vision, Galen Rowell, ISBN 0871563576
Fotografické styly a žánry |
---|
aktu • astrofotografie • amatérská • architektury • ateliérová • cestovatelská • detailu • divadelní • divoké přírody • dokumentární • emotivní • erotická • forenzní • fotokoláž • fotomontáž • glamouru • informativní • infračervená • inscenovaná • komerční • koncertní • krajiny • makro • mikro • mobilografie • módní • noční • novinářská • panoramatická • podvodní • pouliční • portrétní • posmrtná • potravin • v protisvětle • přírody • reklamní • rodinná • sociální • sportovní • stock • svatební • ultrafialová • válečná • výtvarná • ze vzduchu • zátiší • zvířat • žánrová |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |