Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
London Congestion Charge
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(++) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:London | + | [[Soubor:London Congestion Charge Zone since 2011.png|thumb|240px|Mapa Londýna s vyznačením zpoplatněné zóny]] |
'''London Congestion Charge''' (LCC) je poplatek za vjezd vozidel do vymezené oblasti centra [[Londýn]]a. Londýn není jediným [[Město|městem]], kde je podobný poplatek zaveden ale v [[Rok|roce]] [[2005]] byl největším městem, které podobný poplatek uplatňuje. Za správu tohoto poplatku zodpovídá [[Transport for London]]. | '''London Congestion Charge''' (LCC) je poplatek za vjezd vozidel do vymezené oblasti centra [[Londýn]]a. Londýn není jediným [[Město|městem]], kde je podobný poplatek zaveden ale v [[Rok|roce]] [[2005]] byl největším městem, které podobný poplatek uplatňuje. Za správu tohoto poplatku zodpovídá [[Transport for London]]. | ||
== Historie == | == Historie == | ||
- | [[Soubor:London | + | [[Soubor:London CC 12 2012 5031.JPG|thumb|240px|Označení oblasti LCC na ''Tower Hill (A100)'']] |
Důvodem zavedení tohoto poplatku byla podpora použití [[městská hromadná doprava|městské hromadné dopravy]], [[Vozidlo|vozidel]] méně znečišťujících [[životní prostředí]] jako například [[Jízdní kolo|kola]] a [[motocykl]]y místo osobních aut a dodávkových aut. To mělo zmenšit [[Dopravní zácpa|dopravní zácpy]] a umožnit rychlejší, lépe plánovanou a méně znečišťující dopravu. TfL uvádí, že většina prostředků získaných z poplatku je investovaná do rozvoje městské hromadné dopravy. | Důvodem zavedení tohoto poplatku byla podpora použití [[městská hromadná doprava|městské hromadné dopravy]], [[Vozidlo|vozidel]] méně znečišťujících [[životní prostředí]] jako například [[Jízdní kolo|kola]] a [[motocykl]]y místo osobních aut a dodávkových aut. To mělo zmenšit [[Dopravní zácpa|dopravní zácpy]] a umožnit rychlejší, lépe plánovanou a méně znečišťující dopravu. TfL uvádí, že většina prostředků získaných z poplatku je investovaná do rozvoje městské hromadné dopravy. | ||
Řádka 19: | Řádka 19: | ||
== Vymezení oblasti LCC == | == Vymezení oblasti LCC == | ||
+ | [[Soubor:Congestion Charging van Logo-Flickr.jpg|thumb|240px|Dodávkové automobily kontrolující vozidla v oblasti LCC]] | ||
Hranice v nichž se v současnosti uplatňuje LCC se občas označuje pojmem ''London Inner Ring Road''. Hranici tvoří následující ulice – ''Pentonville Road, City Road, Old Street, Commercial Street, Mansell Street, Tower Bridge Road, New Kent Road, Elephant and Castle, Vauxhall Bridge Road, Park Lane, Edgware Road, Marylebone Road'' a ''Euston Road''. | Hranice v nichž se v současnosti uplatňuje LCC se občas označuje pojmem ''London Inner Ring Road''. Hranici tvoří následující ulice – ''Pentonville Road, City Road, Old Street, Commercial Street, Mansell Street, Tower Bridge Road, New Kent Road, Elephant and Castle, Vauxhall Bridge Road, Park Lane, Edgware Road, Marylebone Road'' a ''Euston Road''. | ||
- | |||
Oblast LCC tak zahrnuje finanční centrum města - [[City (Londýn)|City]] a hlavní obchodní a zábavní centrum – ''West End''. V této oblasti ačkoli je finančním a komerčním centrem, žije asi 136 000 obyvatel. Cesta pouze po hranicích této oblasti není zpoplatněna. | Oblast LCC tak zahrnuje finanční centrum města - [[City (Londýn)|City]] a hlavní obchodní a zábavní centrum – ''West End''. V této oblasti ačkoli je finančním a komerčním centrem, žije asi 136 000 obyvatel. Cesta pouze po hranicích této oblasti není zpoplatněna. | ||
Řádka 37: | Řádka 37: | ||
== Reference == | == Reference == | ||
<references /> | <references /> | ||
- | |||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
* [http://www.cclondon.com/ Webové stránky Transport for London věnované Congestion Charge (anglicky)] | * [http://www.cclondon.com/ Webové stránky Transport for London věnované Congestion Charge (anglicky)] |
Aktuální verze z 7. 1. 2020, 13:03
London Congestion Charge (LCC) je poplatek za vjezd vozidel do vymezené oblasti centra Londýna. Londýn není jediným městem, kde je podobný poplatek zaveden ale v roce 2005 byl největším městem, které podobný poplatek uplatňuje. Za správu tohoto poplatku zodpovídá Transport for London.
Obsah |
Historie
Důvodem zavedení tohoto poplatku byla podpora použití městské hromadné dopravy, vozidel méně znečišťujících životní prostředí jako například kola a motocykly místo osobních aut a dodávkových aut. To mělo zmenšit dopravní zácpy a umožnit rychlejší, lépe plánovanou a méně znečišťující dopravu. TfL uvádí, že většina prostředků získaných z poplatku je investovaná do rozvoje městské hromadné dopravy.
LCC je uplatňován od 17. února 2003. Současná výše denního poplatku je 8 £ a musí ho platit vlastníci vozidel, která vjíždějí, vyjíždějí nebo projíždějí v období od 7:00 do 18:30 od pondělí do pátku oblastí, která je pro LCC vymezena.
Pokud není tato taxa zaplacena do 10:00, je zvýšena na 10 £. Toto opatření má snížit počet lidí platících na poslední chvíli. Není-li platba uskutečněna do půlnoci dne, kdy byla cesta uskutečněna, zvyšuje se na 50 £. Původní výše poplatku do 4. července 2005 byla 5 £.
Některé typy vozidel jako například autobusy, minibusy, taxi a vozy záchranné služby, policie a požární ochrany, motocykly vozy používající alternativní palivo a jízdní kola jsou zproštěny platby tohoto poplatku (prakticky je vyžadována registrace).
Obyvatelům s trvalým bydlištěm v rámci oblasti LCC je poskytována 90 % sleva, v případě že uhradí minimálně poplatek za týden nebo více.
Výsledky uplatnění LCC po prvním půlroce, publikované TfL, uvádějí pokles dopravy o cca 30 %. Asi 60 % z této části byl přesun na využití městské hromadné dopravy a asi 25 % na přizpůsobení trasy mimo oblast zóny.
V září 2005 bylo rozhodnuto o rozšíření zóny LCC západním směrem a tato změna má platit od února 2007. Rozšíření má zahrnovat zbytek Westminsteru a Kensington a Chelsea.
Vymezení oblasti LCC
Hranice v nichž se v současnosti uplatňuje LCC se občas označuje pojmem London Inner Ring Road. Hranici tvoří následující ulice – Pentonville Road, City Road, Old Street, Commercial Street, Mansell Street, Tower Bridge Road, New Kent Road, Elephant and Castle, Vauxhall Bridge Road, Park Lane, Edgware Road, Marylebone Road a Euston Road.
Oblast LCC tak zahrnuje finanční centrum města - City a hlavní obchodní a zábavní centrum – West End. V této oblasti ačkoli je finančním a komerčním centrem, žije asi 136 000 obyvatel. Cesta pouze po hranicích této oblasti není zpoplatněna.
Použitá technika
Prostor oblasti je sledován 240 kamerami, z nichž 180 je umístěno na hranicích zóny. Existují i mobilní zařízení vybavená kamerami, které mohou být libovolně rozmísťovaná po oblasti.
Odhaduje se, že asi 98 % vozidel, které se v oblasti pohybují, je zachyceno kamerovým systémem. Data z kamer jsou přenášena do centra, kde je automatizovaným systémem identifikována poznávací značka vozidla. Takto zpracovaná poznávací značka je porovnána s registrem vozidel, za které jejich vlastníci zaplatili poplatek.
Zatímco soukromí vlastníci vozidel jsou vedeni k tomu aby zaplatili za své auto dopředu, platí pro obchodní společnosti jiný model. Společnost provede u TfL registraci skupiny svých vozidel a poplatek platí jen za vozidla, která jsou rozpoznána v rámci oblasti LCC.
Ekologické a dopravní efekty
Po zavedení systému došlo ke snížení počtu vjíždějících automobilů do zóny o 30 % a ke snížení počtu ujetých vozokilometrů v zóně o 30 %. Celkově poklesly emise prachových částic a oxidů dusíku o 12 % a oxidu uhličitého o 19 %.[1]
Reference
- ↑ Miroslav Šuta, Miroslav Patrik: Aby se ve městě dalo dýchat, (Ekologický institut Veronica, Brno 2010 ISBN 978-80-87308-02-8)
Externí odkazy
- Webové stránky Transport for London věnované Congestion Charge (anglicky)
- Webové stránky věnované technické stránce Congestion Charge (anglicky)
- Enviwiki – Zpoplatnění kongescí v Londýně
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |